Kettészeli a ferihegyi 2-es terminált a Budapest és Vecsés közötti közigazgatási határ. Az utasok még a fővárosban vannak, amikor átmennek a 2A fogadóépület fotocellás ajtóin, de ha néhányat jobbra lépnek, akkor hivatalosan már Vecsésen járnak. A határ a terminál előtt lévő parkoló területét is csaknem két egyenlő részre osztja. E „természeti adottságok” miatt a repülőtér csak úgy tudja megvalósítani a tervezett fejlesztéseinek egy részét, ha az érintett projektek illeszkednek Vecsés szabályozási tervébe. Nem csoda, hogy a Budapest Airport (BA) Zrt. – a légi irányítást ellátó HungaroControllal együtt készített – új zajvédelmi programjával többek között a vecsésiek is jól járnának.
A BA napokban nyilvánosságra hozott koncepciója számos olyan változtatást javasol, amelyek kapcsán csak az nem érthető, hogy eddig miért nem lépték meg. Ilyen például, hogy az 1-es terminálnál olyan állásokba parkolják le a különösen hangos gépeket, amelyeket épület választ el a környező házaktól, így a korábbinál sokkal kisebb dózist kapnak az ott lakók. A repülőtéren ezentúl alapjáraton gurulnának a gépek, csak indokolt esetben lehetne gázt adni. Éjszaka betiltanák a sugárfék használatát, mert ez a (leszállás után, a futópályán alkalmazott) nagy zajjal járó megoldás csak a nappali csúcsforgalomban indokolt, hogy a gépek hamar el tudják hagyni a pályát és segítsék a következő repülő minél gyorsabb megérkezését. Eddig ezeket nem szabályozták. Pofonegyszerű ötlet, hogy leszálló repülők az eddigi 15 kilométer helyett már 20 kilométeres távolságban forduljanak rá az úgynevezett végső egyenesre, így Ferihegytől távolabb és nagyobb magasságban végeznék el a leszállás előtti fordulókat.
KINEK AZ ÉRDEKE? A javaslatok többsége szinte minden érintett számára előnyös, ráadásul különösebb költségek nélkül megvalósítható. Ugyanakkor néhány ötlet kiélezheti az érdekellentéteket. Este 10 és reggel 6 óra között a délkeleti irányú leszállásoknál például kizárólag az Üllőhöz közelebb eső, II-es futópályát használnák, a Vecséshez közelit nem. (Éjfél és hajnal 5 óra között legfeljebb a forgalom 1 százaléka szállhat le, illetve fel.) A BA számításai szerint ezzel lehet a lakosság legkisebb körére korlátozni az éjszakai zajterhelést. A vecsésiek valóban csendesebb éjszakákra számíthatnának, míg az üllőiek kissé zajosabbakra. „Ez óriási javulást jelent több százezer budapesti lakosnak, a Ferihegytől dél-keletre lakóknak azonban növekedhet a zajterhelés. Ez azonban csak javaslat” – mutatott rá Szollár Domokos, a BA szóvivője. A döntés a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kezében lesz; a szabályozó rendeletet a tárca módosíthatja.
Az elképzeléseket február végéig juttatják el a minisztériumba. A tárcának nem kötelessége ezzel foglalkozni, ám „ösztönzőleg” hathat, hogy az új program legnagyobb nyertese a budai hegyvidék lenne, ahol a politikusok és befolyásos döntéshozók „sűrűsége” közismerten magas. Az észak és nyugat felől érkező repülők ezentúl nem a budai hegyek felett, hanem 9 kilométerrel távolabb fordulnának rá a végső egyenesre. A város irányába felszálló, nyugatra induló gépek többsége sem repülne keresztül Budán, hanem Ferencváros és Csepel érintésével, a bejáratott déli útvonalon hagyná el Budapestet, és csak utána fordulna nyugatra. Így jórészt egyébként is zajos autópályák felett szállnának a gépek, a kibocsátott zaj „szétterülne” a környéken. Ezzel szemben a budai hegyvidék eleve csendesebb, és pár száz méterrel magasabban fekszik, mint a pesti oldal, vagyis a gépek ott közelebb repülnek a házakhoz.
Ha sikerül a programnak politikai támogatottságot szerezni, az új zajvédelmi rendszer gesztusértékű lépés lehet Vecsés számára. A BA a város területén szeretné felépíteni a teheráru (cargo) bázisát. Ennek terveire Vecsésen kívül már mindegyik érintett önkormányzat rábólintott. A bonyodalmat jelenleg az okozza, hogy amikor a város korábban a kérdéses földeket értékesítette, akkor a repülőtér még az Ecserhez tartozó területeken akarta megépíteni a bázisát, a stratégia csak a privatizáció után változott meg. „Ha a földtulajdonosok a módosítás után hátrányosabb helyzetbe kerülnek, akkor félő, hogy emiatt pereket indítanak ellenünk” – mondta a Figyelőnek Szlahó Csaba polgármester.
A területet felvásárló befektetők a repülőtér közelségében láttak üzleti fantáziát, ám lehet, hogy a cargo bázis odatelepítése, vagyis a megnövekvő teherautó-forgalom és a raktárakra nyíló kilátás miatt már nincs értelme megvalósítani azt, amit eredetileg terveztek. A polgármester azt szeretné elérni, hogy a BA a terület tulajdonosaival egyezzen meg, és így nem lenne akadálya a fejlesztéseknek. Vecséssel azért is jóban kell lennie a Budapest Airport Zrt.-nek, mert a 2-es terminál előtti parkoló helyére többfunkciós parkolóházat szeretne építeni, és a terület fele a városhoz tartozik.
ELBORZADT ANGOLOK.A BA gazdálkodását is komolyan érinti a program. Bizonyos mértékű zajszennyezést elszenvedő területeken a cégnek kell finanszíroznia a lakók „passzív akusztikai védelmét”, vagyis a házak fokozott hangszigetelését. Jelenleg erre még nincs kötelezettsége, mert a kérdéses övezeteket nem jelölték ki. A privatizáció után érkező angol szakemberek azonban elborzadtak, amikor meglátták, hogy a korábbi vezetés felmérései szerint hány lakást és házat érintene a probléma. A most elkészített csomag ezt alaposan leszűkíti, megkímélve a cég büdzséjét.
Bizonyos javaslatok a légitársaságok heves ellenállását válthatják ki. A BA idővel szeretné megtiltani az igazán hangos repülők éjszakai leszállását, pedig sok teherszállító cégnek ilyen a flottája. Kérdéses, hogy ezek hajlandóak lesznek-e lecserélni a gépeiket, hogy a leszállási lehetőséget megtartsák. Ennél is nagyobb csata várható amiatt, hogy a BA bírságolási lehetőséget kér a GKM-től a zajvédelmi előírásokat megszegő légitársaságokkal szemben. Közismert, hogy Ferihegyet így is drágának tartják a cégek, zajvédelmi díjat is kell fizetniük minden egyes gépmozgás után. Most, ezen felül, még bírságolni is szeretne a BA. Szollár Domokos erre a londoni példát hozza fel, ahol az üzemeltető megkapta ezt a jogot, és az első években több százezer euró bírságot szabott ki, ám a cégeket sikerült rávenni a szabályok betartására, s tavaly már egyetlen eurót sem kellett kiróni.
TORONTÁLI ZOLTÁN
Konfliktusos javaslatok
1. Új útvonal a nyugatra induló, Budapest felé felszálló gépeknek. Jól járna: Buda északi fele. Rosszul járnának: Ferencváros, Csepel és a főváros déli, délnyugati agglomerációja.
2. Az éjszakai futópálya-használat módosítása. Jól járna: Vecsés. Rosszul járna: Üllő.
3. Bírságolási jog bevezetése. Jól járna: Budapest Airport. Rosszul járnának: A légitársaságok.
4. A legzajosabb géptípusok teljes éjszakai kitiltása. Jól járna: Minden környékbeli lakó. Rosszul járnának: Az áruszállító légitársaságok.
