Gazdaság

Boldog új véget kívánunk!

Happy end - ez az a kötelező befejezés, amely nélkül közönség(es) film nem létezik. A happy endre olyan nagy a kereslet, hogy már a tőzsdei kereskedését is felfüggesztették. A forgatókönyvíró is biztosra mehet, még írnia sem kell, mert 100 befejezésből 95 kizárólag képekből és zenéből áll.

Indiában még mindig évente kétezer mozifilm készül, ezek közül 1999 happy enddel, vagy legalábbis biztató/ösztönző/emelkedett befejezés klisével végződik. A boldogságos véghez olykor rendelhető némi nemzeti karakter, de általános elvárás, hogy a vég olyan legyen, amilyet Hollywoodban védjegyeztettek: ha könnyes, ha heroikus, a néző megszabadul a szívére nehezedő nyomástól, és boldogan távozik a teremből. A happy end az az árucikk, amely mindenütt a világon eladható.


Boldog új véget kívánunk! 1

A legnagyszabásúbb happy end minden idők legjövedelmezőbb angol filmjében, az Igazából szerelemben látható. A „Vége” felirat előtt Richard Curtisnek nemcsak a végtelenül vicces vagy éppenséggel reménytelenül nyomorult sorsokat sikerült összeszinkronizálnia, de az utolsó kockákon azt is megmutatta, miként borul egymás nyakába a Föld nevű bolygó valamennyi élőlénye. Kellett hozzá térlátás, de Curtis megcsinálta. Londonban ő lett a legimádottabb ember. Furcsa módon még a kritikusok is szerették, márpedig náluk senki nem irtózik jobban a happy endtől.

Tíz éve az Oscar-gálán egy háromperces összeállítást mutattak be a húsz legemlékezetesebb hollywoodi happy endből, az Óz, a csodák csodájától kezdve Az elveszett frigyláda fosztogatóiig, és akkor úgy tűnt: egy olyan film trailerét láttuk, amelyből akár kétórás mozifilm is készíthető. „Aki nem szereti a boldog befejezést, ne moziba menjen, hanem színházba” – mondta Francis Ford Coppola, pedig róla nem állítható, hogy filmjei lezárásával a napos oldalon járna, gondoljunk csak a Keresztapa-trilógia valamennyi részének végén előadott mészárszék-operáira. „El kell fogadni, hogy a rendezők többsége zsánerfilmeket készít, az egyik legfontosabb zsáner pedig minden kockájával a happy end felé nyomul.” Alfred Hitchcocknak a maga különc modorában szintén nincs kifogása a happy end ellen. Az Idegenek a vonaton minden idők legszemérmetlenebb happy endjével zárul, tökéletes következményeként annak, amiről maga a film is szól: két férfi gyilkosságot cserél.

A happy end a kivételt erősítő megoldások ellenére kaland-, szerelmes- és ifjúsági filmek műfaji követelménye, amely más filmtípusok szövetébe építve olyan, mint egy vörösborfolt a vakítóan fehér ingen. David Lynch, akitől a happy end oly távol áll, mint Győzike önmarcangoló figurája Macbethétől, azt mondja, számára a befejezés is önkényesen meghozott törvény, amelyet érthetetlen módon betartanak rendezőtársai. „Egy filmhez nem kell befejezést komponálni, amikor eljön az idő: egyszerűen és hidegvérűen be kell fejezni” – mondta Lynch, vagyis az a rendező, aki világéletében egyetlen egyszer – a Veszett a világban – zárta le megnyugtatóan hősei sorsának bonyolítását, minden más esetben viszont kétségek között vergődve hagyva a nézőit. A Twin Peaks című kultikus sorozat lezárása egyesek szerint emberiség elleni bűntett, mások szerint a legnagyobb titok, amely közvetlenül a roswelli rejtély után következik. Az optimisták viszont amíg élnek remélnek, hogy Lynch egyszer még előáll a megoldással. Az sem baj, ha nem happy enddel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik