Gazdaság

Pezsdítésre vár a fapadospiac

Nagy a mozgolódás a fapados légipiacon: a SkyEurope megszünteti budapesti bázisát, az easyJet két desztinációt is törölt, a Ryanair közben nagy ütemben terjeszkedik. Egyes társaságok a Budapest Airportot okolják a magas tarifák miatt, a repülőtér vezetése szerint azonban ennek nincs köze a pangáshoz. Ők azt mondják, a magyar piac halovány, nincs pénze az embereknek utazni. Abban mindenki egyetért, hogy stimulálni kell a piacot, a módszerek azonban eltérnek.

Nem értem a Budapest Airport üzleti modelljét: csökken a diszkonttársaságokkal utazók száma, erre ők tarifaemelést terveznek – pont fordítva gondolkodnak, mint kellene, mondta a FigyelőNet kérdésére az easyJet PR-igazgatója, Samantha Day. A társaság két járatot – a newcastle-it és a bristolit – törölt Budapestről, ezt azzal indokolták, hogy nem voltak megtérülőek, emellett pedig túlságosan is magasak a tarifák Ferihegy 1-en.


Az easyJet egyébként nem panaszkodhat: augusztusi utasforgalmának közel 18 százalékos növekedéséről számolt be, a férőhely-kihasználtság ugyan csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva, de még mindig magas, eléri a 87,4 százalékot. Az elmúlt 12 hónapban a társaság utasforgalma 12,6 százalékkal gyarapodott, a kihasználtság 83,8 százalékos volt. Az easyJet bevétele 1,78 milliárd fontot tett ki, ez 11,3 százalékkal magasabb, az egy évvel korábbinál.



Pezsdítésre vár a fapadospiac 1

Hozzák a számokat


Az eredmény ellenére nyáron jelentősen estek a diszkont-légitársaságok részvényei, így az easyJeté is. Ez nemcsak az egyre emelkedő olajáraknak tudható be, hanem kiderült az is: a várakozásoknál alacsonyabb árú jegyekkel lehet csak megtölteni a gépeket. Samantha Day szerint az easyJet-papírok kiheverték a sokkot, amit elsősorban a sajtónak nyilatkozó légiipari vészmadarak keltettek. A társaság csökkentette árait, amellyel stimulálta a keresletet. Az igazgató szerint így a novemberben megjelenő éves jelentésben a célszámok teljesülni fognak.


A jelentést követően jön azonban a neheze, a téli időszak: ilyenkor kevesebben utaznak. A diszkont-légitársaságok leginkább további árcsökkentésekkel tudják védeni magukat a forgalomcsökkenéssel szemben. Végső soron a legnagyobb vonzerő az utasok szempontjából az ár: vagyis a repülésre az árak lenyomásával lehet motiválni, mondta Samantha Day. A társaság a téli szezonra már hónapok óta értékesíti jegyeit, az eddig beérkezett foglalások alapján úgy tűnik, tartani tudják a célnak szabott 85 százalékos kihasználtságot a téli időszakban is.


—-Örülnek a konkurenciának—-


A kivonuló SkyEurope és a két járatot megszüntető easyJet helyére azonnal benyomult a piaci rést szimatoló Ryanair. Az ír légitársaság hat járatot közlekedtet Budapestről az idén ősztől: Frankfurtba, Brémába, Liverpoolba, Glasgow-ba, Bristolba és Nottinghambe . Ezzel együtt, a korábbi tervekkel ellentétben télen sem szüneteltetik a Sármellékről Londonba közlekedő járatok közlekedését, a Frankfurt-Hahnba közlekedő sármelléki járatot pedig a téli szünet után újra elindítják.


Nagyon örülünk, a Ryanair mai bejelentésének, mondta a Budapest Airport járatfejlesztési igazgatója, David Newman. Az igazgató szerint a bejelentése egyértelművé teszi, hogy nagy növekedési potenciál van a magyar fapados piacon. Továbbra is azon fogunk dolgozni, hogy még több légitársaságot, járatot és utast vonzzunk Budapestre, és hogy a Budapest Airport Közép-Európa legsikeresebb repülőtere legyen, tette hozzá.



Pezsdítésre vár a fapadospiac 2

Landoltak Ferihegyen (Fotó: MTI)


Az easyJet korántsem látja ilyen rózsásan a helyzetet, és kemény kritikával illeti a Ferihegyi egyes terminál vezetését, amellett, hogy örül annak, ha konkurens társaság jelenik meg a piacon – Samantha Day szerint ez mindenképpen kedvez a fogyasztóknak. Nagyon elkötelezettek vagyunk a magyar piac iránt, és szeretnénk bővítésben gondolkodni, sajnos azonban a Budapest Airport magas tarifái miatt, és mert a repülőtér vezetése ezen tarifák további növelésében gondolkodik – ami katasztrofális lenne – nem bővítünk a közeljövőben, mondta.


A társaság nagy aggodalommal figyeli a tarifaemelési terveket: diszkont társaságoknál alacsony az egy utasból befolyó nyereség, ezért biztosítani kell a magas kihasználtságot a járatokon. Ha tovább növelik a tarifákat, akkor mi nem tudjuk az utasok számát növelni, mondta Samantha Day. Az igazgató reméli, hogy az említett okok ellenére több diszkont társaság jelenik meg a piacon. Ekkor majd a repülőtér vezetése azt fontolhatja meg, hogy a megnőtt utas szám miatt csökkenti a tarfikákat, és így további fejlődést stimulál Ferihegy 1-en.


—-A régió drágább Budapestnél—-


Nincs szó tarifaemelésről, a tarifarendszer átstrukturálásáról beszélhetünk, mondta a FigyelőNetnek Szollár Domokos, a Budapest Airport Zrt. szóvivője. Az árképzést a társaság valóban át szeretné szervezni, a szóvivő szerint azonban az emelés nem fedi a valóságot. Jelenleg konzultáció folyik a légitársaságokkal, a lényeg azonban nem az emelésen van – számos új ösztönzőt szeretnénk bevezetni, mondta Szollár Domokos.


A Budapest Airport szerint a megoldás ugyanis nem az, hogy csökkentik az árakat, hanem, hogy egy rendszerrel jutalmazzák, ösztönzik a légitársaságokat: ki minél több utast hoz be, annál nagyobb kedvezményt kap. Szollár Domokos szerint ez a modell nagyon bevált, például az athéni repülőtérnél, amely szintén a Budapest Airport tulajdonosának, a Hochtief Airportnak a tulajdonában van. Athénben 13 százalékkal nőtt tavaly az utasforgalom, pedig Európa legdrágább reptere, mondta a szóvivő.



Pezsdítésre vár a fapadospiac 3

Ösztönözni akarnak


Szollár Domokos szerint a SkyEurope távozásának és az easyJet járatszámcsökkentésének nem lehet köze ahhoz, hogy a budapesti reptér túlságosan drága lenne – ezt egyébként cáfolta is: a környező országok közül Bécs a legdrágább, ezt követi Varsó, majd Prága, mondta. A bécsi repülőtér is 10 százalékkal növelte forgalmát tavaly, annak ellenére, hogy tarifái másfélszer magasabbak a budapestinél, tette hozzá.


Budapesten szerinte összetett probléma van: a magyaroknak nincs pénzük utazni, a külföldiek pedig nincsenek eléggé ösztönözve, hogy ide jöjjenek. A turisztikai hivatalnak együtt kellene dolgoznia a légitársaságokkal, hotelekkel, programokkal, hogy vonzó desztinációvá tegyék a magyar fővárost. A SkyEurope kivonulása rámutat arra, hogy a magyar kiutazói piac harmatgyenge, ez most nem tud eltartani sok ferihegyi bázisú társaságot, mondta a szóvivő.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik