Gazdaság

Yuppietéka

A yuppie elsősorban attól yuppie, amit fogyaszt. Sokszor a puszta kényelemről, máskor vállaltan egy életstílus reprezentációjáról van szó.


Yuppietéka 1

• DIVAT: Az uniformis a múlté
Az egy időben oly jellemző kék ing-sárga nyakkendő kombináció, s vele együtt az uniformisszerű trendek elmúltak. Bár a kék ing sohasem megy ki a divatból, a sárga nyakkendő annál inkább, helyette egyre többen hordanak viszont rózsaszínt – akár ingben, akár nyakkendőben. A fiatal eleganciára ma egyre inkább a magas galléros, ferdén csíkos ingek jellemzőek, a legváltozatosabb színekben. És persze a nívós megjelenés, ami hozzátartozik ennek a rétegnek a kommunikációjához. „Ez egy létező réteg itthon, még ha szűkebb is, mint Európa fejlettebb országaiban. Nem csak megjelenésről, stílusos öltözködésről, autókról van szó; sajátos gesztikuláció, viselkedési forma is jellemzi őket” – mondja Zoób Kati.

A yuppie-k 72 százaléka számára fontos, hogy jól öltözöttnek minősüljön; a 20-40 évesek körében ez az arány 57 százalék.




Yuppietéka 2

• AUTÓ: Egomérce
Fontos eleme a yuppie-k önkifejezésének az autó, amely a státus egyik legpontosabb mérőeszköze. Az egyre divatosabb sportautók, cabriók a hétvégére vannak: kreatív szakemberek, topmenedzserek kedvelt sportautója a Mazda MX-5, illetve az RX-8; az igazi sebességmániások a Wankel-motoros szériát veszik. Divatos még az Audi TT Roadster coupe verzója, de szinte a teljes Audi A-, illetve S-széria, vagy a Volvo-típusok. Hétköznap a cél nem a feltűnés, sőt, egy-egy túldekorált kocsi kellemetlenül is jöhet egy komolyabb üzleti találkozó alkalmával. Nem véletlen, hogy a céges autók zöme az A-kategóriás német típusok közül kerül ki. Az első „saját pénzből” vásárolt járgányok többnyire az A-kategória markánsabb, sportosabb, mindenki által ismert típusaiból kerülnek ki, ilyen például a BMW xd 530, vagy 730i. A Mercedes inkább az idősebb topmenedzser-réteg, illetve a hirtelen meggazdagodott vállalkozói réteg választása. Az utóbbi években a valódi eleganciát, kifinomultságot a Toyota luxusmárkája, a Lexus képviseli. Az aktualitás mindennél fontosabb, bármilyen autóról legyen is szó, egy két-három évnél korosabb típust, finoman szólva is, illik lecserélni.


• ÉKSZER: A látszat is elég?
A yuppie-réteg hazánkban is megtalálható, azonban határvonalai homályosak az életkor, jövedelem és beosztás tekintetében – mondja Szűcs Olivér, a Dovex Kft. ékszer- és luxuscikk-divíziójának márkamenedzsere. Szerinte e társadalmi-gazdasági-demográfiai csoportnak a fogyasztói szokásai egyre tudatosabbak, azonban továbbra is sokszor felszínesek. Egyre többen igyekeznek adni a külsőre, de még mindig sokan beérik a látszattal. Így fordulhat elő, hogy egyesek az avatatlan szem számára nem feltűnő utánzatokkal is megelégszenek. A hamisítványok lelepleződése azonban kellemetlen helyzetekhez vezethet az olykor meglehetősen nagy téttel bíró üzleti megbeszéléseken. A feltörekvő generáció szívesen vásárol S.T. Dupont, Lancel, Calvin Klein vagy Dyrberg/Kern márkákat.

A yuppie-k 72 százaléka számára fontos, hogy jól öltözöttnek minősüljön; a 20-40 évesek körében ez az arány 57 százalék.





Yuppietéka 3

• SZÓRAKOZÓHELYEK: Tömegiszony
Változatosak a magyar yuppie-k kulturális fogyasztási szokásai, formális szabályok szinte egyáltalán nincsenek. Különös jelentőséget tulajdonítanak ugyanakkor annak, hol mutatják meg magukat. Kimondottan cikinek érzik megjelenni tömeges szórakozóhelyeken, megadiszkókban, még ha számukra kedves előadó is lép fel. Amint egy hely túl felkapottá válik, már korántsem annyira vonzó. Kivéve, ha az minden yuppie-kellékkel rendelkezik, ezért nehéz megválni tőle. Ilyen a kifejezetten a fiatal üzletemberekre szabott Dunapark Kávézó. Az ingyenes WiFi az üzleti találkozókon, a kártyaterem a kikapcsolódáskor, a polgári feeling a hétvégi családi sütizéskor jön jól a yuppie-k egyébként is kedvelt lakóövezetében, az Új-Lipótvárosban. Felkapott találkozóhelynek számít az Alagút felett fekvő Manna étterem, a bárként és szórakozóhelyként egyaránt ismert Ostrom utcai Oscar, és az ugyanitt található Aranykaviár. Bár a legtöbb trendi hely a Belvárosban van, ismert és jól megy a Pasaréti téri Matteo, a Pusztaszeri úti B52 pedig a rózsadombi yuppie-k törzshelyévé nőtte ki magát.

A yuppie-k 39 százaléka havonta legalább egyszer eljár étterembe; a 20-40 évesek körében ez az arány 15 százalék.





Yuppietéka 4

• SPORT: Feszültségoldás
Intenzív, egyéni életmódjuknak, stresszes, pörgős munkatempójuknak megfelelően a yuppie-k a sportokban is az extremitást, az önkifejezést keresik. Olyan szórakozásokat választanak, amelyek anyagi lehetőségeiket és őket magukat is már első ránézésre megkülönböztetik másoktól. A golf, a wakeboard, a rafting, a bungee-jumping és a sziklamászás is szerepel a repertoárban. (A squash is népszerű még, bár miután egyre elérhetőbbé válik az alacsonyabb keresettel rendelkezők számára is, veszített vonzerejéből.) Ezeket a sportokat természetesen az elérhető legdrágább, legdivatosabb eszközökkel, ruhákban, a legegzotikusabb országokban űzik. Sokan viszont konditeremben, személyi edző segítségével eresztik ki a gőzt. A női yuppie-k a csoportos, táncos aerobikformákat részesítik előnyben, főleg azok rendhagyó változatait, például a salsa-tornát vagy a pompomos aerobikot, a cheerobikot. Sokan választanak valamilyen keleti sportot is, ezek a jó fizikai kondíció megőrzése mellett a lelki feltöltődésben is segítenek.

A yuppie-k 88 százaléka fitt és aktív szeretne lenni.





Yuppietéka 5

• LAKÁS: Lak-hatásvadászat
Az igazi yuppie ma penthouse-ban – az épületek legfelső szintjén elhelyezkedő, nagy területű, körbe-teraszos, körpanorámás otthonban él. A külső falak a parádésabb kilátás érdekében gyakran nagyrészt üvegből készülnek. Népszerűek emellett a loftlakások is, azok a hatalmas méretű és egyterű otthonok, amelyeket régi ipari csarnokokból, raktárakból vagy malmokból alakítanak ki, és ahová az ipari liftek adott esetben a tulajdonos autóját és motorját is felszállítják. Külön rangra emeli az említett lakástípusokat, ha Pesten találhatók. Régen a menőség tárgya a Magház volt, amelyet egyivású emberek gyűjtőhelyének szánt az építtető. Ma a Király utca kapott erőre. Fészket rakni a Gozsdu udvarban kifejezetten cool dologgá vált. De ugyanez a helyzet, ha valaki leendő lakcíméül a most épülő Goa-lakásokat jelöli meg ugyanebben az utcában, a Goa Home üzletei fölött. A lakásokat itt a ház tetőterében alakítják ki a bolt tulajdonosának elképzelései szerint, kizárólag az üzlet bútorait felhasználva az enteriőrhöz. Utóbbiból kevés kell. Divat ma a szellős lakás, a szobaszerű, nagyméretű fürdőszoba és a lakásbelső kialakításakor alkalmazott stílusmixtúra. A trend ugyanis az, hogy nincs trend: a stílusok bátran keverhetők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik