Gazdaság

Bizonytalan Malév-eladás

Lapértesülés szerint csütörtökön még nem dől el, hogy kié lesz a Malév. Az orosz és ír befektetők mellett egy litván társaság is pályázik, igaz utóbbiak nyerési esélye minimálisnak tekinthető.

Bár a privatizációs szervezet igazgatóságának csütörtöki ülésén tárgyalnak a Malév magánosításáról, döntés aligha születhet a vevőről – tudta meg a Napi Gazdaság az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. kommunikációs vezetőjétől. Mint ismert, az orosz-magyar AirBridge Magyarország Zrt., a litván LAL investiciju valdymas, és a magyar és ír befektetőket képviselő Ofer Hava magánszemély pályázik arra, hogy megszerezze a magyar nemzeti légitársaság többségi tulajdonát.

A célban buktak el az oroszok


Közülük a legismertebb az orosz-magyar AirBridge Magyarország Zrt., mivel 2005 augusztus végén hajszál híján már megszerezte a Malév tulajdonjogát, de a hangos ellenzéki és szakszervezeti nyomásnak engedve az ÁPV akkor meghátrált. Az AirBridge akkori ajánlatában az egymilliárd forintos vételár mellett négymilliárd forint készpénzes tőkeemelést és 80 százalékos foglalkoztatási garanciát vállalt. A cég akkor úgy ítélte meg, hogy két év alatt a Malév nyereséget termelhet; ehhez azonban új piacokat kell szereznie, amit zömében az Oroszországból érkező átszálló utasokkal kívántak biztosítani, kezdetben 200 ezer, később évi 400-500 ezer fővel növelve a Malév utaslétszámát. Az AirBridge-ben felerészben tulajdonos az a Borisz Abramovics, aki részben vagy egészben tulajdonolja az AirUnion Szövetség hat orosz légitársaságát, többek között a KrasAirt.

Írek is versenyeznek


Egy ír-magyar befektetői csoport nevében Ofer Hava, a Home-Center Zrt., a magyarországi ingatlan-fejlesztő és -beruházó piac egyik szereplőjének tulajdonosa és vezérigazgatója adott be pályázatot. A csoport szakmai irányítását ugyanakkor az a Tom Mulcahy látja el, aki korábban az ír légitársaság, az Aer Lingust vezette, később pedig az Allied Irish Bank vezérigazgatója volt. Az írek egy korábbi közleményükben úgy fogalmaztak, hogy „az Ofer Hava üzletember által vezetett befektetői csoport, valamint a mögöttük álló szakértői csapat határozott elképzelésekkel rendelkezik a Malév megmentésére, tapasztalatuk, szakmai tudásuk, pénzügyi hátterük alapján biztosíthatják, hogy a Malév sikeres nemzeti légitársaságként, a oneworld légiszövetség tagjaként komoly és sikeres szereplőjévé válhat a közép- és dél-európai légiközlekedési piacnak.”

Esélytelen litvánok?


A legnagyobb meglepetést a litvánok feltűnése jelentette a Malév privatizációjára kiírt pályázaton. Az előzetes latolgatások során ugyanis nem számolt velük különösebben senki, persze nem is biztos, hogy érdemben bele tudnak majd szólni az orosz-ír vetélkedésbe. A LAL investiciju valdymas-ról annyit lehet tudni, hogy litván társaságok által létrehozott konzorcium, s többek között 100 százalékban tulajdonolják az 1991-ben alapított litván nemzeti légitársaságot, a flyLAL-t.

Iparági latolgatások szerint a három közül valójában kettő, az orosz és az ír pályázónak van tényleges esélye a Malév megvételére, de van, aki kizárólagosan az orosz befutásra fogadna. Nincs kizárva az sem, hogy az ÁPV Zrt. a még jobb ajánlat kicsikarásáért szűkíti a listát, s további egyztetéseket kezdeményez, de már csak az orosz és ír befektetőkkel.









Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik