Gazdaság

Pezseg a hazai irodapiac

Magyarországra betelepült és időközben tovább növekedő nemzetközi vállalatok, illetve szolgáltató központok révén nőtt a magas minőségi és műszaki követelményeket kielégítő irodaépületek iránti kereslet - állapította meg a Colliers ingatlanügynökség felmérésében.

Az ügynökség közleménye szerint 2007-ben csaknem 250 ezer négyzetméternyi irodaház építése van folyamatban, miközben az átlagos üresedési arány 12 százalék körül mozog Budapesten belül és az agglomerációban egyaránt. Az ingatlanügynökség felmérésében arra kereste a választ, hogy mennyi idő alatt tudják a fejlesztők gazdaságos szintre megtölteni bérlőkkel az új irodaházakat, és milyen szempontokat vesznek figyelembe a bérlői összetétel kialakításakor.

Az új irodaházak közvetítésében a fejlesztők rendszerint nemzetközi ingatlanügynökségeket vonnak be, akik jellemzően nemzetközi tanácsadócégeken vagy saját nemzetközi hálózatukon, illetve helyi piackutatáson keresztül értesülnek a piaci igényekről.


A tevékenységi kör dönt

A szakember tapasztalatai szerint 6-12 hónapon belül az irodaterületek 80 százalékát sikerül rendszerint bérbe adni. Az irodaterületek értékesítésénél – kevés kivételtől eltekintve – fontos szempont a bérlői összetétel kialakításában, hogy ugyanazokat a funkciókat végző vállalatok ne költözzenek egy fedél alá.


A kivételek közé tartozik a Graphisoft Park és a MOM Park, amelyek koncepciójában kifejezetten preferálták az azonos, illetve kiegészítő tevékenységet folytató cégek közelségét.


Fővárosból vidékre

Egy átlagos méretűnek mondható, 15 000 négyzetméteres “A” kategóriájú, vagyis a legújabb piaci igényekre épülő irodaház esetében 6-10 bérlővel lehet számolni. Az ügynökség figyelme először is egy-két domináns bérlő felé irányul. Ezt követően a fennmaradó területek értékesítésénél figyelembe veszik, hogy milyen kiegészítő tevékenységet végző cégek jöhetnek még szóba.

A felmérés szerint míg korábban számos vállalat törekedett a belvárosi ingatlanok megszerzésére, bérlésére, mára megfigyelhető, hogy a cégek igyekeznek olyan irodát választani, amely a város szívétől távolabb, de jó tömegközlekedéssel ellátott helyen található.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik