Gazdaság

Kitérve versenyeznek a fapadosok

Csupán néhány éves működés kellett ahhoz, hogy a régió vezető diszkont légitársaságai egy súlycsoportba kerüljenek a nemzeti fuvarozókkal. A SkyEurope és a Wizz Air teljesen különböző üzleti modell alapján verseng egymással, de az idei év mindkét cég számára mérföldkőnek ígérkezik: tulajdonosaik már profitot látnának – írja legfrissebb számában a Figyelő.

A SkyEurope tavaly szeptemberben szállította el 5 milliomodik utasát, míg a Wizz Air november közepén érte el ezt a mérföldkövet, így 2006-ban mindkét társaság eljutott a Malév nagyságrendjéig, persze jóval kevesebb géppel és munkavállalóval – nyújt gyors piaci helyzetképet térségünkről csütörtökön utcára kerülő számában a Figyelő. A lap szerint a folyamatos sikerek ellenére 2007 kiemelkedően fontos lehet a két cég életében: tulajdonosaik profitot várnak a vállalatoktól.

Eltérő stratégiák

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója szavaiból kiderül: társasága számára a legfontosabb prioritás a költséghatékonyság, és csak ezt követi a bevételnövelés.

Christian Mandl, a SkyEurope vezetője ezzel szemben a Figyelőnek úgy nyilatkozott, hogy céljuk a hálózat kiépítése után a kritikus tömeg elérése, ami a viszonylag olcsón üzemeltethető modern gépekkel együtt csökkenti majd a költségszintet.

Szintén stratégiai különbség, hogy – túlzott leegyszerűsítéssel élve – a SkyEurope kisebb gépekkel, de gyakori járatokkal a városközponthoz közeli leszállóhelyeket használ, míg a Wizz Air nagyobb gépekkel, ritkábban, másodlagos reptereket preferál.

Látványos különbségre utal a két cég stratégiájában az is, hogy míg egy nemrégiben kötött szerződés értelmében a Sky-jegyeket a világ négy legnagyobb helyfoglalási rendszerében, mintegy 80 ezer utazási irodában is árusítják, a Wizz senkinek sem hajlandó jutalékot fizetni az eladott jegyekért: szerintük aki foglalni akar, használja a cég honlapját, illetve call centerét – olvasható a Figyelőben.

Megférnek ketten is?

„Alig repülünk közös útvonalat, és annyira különbözik a stratégiánk, hogy a régió növekedési potenciálját figyelembe véve a két cég megfér egymás mellett” – véli a SkyEurope vezére.

A Wizz Air első embere ezzel szemben úgy gondolja, csak az elhúzódó európai konjunktúra jótékony hatásának köszönhető, hogy kevés cég dobja be a törülközőt. Bármelyik pillanatban megváltozhat az iparági hangulat, s akkor szerinte kiderül, hogy csak a legalacsonyabb költséggel üzemelők maradnak a felszínen.

(A Figyelő legfrissebb számában megjelenő írásból azt is megtudhatja, hogy miként tekint a két cégvezető a ferihegyi fapados terminálra, és hogyan viszonyulnak a munkásjáratokhoz és az üzleti utasokhoz.)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik