Gazdaság

Visszaszáll az államra a Malév

Szombat hajnalra virradóan megszületett a megállapodás a Malév helyzetéről a papíron kisebbségi tulajdonos orosz Vnyesekonombankkal (VEB). Ennek értelmében a légitársaság 95 százalékban magyar állami tulajdonba kerül.

A Pénzügyminisztérium közleménye kiemeli, hogy a Malévot 2012-re nyereségessé akarják tenni, ehhez azonban további “kemény lépések várhatók”: átalakítják a hálózatot, létszámot csökkentenek, újratárgyalják a megállapodásokat a szakszervezetekkel és a beszállítói szerződéseket. A cég vezérigazgatója a német Martin Gauss marad.

A közvetlen csődhelyzetet sikerült elhárítani a péntek délelőtt kezdődött rendkívüli közgyűlés eredményes befejezésével: a Malévnak meg nem erősített információk szerint 100 milliárd forint körüli adóssága halmozódott fel, egyedül az államnak mintegy 20 milliárddal tartozott adók és járulékok formájában. Közel állt ahhoz, hogy legnagyobb hitelezője, a Budapest Airport nem engedi felszállni a Malév gépeit Ferihegyről. Az eddigi sikertelen egyeztetések szombatra virradó éjjel eredménnyel lezárultak.

A Malév három év után ismét állami tulajdonba kerül, 95 százalékban. Az állam a légitársasággal szembeni követelését konvertálja tulajdonná, amelyet készpénzzel kiegészítve 25,2 milliárd forintot fordít a Malévra. A napi működés finanszírozását szolgálhatja a VEB által a 2008-as tulajdonszerzéskor vállalt, a privatizációs szerződés nem teljesítése esetére vállalt 32 millió euró (körülbelül 8,6 milliárd forint) lehívása, amelynek a PM közleménye szerint a bank most eleget tesz.

A PM közleménye csak utal arra, ami a legnagyobb kérdőjel az ismételt államosítással: hogyan lehet lekerülni az EU eljárását tiltott állami támogatás miatt. Részletekre nem tér ki a PM, csak azt írják, hogy folytatni kell a vállalat átalakítását, hogy minél kevesebb adóforintot emésszen fel a Malév megmentése, és hogy ne minősüljön titltott támogatásnak az állami tuljadonná válás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik