Gazdaság

Több sört iszik a magyar

A globális felmelegedés egyik nyertese a szomjoltóital-szektor, a felmérések tanúsága szerint. A Nielsen piackutató vállalat által feltárt nemzetközi trendek ugyanis kiemelkedő növekedésre hívják fel a figyelmet: az alkoholmentes italok érték el a legnagyobb növekedést. Magyarországon a sör iránti kereslet ugrott meg.

Az alkoholos italok piacának mind méretét, mind növekedésének dinamikáját újra a sör határozza meg – a Nielsen elemzése szerint. A sör forgalmának növekedésére több tényező is hatott a kutatócég szerint: egyrészt nőttek az árak, másrészt egyes piacokon a fogyasztók figyelme a prémiumkategóriás és erősebb sörök felé fordult.

Ennek ellenére megfigyelhető a kereskedelmi márkás sörök térnyerése is. A láncok saját márkái egyre nagyobb hatással vannak a piacra, ahol némi átrendeződés figyelhető meg világviszonylatban. Lengyelországban például a kereskedelmi márkás sörök alacsonyabb árukkal komoly alternatívát nyújtották a fogyasztóknak a prémiumkategóriás sörök és más alkoholos italok mellett.



Több sört iszik a magyar 1

Melegben több sör fogy (Fotó: MTI)


A magyarországi kiskereskedelmi forgalom a szomjoltó italok közé számító sörből 6 százalékkal bővült. Sört leginkább hagyományos üzletekben vásárolnak a fogyasztók, a Magyarországon eladott sör több mint 50 százaléka kiskereskedelmi értékesítésből származik, mennyiségben és értékben egyaránt.

Az alkoholmentes szomjoltó italok közül az ásványvíz kiskereskedelmi forgalma mennyiségben 18 százalékkal emelkedett, szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből viszont 1-1 százalékkal kevesebbet adtak el a boltokban, tavaly augusztus és idén július között, az előző évhez képest.

A sörhöz hasonlóan, a szénsavas üdítőket is inkább hagyományos boltokban vásároljuk: a kiskereskedelemben eladott összes szénsavas üdítőital több mint felét a 400 négyzetméteres vagy kisebb, hagyományos boltokban adják el, mennyiségben és értékben egyaránt.

Ásványvízzel más a helyzet, minden harmadik liter ásványvizet hipermarketben adtak el. A szupermarketekben a gyümölcslé volt a favorit.

—-Dollármilliárdokkal bővül a globális piac—-

A Nielsen globális vizsgálata az élelmiszerpiac változásairól a 200 milliárd dolláros összforgalmat meghaladó alkoholmentes kategóriában 6 százalék pluszt regisztrált. A nemzetközi élelmiszerkereskedelemben a legnagyobb forgalma az ásványvíznek volt, a növekedés mértéke 9 százalékos. A gyümölcslevek 6, a szénsavas üdítők és a sör 5, a szénsavmentes üdítők eladása pedig 4 százalékos mértékben bővült.

A többleteladások a szénsavas üdítőitalnál 2,8, az ásványvíznél 2,1, a gyümölcslénél 1 milliárd dollárt tettek ki. A sör kiskereskedelmi forgalma egyik évről a másikra 4 milliárd dollárral emelkedett, világszerte. Ettől eltérő képet mutat a magyarországi trend: az ásványvíz piaca forintban 16, a szénsavas üdítőitalé 4, gyümölcsleveké 6 százalékkal bővült, a sör forgalma 9 százalékos pluszt regisztrált.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik