Gazdaság

Autóúton is kell a matrica?

Ha a kormány elfogadja a közlekedési tárca javaslatát, április elsejétől minden jármű csak matricával használhatja az összesen mintegy 200 kilométernyi hazai autóutat. A szaktárca tájékoztatása szerint még egyeztetnek, hogy mely szakaszok lennének fizetősek.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium javaslatát a szakmai szervezetek – az autóklubon kívül – támogatják – legalábbis lapértesülés szerint. Az indítvány elsődleges célja, hogy a kamionoknak a díjas útszakaszokon túl összesen ezer kilométernyi főút használatáért is fizetniük kelljen. A rendelet a 12 tonnánál nehezebb teherautókra vonatkozna.


Zsebbe vágóan érintené a tervezet a személyautósok egy részét is. Amennyiben a kormány rábólintana a javaslatra, díj ellenében használhatnák az autósok a 2/A Budapest és Vác közötti 30 kilométeres szakaszát, a 8. számú főút 31-44-es kilométere közötti autóúti részét, a szekszárdi Duna-hidat a hozzávezető 20 kilométeres szakasszal, a 3. főút gyöngyösi bevezetőjét, hogy csak néhányat említsünk.


Mindenesetre a Jobbik már tiltakozik, s a tervezet visszavonását követeli a kormánytól, ellenkező esetben demonstrációktól, útlezárásoktól sem riadnak vissza. Érvelésük szerint a 2/A autóut Budapest-Vác közötti szakaszát éppen a régi 2-es tehermentesítéséért építették, hogy lecsökkentsék a közbe eső települések, Dunakeszi, Göd, Sződliget forgalmát. A fizetőssé tétellel viszont visszaterelnék a forgalmat a településekre, jelentősen növelve a füst- és zajszennyezést, a balesetek kockázatát.


Még egyeztetnek


Ábrahám Gergely, a közlekedési tárca szóvivője szerint döntés még nem született, ezért még korai lenne nyilvánosságra hozni azokat az autóutakat, amelyeket a fizetős rendszerbe bevonnának. Ám valószínű, hogy a sztrádák fővárosi bevezető, és elkerülő szakaszait továbbra is fizetés nélkül használhatnák a járművek.


A GKM szóvivője kiemelte: az elképzelés célja az lenne, hogy ne csak a matricavásárlók fizessék meg a jelenleg díjmentes autópálya szakaszok és autóutak használatát, hanem azok is, akik jelenleg csak ezeken a szakaszokon közlekednek.


Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésében lévő autópályák és autóutak mintegy 30 százaléka, mintegy 280 kilométer díjmentes, a szóvivő szerint ezen az arányon szeretnének változtatni. Az ÁAK mintegy 933 kilométer hosszú utat kezel, ebből 530 kilométer autópálya, 130 kilométer autóút, illetve főút, 219 kilométer csomóponti ág, 54 kilométer pihenőhelyi út.


A szóvivő közölte: a tervezet szakmai közigazgatási egyeztetése már lezárult, és a jövő héten kezdődik annak társadalmi vitája, a szakmai érdekképviseletek – többek közt a Magyar Autóklub – bevonásával.


Ábrahám Gergely közölte: a tervezet várhatóan februárban kerül a kormány elé, és így elég idő lesz arra, hogy áprilistól hatályba lépjen a rendelkezés. A minisztérium nem számít arra, hogy az autóutak díjasításának következtében jelentős autóforgalom terhelődne az alacsonyabb rendű útvonalakra.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik