Gazdaság

Átvételi viszonyok

Négyszázmillió forintért a TVnet eladta 10 ezer ADSL-ügyfelét az Externetnek. Ki járt jobban?

Negyvenezer forint – ennyit ért egy ADSL-ügyfél, vagyis a hagyományos modemnél gyorsabb digitális adatátvitelt használó internet-előfizető a szolnoki központú Externet Zrt.-nek. Az Econet.hu Nyrt. birtokában levő internetszolgáltató nyerte ugyanis a TVnet Számítástechnikai Kft. (amely nem tévesztendő össze a tőzsdén jegyzett TvNetWork Nyrt.-vel) azon zártkörű meghívásos pályázatát, amelyben 10 ezer ügyfelét kínálta eladásra. Iparági szakértők szerint a vevő jól üzletet csinált a 400 millió forintos vételárral. Ezen a piacon ugyanis abból indulnak ki, mennyi EBITDA (kamat, adófizetés és amortizáció előtti eredmény) érhető el egy ügyfélen egy adott évben, s ezt az értéket szokták 15-20 százalékkal megfejelni. Márpedig becsléseink szerint ez az érték ügyfelenként akár 55-60 ezer forint is lehet, vagyis ez esetben együttesen 550-600 millió forintra rúghat.


Átvételi viszonyok 1

Ifjabb Lengyel Tibor, a TVnet ügyvezetõje (balra). Sokat költött fejlesztésre és marketingre.

ÜGYVEZETŐ PLAKÁTON. Az ár piaci, hiszen versenyben alakult ki. Ugyanakkor talán azért sem tudott egy magasabb ajánlatot kivárni a TVnet (Figyelő, 2006/42. szám), mert egy ideje a cég likviditási nehézségeiről hallani. Információink szerint az egyik beszállító csak úgy tudta lejárt követelését behajtani a TVneten, hogy a vezetője egy kis transzparenssel elment az éppen sajtótájékoztatóra készülő TVnet székházába. A nyomásgyakorlás sikerült, az addig elérhetetlen illetékesek gyorsan átutalták a pénzt. Úgy hírlik, azért is sürgős volt a bevétel, mert az internet alapú IPTV-projekt (lásd Tévé nyet című keretes írásunkat) ugyanúgy túlzottan költségigényes volt, mint a netszolgáltatások fejlesztése. Ráadásul a cég tavaly nem fukarkodott a marketingköltségekkel sem: az ifjabb Lengyel Tibor ügyvezetőt mutató különböző reklámok nemcsak internetes oldalakon és a televízióban bukkantak fel, de óriásplakátokon is. Mindez likviditási válsághoz vezetett, a beszállítók kifizetése akadozott, így válhatott szükségessé az ADSL-előfizetők továbbadása. Csizmadia Csaba, a TVnet stratégiai és marketingigazgatója ugyanakkor állítja: bár erre a friss pénzforrásra is támaszkodnak a valóban költségigényes fejlesztéseknél, azokat e bevétel nélkül is finanszírozni tudták volna.

Tévé nyet

Felnőtteknek szóló internetes tévécsatorna indult LUXx Tv elnevezéssel – jelentette be több mint egy éve, 2006 novemberében a TVnet Kft. Valójában a Kovács Kovi István producer szellemi irányításával működő magyar szexcsatornát azóta sem láthatják azok az ügyfelek, akik az első magyar IPTV szolgáltatásra regisztráltak. A saját internet alapú tévéjét (T-Home) később bejelentő Magyar Telekom azóta már szolgáltat, a TVnet ígérete azonban a mai napig nem vált valóra. Az iparágon belül azt beszélik, hogy a technológia kiválasztásánál csúszott el a cég, amely előbb megvált osztrák partnerétől, majd visszatért ahhoz. „Még várunk, forrjon ki jobban a technológia; a következő hónapokban befejeződik a rendszer fejlesztése, március környékén jövünk ki a piacra” – mondta a Figyelőnek Csizmadia Csaba, a TVnet stratégiai és marketingigazgatója.

Ráadásul a fejenkénti 40 ezer forint nem is feltétlenül alacsony ár, hiszen korántsem mindegy, milyen internet-előfizetőről beszélünk, a TVnetnek vannak ugyanis értékes és kevésbé értékes ügyfelei. A cég kétféle modellben végez internetszolgáltatást. Mindkettőnél a Magyar Telekom (MT) infrastruktúrájára „ül rá”, amit a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) kötelezően betartandó szabályai alapján megtehet.

Az egyik modellben a TVnet az ADSL-t voltaképpen az MT-től mint nagykereskedőtől veszi meg; e cég adja a szolgáltatás alap-infrastruktúráját, az átviteli utat, a sávszélességet. A TVnet ezt saját márkanéven dobja piacra, ügyfeleket toboroz, majd összeállítja a szolgáltatás paramétereit (e-mailcím, felhasználói név, jelszó, web-tárhely, vírusvédelem). Ebben a modellben – amellyel egyébként nem lehet valami nagy haszonra szert tenni – a TVnetnek 10 ezer ügyfele volt, ezeket adta el most.

A másik modell, a helyi hurokátengedéssel kínált ADSL 3G már nagyobb egy ügyfélre jutó nyereséggel kecsegtet – igaz, többet is kell áldozni rá. A társaság ebben a rendszerben helyet kap az MT telefonközpontjaiban, telepíti saját berendezéseit, s azok között összeköttetési utakat épít. A nagy szolgáltatótól csak rézkábelt kap, s azon már maga alakítja ki az ügyfélig az utat, így ennek az üzletnek nagyobb az árrése. Az ily módon elért mintegy 5 ezer ügyfelével a TVnet ebben a piaci szegmensben 35 százalékos szereplő. „A jövőben az utóbbi üzletre szeretnénk koncentrálni” – mondta Csizmadia Csaba. Ezért adta el tehát a TVnet a 10 ezer „nagykereskedelmi” egyéni és üzleti ügyfelét. A felek a részletes szerződést jövő január végéig kötik meg, márciustól pedig már az Externet szolgálja ki az átvett ügyfeleket; a vételárat 2008. április 30-áig két részletben kell kiegyenlíteni.

BOLDOG VEVŐ. Információink szerint egyébként a pályázaton lett volna egy magasabb árajánlat is, csak az azt kínáló vevő nem tudta megnyugtatóan bizonyítani a fizetési megbízhatóságát. Balázs Csaba, az Econet.hu vezérigazgatója szerint az ügyfelekért adott árat lehet soknak is, kevésnek is tartani, de az Externet mindenképpen boldog az üzlettel. A részben saját erőből, részben hitelből finanszírozott 400 millió forintos vételárért cserébe ugyanis az eddigi 24 ezer ügyfélhez újabb 10 ezret szerzett a cég. Mindez azért is örömteli a vezérigazgató szerint, mert a már tőzsdén jegyzett Econet.hu mellett a leányvállalat, az Externet önállóan is börzére készül. A tulajdonosok ugyanis úgy ítélték meg, akadhatnak olyan befektetők, akik számára egy összetett médiacég túl kockázatos, viszont egy átlátható üzleti modellel rendelkező internetszolgáltatóba szívesen befektetnek. Nos, ezen potenciális érdeklődők immár a korábbinál 40 százalékkal nagyobb cégbe tudnak beszállni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik