Gazdaság

Célpont a Mol?

Mértékadó külföldi elemzők reálisnak tartják, hogy a Mol stratégiai partnerségre lépjen valamelyik orosz olajcéggel.

Inkább pénzügyi, mint stratégiai jellegűnek ítéli meg a Rahimkulov család Mol-részvényvásárlásait egy neve elhallgatását kérő külföldi elemző, hozzátéve: az Általános Értékforgalmi Bank vezére akár egyfajta hídként is szolgálhat az orosz stratégiai tőke, valamint a magyar befektetési lehetőségek között. A svájci UBS elemzője szintén inkább pénzügyi oldalról tekinti reálisnak a bevásárlást, hiszen jelenleg olcsónak tekinthetőek a Mol papírjai az európai szektortársakhoz képest.

Az orosz olajcégek érdeklődését vegyesen ítélik meg az elemzők. A UBS szakértője szerint a Lukoil részéről az utóbbi időben több olyan nyilatkozat is napvilágot látott, amely azt támasztja alá, hogy e társaság jelenleg nem foglalkozik a Mollal. A többi potenciális befektető közül a Gazpromot, a Rosznyeftyet és a Szurgutnyeftyegazt emelte ki az elemző, ám utóbbi kettő esetében hangsúlyozta, hogy a cégek Oroszországon belül kívánnak maradni. Ráadásul jelenleg két tényező is ellehetetleníti a magyar olajtársaság felvásárlását: egyrészt, hogy a menedzsment kezében van a részvények 23 százaléka, másrészt a cég alapszabálya értelmében egy-egy részvényes szavazati joga nem lépheti át a 10 százalékot. Egy másik elemző szintén a Gazpromot és a Lukoilt említi lehetséges felvásárlóként. Reálisnak tartja, hogy ha többségit nem is, de komolyabb kisebbségi részesedést vásároljanak orosz befektetők a Molban, egyfajta „fizetségként” a magyar cég oroszországi terjeszkedéséért.

Mindkét szakértő egyetért abban, hogy az OMV nem növeli tovább jelenleg meglévő 10 százalékos pakettjét a Molban, ugyanis az nem biztosítana számára nagyobb szavazati erőt. A fentiekhez a UBS elemzője hozzáteszi, hogy orosz társaságokkal megvalósulhat a Mol stratégiai partnersége, melyet a már bejelentett Gazprom és a Mol stratégiai szövetségre lépése is bizonyít. A hazai olajcég relatíve kicsi a nemzetközi piacon, a méretből fakadó hátrányokat viszont ellensúlyozni tudná egy stratégiai partnerséggel. A másik szakértő azonban nem osztja ezen véleményt. Ő inkább az upstream (kutatás-termelés) üzletág kiterjesztésében lát növekedési lehetőséget, ám tény, hogy ehhez is új kapcsolatokra lesz szüksége a Molnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik