A Malév ellenőrzés alá vonása a harmadik és egyben a legdrágább projektje Abramovicsnak, aki pedig már eddig is jelentős adósságokat halmozott fel – mutatott rá Pjotr Grisin, a Renaissance Capital befektetési bank elemzője.
Az első projekt
Az üzletember projektje, az AirUnion holding összekovácsolása a KrasAir és négy másik orosz légitársaság egyesítésével, immár négy éve húzódik. Ezzel Oroszország második számú légitársaságát rakja össze a széthullott nagy szovjet Aeroflot egyes darabjaiból. De Abramovics azt akarja, hogy az új holding a magánrészvényesek és elsősorban az ő ellenőrzése alá kerüljön. Az orosz vagyonügynökség viszont, amely a KrasAir 51 százalékát birtokolja, ellenzi az állami részesedés 50 százalék alá zsugorítását az egységes társaságban.
Abramovics konfliktusban áll a vagyonügynökséggel a krasznojarszki repülőtér ügyében is, amelyet el kell különíteni a KrasAirtől. A vagyonügynökség több perben különböző térítéseket követel a KrasAir magánrészvényeseitől (például egy szerinte jogszerűtlenül felvett hitel, vagy állami tulajdonban lévő reptéri létesítmények használata miatt). Médiajelentések szerint az AiRUnion tagjainak százmillió dollár körüli lejárt tartozása van üzemanyag-vásárlások fejében is.
A második
Abramovics másik projektje az első orosz diszkont légitársaság létrehozása. A fapados Sky Express – amelynek nincs többségi tulajdonosa, de állítólag Abramovicsé benne a legnagyobb részvényhányad – hétfőn indítja első járatát Moszkvából (Vnukovo) Szocsiba, s áprilisig nyolcra akarja szaporítani meglévő két Boeing-737-esét. Bár a Sky Express kis projekt, a beindítás mindig költséges – jegyezte meg Grisin.
A Malév lehet az adu
Orosz elemzők szerint a Malévhoz való tulajdonosi kötődéssel az AiRUnion jogi lehetőséget kap a Európa és Oroszország közötti, agyonregulázott tranzit szűk keresztmetszetének leküzdésére. A Malév nemzeti légitársaság marad, így az AiRUnion könnyebben állapodhat meg az orosz és a magyar hatóságokkal a járathálózatok összekötésében és a két ország közötti járatok számának jelentős növelésében.
A másik komoly előny Abramovics számára a Malév viszonylag fiatal repülőgépparkja, szemben a KrasAir gépeivel, amelyek jórészt elöregedtek, sokat fogyasztanak, hamarosan le kell őket cserélni. Végül a Malév ellenőrzése új adut adhat Abramovics kezébe az AiRUnion fúziójának meggyorsításához is. A Kreml ugyanis támogatja az orosz cégek európai terjeszkedését, s áldása nélkül egy ilyen ügylet nem jöhet létre.
Ettől azonban az adósságok nem tűnnek el, s ezeket Abramovics a Malév átvételével tovább halmozza egy olyan ágazatban, ahol nagy befektetések szükségesek, a jövedelmezőség alacsony és a nagy projektek kockázatosak – ecsetelte Grisin.
