Ezen belül a kiemelt projektekre 35,3 milliárd, az alapinfrastruktúra fejlesztésekre 24,1 milliárd, kiemelt pályaudvari és állomási fejlesztésekre 65,4 milliárd, egyéb elővárosi célú fejlesztésekre 5,9 milliárdot, míg a járműpark korszerűsítésére 90,4 milliárd forintot szánnak – közölte Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.
Útdíj a tömegközlekedésért
A budapesti elővárosi projekt uniós támogatással valósulhat meg, amelynek támogatási szerződése, a kérelem összeállítása folyamatban van – mondta Heinczinger István az Európai mobilitási hét alkalmából rendezett sajtótájékoztatón. Emlékeztetett arra, hogy a fővárosba befutó 11 elővárosi vasútvonalat a Budapest határát közösségi közlekedési eszközzel átlépők 38 százaléka választja, az elővárosi vasútfejlesztési projekt célja a személygépkocsival közlekedők átterelése a környezetbarát vasútra.
Kéthelyi József, a Budapesti Közlekedésszervező Kht. ügyvezető igazgatója elmondta: támogatják azt a törekvést, hogy a személygépkocsikat az emberek a főváros határában létesítendő P+R parkolókban hagyják, és onnan tömegközlekedéssel folytassák útjukat. Ezért pártolják azt az elképzelést, hogy Budapesten néhány év múlva bevezessék az úthasználati díjat, de csak abban az esetben, ha annak bevételét visszaforgatják a közösségi közlekedés fejlesztésére.
Tervezik, hogy a Budapesti Közlekedési Szövetséget továbbfejlesztik, és 2010-ig létrehozzák az egész fővárosi agglomeráció egységes tarifa közösségét. Folytatják a Volán elővárosi járatai menetrendjének összehangolását a BKV-val, emellett már 2008-tól a rákoskerti és a rákoskeresztúri vasútállomásokra érkező szerelvényekhez hozzáigazítanák a ráhordó BKV járatokat.
Milliárdok kerékpárutakra
Fajcsák Lajos, a Volánbusz Zrt. igazgatója elmondta: az elővárosi közlekedésben legfontosabb feladatuk, hogy ráhordják az utasokat a MÁV járataihoz. Kiemelte, hogy a Volán Vácról, Fótról, Gödöllőről érkező járatainak a végállomása ez év december 1-jétől az Újpest-Városkapu metróállomáshoz kerül a jelenlegi Árpád híd pesti hídfőitől. Ennek célja, hogy a csúcsforgalomban a Váci úton araszoló autóbuszokkal csökkentsék a zsúfoltságot, a légszennyezést, míg az utasok a metróval gyorsabban eljuthatnak végcéljukig.
Bodor Ádám a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kerékpáros közlekedésért felelős miniszteri megbízottja közölte: a kormány középtávú programja szerint 56 milliárd forintos fejlesztéssel mintegy kétezer kilométer hosszú kerékpárút létesülhet a következő években.
