Amennyiben a szocialista autótípusokhoz vagy éppen „fapados” Suzukihoz szokott puritán humánértelmiséginek beütne a nagy üzlet, és hirtelen lenne felesleges 30 millió forintja autóra, valószínűleg nem egy Lexus vagy egy Cadillac csúcsmodellt választana. A szalonból egy próbaút után talán fejvesztve menekülne, jobb esetben pedig befizetne egy egyhetes tanfolyamra, hogy elmagyarázzák neki, mi mindenre képes a mai luxusautókhoz járó informatikai arzenál.
Természetesen ma már messze nem csupán a japán vagy az amerikai csúcsmodellek kínálnak ilyen rendszereket. A többi luxusautó-gyártó is ott lohol a nyomukban, nem utolsó sorban a nagy német trió: az Audi, a BMW és a Mercedes. A japánok „kütyüfronton” élvezett elsőségét először az autó-informatika igazi nagyágyúi, a luxus Cadillacek fenyegették. A General Motors a Cadillac DeVille-hez például már 2000 óta kínál infravörös hőkamerával szerelt éjjellátó rendszert. Ezzel a sötét úton, a fényszóró látókörén kívül, akár 100 méterrel az autó előtt felbukkanó akadályok képét láthatja a volánnál ülő, sőt hang is figyelmezteti a veszélyre. Európa lassabban ébred: hasonló rendszert a BMW és a Mercedes mindössze két évvel ezelőtt jelentett be.
A Toyota csoporthoz tartozó Lexus autói azonban a szoros tengerentúli informatikai versenyhez szoktak. A németországi tesztpályán kipróbálva az újdonságot, a Lexus 600h-ról az a furcsa benyomása támad az embernek, hogy egy teljesen komputervezérelt lopakodó repülőgépben ül. Motorhangot nem hallani, csak egy diszkrét „ready” felirat virít, illetve néhány barátságos lámpácska felgyulladása jelzi: a környezetkímélő hibridautó (a típusjelölésben ennek jele a „h” betű) indulásra kész.
Ha a hangtalan elektromotoros gurulás közben a gázra lépünk, a beépített millió érzékelő egyike kiértékeli mozdulatunkat, a központi számítógép pedig – amint szükségesnek ítéli – beindítja a 8 hengeres benzinmotort. Az intelligens központi komputer azonban az új balesetvédelmi rendszerben csillogtatja meg szoftveres tudását. A vezető arcának elfordulását kamerák figyelik. Amennyiben éppen leesik a hamu, vagy az ember a forgalom helyett fürdőruhás lányokat (lányoknak: fiúkat) bámul az út mentén, a fedélzeti számítógép csipogással figyelmeztet, ha vészesen közeledő tárgyat érzékel. Sőt, ha hirtelen befékez az előttünk haladó jármű, vagy gyalogos ugrik elénk, az elektronika nem is elégszik meg a figyelmeztetéssel. Az autó elejébe szerelt radarok folyamatosan pásztázzák az utat, így ha 50 kilométer/óránál gyorsabban haladunk, és féktávolságon belülre kerül egy tárgy vagy nagyobb élőlény, azt is érzékeli és értékeli a vezérlőrendszer. S egyértelműen kritikus helyzetben a sofőr helyett (!) is vészfékezésbe kezd az autó számítógépe. (Effajta biztonsági megoldással már mások is próbálkoznak: hasonló fékasszisztens van például az S osztályú Mercedesekben is.)
A központi agyhoz kötött első plusz hátsó radarok, és külső kamerák azonban nem csak az aktív biztonságot szolgálják. A sebességtartó rendszer (ismertebb nevén a tempomat) sem a szokásos. A radarok folyamatosan ellenőrzik a követési távolságot, és nem csak figyelmeztetni képesek, hanem be is tartják azt helyettünk. Az autó önállóan visszavesz a gázból, ha 140-es tempónál kidöcög elénk a belső sávba egy 90-nel előző teherautó, vagy nagyon „rámászunk” az előttünk haladóra. De ez még nem minden. A kamerákkal kombinált szoftverrendszer a terelővonalakat és a záróvonalat (!) is felismeri az autópályán. Aktiválható egy olyan rendszer, amely, ha a vezető elbóbiskol vezetés közben, maga veszi kézbe a jármű irányítását is, és az autó visszakormányozza magát a helyes sávba. Ez a funkció azonban csak tiszta időben, nappal vehető igénybe, szakadó esőben a fedélzeti számítógép visszautasítja ez irányú kérésemet. Mindezzel együtt bármilyen forgalmi szituációban a vezető marad az úr – hangsúlyozzák a cég mérnökei. Igaz, erre kötelezik is az efféle beavatkozó-elektronikát kínáló cégeket az uniós hatóságok. Az idei New York-i autószalonon bemutatott, 2008-as Cadillac modell szintén tartalmaz a sáv elhagyására figyelmeztető rendszert, és egy olyat, ami a jármű holtterében felbukkanó autók veszélyes közelségét jelzi.
Új Lexus-fejlesztés viszont a hátsó ütközésvédelmi rendszer. Ha országúton hátulról gyorsan közelít egy idegen jármű, és a szoftver kiértékelése szerint nem lassul, akkor a beépített hátsó radar veszettül villogtatni kezdi a hátsó féklámpákat, hátha a közelítő jármű vezetője észbe kap. Ezzel szinte egy időben megfeszíti az öveket és a fejtámlákat egészen közel nyomja az utasok tarkójához, hogy az ilyen baleseteknél legkritikusabb következmény, azaz a fej hátracsapódása, elkerülhető legyen. Természetesen egy hasonló Lexus nem tud hátulról beleszállni egy másik Lexusba, hisz annak első radarja egy ilyen baleset kockázatát eleve minimalizálja…
Az utolsó leparkoláskor már meglepődni is elfelejt az ember. Az autó csak megáll a parkolóhely előtt, s mielőtt hátramenetbe kapcsol a sofőr, pár gombnyomás és működésbe lépnek a hátsó kamerák. Csak azt kell kiválasztani, hogy párhuzamosan vagy merőlegesen áll a parkolóhely, a többi a szoftver dolga. El kell engedni a kormányt, csak a gázt kell nyomni, a hibridautó kormányát nem a sofőr, hanem a számítógép forgatja. Csak nehogy egyszer kifogyjon az akksi vagy lefagyjon a szoftver…
Ember helyett az emberért
Íme néhány, a legújabb luxusautókba már beépített informatikai újdonságok közül:
Automata vészfék-rendszer: Az elülső radarok és kamerák gyors haladás esetén a gyorsan közeledő tárgyakra reagálnak. Féktávolságon belülre érve automatikusan vészfékezésbe kezdenek, illetve a megkezdett fékezéskor azonnal teljes fékerőre kapcsolnak. A hátsó radarok a ráfutásos ütközésekből adódó sérülés kockázatát csökkentik.
Parkolás robotpilótával: Radarok és kamerarendszerek segítségével az átlagos parkolási szituációt a számítógép elemzi. A sofőrnek elég hátramenetbe kapcsolnia és gázt adnia, a kormányt az elektronika maga forgatja.
Sávelhagyást korrigáló rendszer: A radarok és a kamerák érzékelik az országút világos terelővonalait és sávelhagyás esetén először csipogó figyelmeztetés érkezik, majd a szoftver automatikusan visszakorrigálja a járművet az eredeti sávjába.
Intelligens tempomat: A radarok segítségével az autó tartja a követési távolságot, lelassít, ha túl közel kerülünk az előttünk haladóhoz.
Éjjellátó rendszer: Infravörös hőkamera pásztázza az utat, hogy a reflektor fénykörén kívül eső embereket, állatokat és egyéb „útonállókat” időben észlelhessük a sötét úton.