Gazdaság

Vándortábor

Minden eddiginél nagyobb összeget lehet spórolni a kötelező biztosítás díján a novemberi váltással, így nagy mozgás várható.

Még Halottak napján is volt olyan perc, amikor 1,5 ezren végeztek díjtarifálást a portálunkon egyszerre, s mivel többségüket az idei egyik favorit, a Genertel Biztosító szerveréhez kellett közvetíteni, kisebb virtuális sorban állás keletkezett – illusztrálja Haraszti Zsolt, a legnagyobb online alkuszcégnek számító netrisk.hu ügyvezetője azt, milyen ütősen indult az idei „kötelező-szezon”. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány első hat napja alatt több mint 200 ezren hasonlították össze a neten a biztosítók ajánlatait, s csaknem 9 ezren már váltottak is a netrisk.hu internetes portálon keresztül. A másik nagy piaci szereplő, a biztosítás.hu is 130 ezer egyedi díjkalkulációról és 5 ezer megkötött szerződésről számolt be.


Vándortábor 1

Rajz: Dániel András

VÁLTÓLÁZ. A jelek szerint a szokásos novemberi váltási időszak alatt minden eddiginél nagyobb lehet a biztosítók közötti vándorlás: a biztosítás.hu vezetője 730 ezer, a netrisk.hu-é közel 700 ezer átkötőre számít. Ez szoros összefüggésben áll azzal, hogy minden eddiginél nagyobb lehet az az összeg, amelyet az autótulajdonosok a váltással meg tudnak takarítani, de az egyes biztosítók ajánlatai közötti különbségek is emelkednek. Például egy 1600 köbcentis gépkocsi 29 éves budapesti tulajdonosa, aki bónusz 2-es besorolással rendelkezik, 38 ezer forintnál alig többet fizet, ha a MÁV Általános Biztosító Egyesülettel szerződik le, de 235 ezer forintjába is kerülhet, ha a Signállal köt szerződést. A több mint hatszoros különbség ugyan nem jellemző, de a két-háromszoros gyakorinak számít. A Praeventio és a netrisk.hu adatai szerint átlagosan 20 ezer, a biztosítás.hu becslése szerint pedig 24 ezer forintot is megtakaríthat az, aki kötelezőjét másik céghez viszi át.

A díjszint átlagosan legfeljebb az infláció mértékével lett magasabb, ebbe azonban az is belefér, hogy van olyan biztosító (a MÁV), amely nem emelt díjat. Már a 2007-es tarifáknál is 102 féle kedvezményt nyújtott a piacon levő 13 társaság, de most még ezt is überelni tudták, sőt a Genertel belépésével a szolgáltatást nyújtók száma is bővült.

Gyors szakmai közvélemény-kutatásunk végeredménye alapján a legötletesebb megoldást kínáló kedvezményért két biztosító viszi el a pálmát: az Aegon és az újonc Genertel. Az előbbi cég 40 százalékos díjkedvezményt ad a 15 év alatti gyereket nevelőknek, amivel úgy tűnik, sok ügyfelet szerezhet a kisgyerekes szülők között. A cég fő haszna itt az, hogy a gyerekes szülő ideális alanya a keresztértékesítésnek: eladható neki hitel a biztosító bankjától, lakásbiztosítás a beköltözésre, életbiztosítás a gyereknek és nyugdíjbiztosítás a jövőre gondolva. A legfiatalabb piaci szereplő, a Genertel még nagyobb, 45 százalékos díjkedvezményt kínál, viszont fenntartja magának a jogot a kedvezmény visszavonására. Ha ugyanis ügyfele kárt okoz, akkor (lakóhelyétől függően) 25-50 százalékkal megemelkedik a díja. Hasonló kedvezményt már a Genertel anyacége, a Generali-Providencia is nyújtott korábban, ám amíg annak mértéke megmaradt a 10-15 százalékos sávban, nem okozott nagy piaci átrendeződést.


Vándortábor 2

HÁRMAS BEFUTÓ. Az idei első napok statisztikái alapján hármas befutóra lehet számítani. A biztosítás.hu-nál a legtöbben a díjat nem emelő, s 30 százalékos online kedvezményt adó MÁV Általános Biztosító Egyesülethez, a gyerekeseket megcélzó Aegonhoz, illetve az újoncként alacsony árakkal piacot szerző Genertel Biztosító Zrt.-hez vitték át szerződésüket. A netrisk.hu-nál ez utóbbi társasághoz csoportosították át a szerződések egynegyedét, a MÁV egyesülethez a 20 százalékát, az Aegonhoz pedig az összes kötés 15 százalékát. A Praeventiónál szintén a Genertel a nyerő (30 százalékkal), majd a MÁV és az Aegon következik.

A fenti trojka mögött a Közlekedési Biztosító és a TIR Biztosító Egyesület lehet még nyertes, s talán a Generali-Providencia és az OTP Garancia is szerez néhány száz új ügyfelet. A jelek szerint azonban a 14 szereplős idei piac további cégei inkább veszíteni fognak. S hogy mely biztosítókat hagyják ott? A biztosítás.hu-nál és a Praeventiónál az Allianz és a Posta Biztosító az idei kampány várható fő vesztese, de jelentős állománytól búcsúzhat el az Uniqa és az Union is. Persze lapzártánkkor még csak az átkötési időszak első hetén vagyunk túl, s az adatok csupán az online alkuszcégek kimutatásain alapulnak. A végső számokat még módosíthatják az offline kötések, például a Magyar Posta Biztosító postafiókos értékesítései.

Amúgy az átkötési időszak „szokásos” vesztesei ezúttal módosítottak stratégiájukon. Az Allianz az idén sok ügyfelénél díjat csökkentett, valamint a Genertel révén direktbiztosítót alapító Generali-Providencia ötletét megirigyelve, hasonló lépésre szánta el magát. Igaz, nem céget, csupán vezérügynökséget alapított, Allianz Direkt Kft. néven. A világhálón az Allianz meghirdetett díjaihoz képest extra – és meglepő – kedvezményekkel köthető a biztosítás. Az internetes szerződésért 10 plusz 5 százalékot adnak (ez még eddig rendben is van), s még 5 százalékot, ha a szerződő nagyvárosban él, s további 5-öt, ha 36 év alatti. Mindez azért feltűnő, mert a fiatal és nagyvárosi ügyfelektől korábban menekültek a biztosítók.

Kedvezménykilátások

A biztosítók kedvenc ügyfele továbbra is a vidéki kis településen élő, alsó-közép kategóriás gépkocsival közlekedő, középkorú autós: ő fizeti a legalacsonyabb díjat. Minden eddiginél bonyolultabb viszont az eligazodás a díjkedvezmények útvesztőjében, ahol érdekesen vegyülnek a kockázati és nem kockázati alapon csökkentett árak. A megspórolható összeg általában 5-10 százalékos, az összeadódó kedvezmények pedig legfeljebb a díj 10-30 százalékáig terjedhetnek. A legkülönösebb nem kockázati alapon nyújtott a kedvezmény a K&H Biztosítóé: azok számára, akik a csoport újonnan induló, autóipari vállalatok részvényeit vásárló befektetési alapjába tesznek pénzt, 25, illetve 100 százalékos díjvisszatérítést kínál. Igaz, az utóbbi legfeljebb 50 ezer forint lehet, s ennek kihasználásához legalább 3 millió forintért kell befektetési jegyet vásárolni. Nem kockázati alapú kedvezményként jelent meg az Union biztosítónál a T-Com kedvezmény, a Posta Biztosítónál az Autó-Motor magazint előfizetők kedvezménye, a KÖBE pedig a polgárőrök számára ajánl csökkentett díjat. Kockázati alapú az Aegon gyerekes kedvezménye, a statisztikák szerint ugyanis a szülők megfontoltabban viselkednek az utakon – s nemcsak akkor, amikor a gyerek hátul rendetlenkedik a kocsiban, hanem akkor is, ha a papa egyedül megy munkába. Emellett érdekes, hogy – legalábbis az alkuszok szerint – az online kedvezmény is már inkább a kockázati körbe sorolható: kimutatható, hogy a neten biztosítást kötők kevesebb balesetet okoznak. Átlagéletkoruk egyébként is 40 év, ilyen idősen pedig már óvatosabban vezetnek az emberek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik