A még állami tulajdonban lévő cégek szinte mindegyikénél vannak dolgozói kedvezmények, de olyan, mint a villamosenergetika-ipari vállalatoknál dolgozókat megillető úgynevezett C-tarifa, nincs – tudta meg lapunk a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól (GKM). A miniszter által kihirdetett rendeletben nincs más terület, ahol olyan típusú kedvezmények lennének, mint a villamosenergia-ipar területén – fogalmaztak a szaktárca kommunikációs osztályán.
Az elmúlt időszakban nagy felháborodást váltott ki az érintettek körében, hogy a GKM meg szeretné szüntetni az iparágban dolgozók kedvezményes áramtarifáját. A szaktárca nem tartja ugyanis indokoltnak a fenntartását, egyrészt mert az iparágban dolgozók bruttó átlagbére 70 százalékkal magasabb a magyar átlagnál, másrészt mert a mintegy 65 ezer alkalmazottat érintő kedvezményes tarifa a lakossági áramár egyharmada (kilowattóránként 11,50 forint), így az áram fogyasztásának kétharmadát a többi lakossági áramfogyasztó finanszírozza. Ennek a szocializmusból örökölt kiváltságnak a fenntartása évente 8 milliárd, azaz naponta 22 millió forintjába kerül a nem kivételezett lakossági fogyasztóknak – fogalmazott az SZDSZ egy korábbi közéleményében.
Sztrájkolni is készek
Három, a villamosenergia-iparban érdekelt szakszervezeti szövetség az alkalmazottaknak járó kedvezményes villanyár megtartása érdekében sztrájkkal fenyegetőzött. A Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, a Bánya- és Energiaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és a Liga Villamos- és Hőenergia-ipari Szövetsége azért kezdeményezhet sztrájkot, mert a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a több mint száz éve létező alkalmazotti tarifát akarja megszüntetni – hangsúlyozta Gál Rezső, a sztrájkbizottság szóvivője.
Az állami vállalatok tevékenységéhez kapcsolódó, dolgozók részére adott juttatást, tudomásunk szerint még a közlekedési vállalatoknál találhatunk, de azok – mint arra a gazdasági tárcánál rámutattak – mégsem vehetők egy kalap alá a villamosenergetika-ipar kedvezményezett tarifáival. Ezeknek a kedvezményeknek ugyanis nincs az egész társadalomra kivetítetett hatásuk, azaz nem teremtenek olyan jellegű többletköltséget, amelyet a kedvezményt élvezők helyett másoknak kellene megfizetniük.
Hiába a juttatások közötti különbség, a csökkentés valószínűleg ezeket a kedvezményeket is eléri majd a közeljövőben. De miről is lehet szó?
Külföldre is vasúti kedvezmény
A MÁV Zrt. a vasutas munkavállalók részére az utazási kedvezményeket az azokat szabályozó törvények illetve rendelet alapján nyújtja. A vállalat minden évben biztosítja munkavállalói illetve azok családtagjai részére a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt. vonalain az ingyenes utazást (100 százalékos utazási kedvezményt) biztosító, át nem ruházható, egyéves érvényességű arcképes igazolványát. Erre a munkavállalón kívül jogosult még a munkavállaló házastársa, illetve a 6 és 18 éves kor közötti iskolás gyermeke. Amennyiben viszont a munkavállaló gyermeke nappali tagozatos felsőfokú oktatási intézményben tanul, a kedvezményt 25 éves koráig veheti igénybe.
Az arcképes vasúti igazolvány tulajdonosa a MÁV és a GySEV vonalain bármely vonatnemen és kocsiosztályon díjmentesen, a MAHART járatain – kivéve a szárnyashajót –, az Állami Erdei Vasutak (ÁÉV) és a BKV HÉV-vonalain – az utóbbi esetben a közigazgatási határon kívül – személyzeti jeggyel utazhat. A kedvezmény korlátozottan külföldi utazásra is használható.
A BKV Zrt. szintén törvényben szabályozott módon biztosít utazási igazolványt munkavállalói részére a járataira: a munkába járáshoz és a munkavégzéshez – közölte kérdésünkre a vállalat kommunikációs osztálya. Ez a speciális utazási igazolvány azonban nem ruházható át, nem cserélhető, és elvesztése esetén annak ellenértékét meg kell fizetni a munkaadónak. Lapunk információi szerint a BKV dolgozóját, illetve házastársát élete végéig megilleti az ingyenes utazás a fővárosban, gyermekeiket pedig ameddig tanulnak, de maximum 25 éves korukig.
A Volán-társaságoknál már kicsit komplikáltabb a helyzet. A tagvállalatokat tömörítő Volán Egyesülés titkárságán azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a munkavállalóknak nyújtott kedvezmények mértékét a társaságok eltérően szabályozzák, nincs központilag meghatározott kedvezményrendszer. Feltételezzük azonban, hogy nagy eltérés nincs a vállalatok között, ezért egy vállalat – a jelen esetben a Jászkun Volán Zrt. – példáját vesszük mintául. Információink szerint itt az alkalmazottak ingyen utazhatnak a vállalat járatain, de ez a kedvezmény nem ruházható át. A házastársat és a nappali tagozatos iskolalátogatási papírral rendelkező gyermekeket helyközi járatokon kétszeres díjtalan utazás, a helyi járatokon pedig úgynevezett összvonalas éves helyi bérlet illeti meg.
Tízszázalékos jegy korlátlanul
A Malév kommunikációs osztálya viszont a folyamatban lévő privatizációra hivatkozva a FigyelőNet kérdésére csak annyit árult el, hogy a cég a dolgozóinak nyújt utazási kedvezményeket, ezeket azonban nem konkretizálták, mondván, ez a vállalat értékesítésével minden bizonnyal változni fog.
A FigyelőNet információi szerint a Malév és kiszervezett cégeinek dolgozóit, illetve hozzátartozóit jelentős kedvezmény illeti meg légi utazásaik során, persze ha élnek vele. E szerint a munkavállalót, házas- vagy élettársát, gyermekeit, szüleit, testvéreit évi egy alkalommal egy szabadjegy illeti meg, az adókat, illetékeket azonban meg kell fizetni. Ezenkívül lényegében korlátlan számban élhetnek az úgynevezett 10 százalékos jeggyel, amikor a repülőjegy árának mindössze 10 százalékát kell kifizetni. Ráadásul ezek a kedvezmények nemcsak a Malév járataira, hanem más – egyezségben rögzített – légitársaságok gépeire is szólnak. A kedvezményes utazások azonban csak akkor vehetők igénybe, ha a járatokon van szabad hely, ezért előfordulhat például, hogy valakinek akár napokat is várakoznia kell, hogy feljusson egy repülőre.