Tárgyalásokat folytat a Universal Music Group több más nagy zeneműkiadóval arról, hogy akár ingyen is elérhetővé teszi felvételeit digitális formátumban. A zenei Kánaán persze még nincs itt, a Reutersnek nyilatkozó források szerint ugyanis a konstrukció a bevezetést követő időszakban már előfizetést igényel majd, ráadásul csak meghatározott szabványú lejátszó esetén lesz érvényes. A kezdeti ingyenes periódus azonban akár egy fél évig is eltarthat.
A Total Music elnevezésű új rendszer célja iparági források szerint az lenne, hogy a világ legnagyobb zeneműkiadó vállalata, a Universal digitális médiából származó bevételeit feltornázza kissé, mivel a CD-eladások nem alakulnak túl jól. A másik cél persze az, hogy a digitális zenei piacon erős pozíciókkal rendelkező Apple-t megszorongassák.
A hírek szerint Doug Morris, a Universal vezérigazgatója nem csupán a Sony BMG Music Entertainment és a Warner Music Group vezetőivel tárgyalt az együttműködésről, de a közelmúltban Bill Gatesszel, a Microsoft vezérével is találkozott.
Piaci elemzők közül többen is úgy vélik, hogy az Apple iPod lejátszója, valamint iTunes online zeneboltja domináns pozícióban van, s a versenytársak megjelenése az árak további csökkenéséhez és a kínálat szélesedéséhez vezethetne. A Total Music – vagy az ahhoz hasonló szövetségek – azért segítenék a versenyt, mert a kiadók így nem lennének kizárólagos szerződésekre kényszerítve a hardvergyártók vagy a telekomszolgáltatók felé.
A BusinessWeek honlapja szerint ugyan a tárgyalások még kezdeti szakaszban tartanak, ám a zeneműkiadók arra számítanak, hogy a hardvergyártók és a telefonszolgáltatók hozzájárulnak majd a promóciós kiadásokhoz, vagyis a zene ingyenességéhez. A Universal – amelynek a francia Vivendi a tulajdonosa – júliusban elutasította az iTunes hosszú távú, exkluzív szerződésre vonatkozó ajánlatát, ekkor már lehetett sejteni, hogy az amerikai óriáscég külön utakon kíván járni.