Gazdaság

Sokan keveset

Biztató kezdet után nem alakul túl jól az amerikai karácsonyi vásárlási szezon. Ez tovább fokozhatja a Feden a kamatcsökkentési nyomást.

Díjazta a Time magazin az amerikai lakosságnak a 2001-es recesszió idején tanúsított „erőfeszítéseit”, vagyis azt, hogy nem roggyantak meg az autó- és ingatlaneladások: a lapnál 2002-ben „az ismeretlen amerikai fogyasztó” lett az év embere. Az amerikai fogyasztó továbbra is ellenálló maradt – jegyzi meg most a Bloomberg -, még a gazdaság lassulása és a családi költségvetés apadása közepette is, ám előbb utóbb kénytelen lesz szembesülni a tényekkel.

Több elemző szerint éppen ez kezdődött el a várva várt karácsonyi bevásárlási szezon elején. A tényezők: ha lassan is, de egyre szűkülő foglalkoztatás, magas olaj- és élelmiszerárak, emelkedő jelzálogköltségek, szigorodó hitelezési feltételek és csökkenő ingatlanárak (Figyelő, 2007/48. szám). Nem túl jó konstelláció egy nagyobb kiköltekezéshez.


Sokan keveset 1

Fotó: Reuters

JÓ KEZDET. Az amerikai vásárló azonban – legalábbis első ránézésre – kitart. A Fekete Péntek (Black Friday – az elnevezésről lásd a keretes írást), a fogyasztói társadalom nagy ünnepe az első hírek szerint korántsem indult olyan rosszul, mint korábban gondolni lehetett volna. A pénteken általában kora hajnalban nyitó nagyáruházakat az idén is megrohanták az emberek. A hétvégével együtt 20 milliárd dollár folyt be az áruházak kasszájába. Az internetes eladások – amelyek hagyományosan a rákövetkező hétfőn indulnak be – 21 százalékkal, több mint 700 millió dollárra szaladtak fel.

A számok mögé nézve azonban korántsem tűnik ilyen rózsásnak a kép. A hétvégi rohamban a vásárlók száma ugyan 4,8 százalékkal emelkedett, ám egy vásárlóra 3,5 százalékkal kevesebb költés jutott, így az idei szezonnyitón az árbevétel nagyjából a tavalyi szint közelében mozgott. Impresszív szám önmagában az online eladások növekedése is, ám bizonyos tekintetben visszaesés az egy évvel korábbi 26 százalékhoz képest. Mindez nem túl jó hír, ha figyelembe vesszük, hogy az amerikai kiskereskedelmi vállalatok a profitjuk 20 százalékát a karácsonyi rohamban kasszírozzák.

Elemzők „helyszíni” beszámolói szerint a hagyományos áruházak forgalma eltolódott az olcsó termékek felé, így például a szinte fillérekért árusított gyapjú pulóverekért folyt nagy roham. Igaz, viszonylag jól mentek az elektronikai cikkek is: a nagyfelbontású (HD) televíziók globális árcsökkenése használt az amerikai piacnak, szép kereslet mutatkozik e termékek iránt is. „Amit be lehet dugni a konnektorba, az fogyott” – foglalta össze a kezdeti tapasztalatait a Reutersnek egy eladó, hozzátéve, hogy azért a későbbiekben maga sem számít ilyen jó üzletmenetre.

Sokan ugyanis éppen a viszonylag jó kezdés miatt aggodalmaskodnak, mondván: a nem túl jó hangulatban lévő vásárlók gyorsan kiköltekeznek, megpróbálják olcsón letudni a szezont. Mások szerint viszont sok fogyasztó lassan, megfontoltan, a legolcsóbb lehetőségeket megkeresve választja ki az árut, nem csak úgy hűbelebalázs módjára szédül bele a nagy leértékelésekbe. A nagy árengedmények ugyanakkor jókora szeletet hasítanak ki a kiskereskedők árréséből, s elemzők szerint ez a szezon többi részében sem jön már majd vissza.

A várakozások szerint ugyanis a vásárlók tömege majd a karácsonyi ünnepek utáni leárazásokra vár. A fogyasztói magatartás átalakulása az áruházak viselkedését – és persze profitját – is megváltozatja. Több elemző szerint az egyre borúsabb lakossági hangulat miatt viszonylag nagy raktárkészleteket felhalmozó kereskedők közötti promóciós versenyről szól majd az ünnepekig hátralévő időszak. Mindegy, csak vigyék, hogy ne maradjon raktáron – ez a rendezőelv.

A FOGYASZTÁS SZEREPE. Az amerikai gazdaság növekedése szempontjából a lakossági fogyasztás kulcsfontosságú, hagyományosan magas ugyanis az aránya a GDP felhasználásában. A nagy ünnepekhez kapcsolódó bevásárlások az utolsó negyedévet általában különösen erőssé teszik.

Az idei előjelek azonban kifejezetten borúsak voltak. A Conference Board intézet által publikált fogyasztói bizalmi index értéke novemberben a vártnál nagyobb mértékben, négyéves, a Katrina hurrikán által okozott sokk óta nem látott mélypontra esett októberhez képest. A karácsonyi szezon tehát egyszerre jelzi és alakítja is a gazdasági növekedést. Ha elmarad a vevők rohama, az jelzés lehet a gazdaságpolitika irányítóinak az utolsó negyedév növekedési rátájára nézve, s megerősítheti a Fedben a további kamatcsökkentésekre való hajlandóságot. Az amerikai kamatpolitikát meghatározó testület december 11-én ül össze legközelebb, s bár az októberi csökkentést követően jelezte: elképzelhető, hogy nem lesz szükség további lazításra, mostanra minden képlékennyé vált.


Fekete Péntek

A Hálaadás ünnepét (november negyedik csütörtökét) követő napot nevezik Black Friday-nek az Egyesült Államokban, s hagyományosan ez a karácsonyi vásárlási szezon kezdete. Az idén 147 millió amerikai állampolgár, az ország lakosságának durván a fele ment az áruházakba. A karácsonyi szezonindítás ugyan „hivatalosan” a New York-i Macy’s áruház 1924-es akciójáig nyúlik vissza, a Fekete Péntek elnevezés azonban csak a hetvenes évektől honosodott meg. Hogy honnan ered a „fekete” jelző, arról megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint hatalmas járműforgalom okozta kipufogógáztól feketéllik a város, míg mások szerint a kereskedők könyveiben a korábbi veszteséget jelző piros számok fordulnak a nyereséget jelző feketébe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik