Gazdaság

Nem rontja a Mol megítélését az olajstop

Nem módosít a Mol adóskockázati besorolásán, sem annak kilátásán a Standard & Poor's a Barátság olajvezetéken érkező orosz olajszállítások leállítása nyomán sem.

A nemzetközi hitelminősítő keddi londoni közleményében ugyanakkor túlzottnak nevezi a magyar olajcég függését az orosz importtól. Az S&P szerint a Mol adóskockázati profiljának gyenge pontja e „túlfüggőség”. A magyar vállalatnak ugyanakkor kellő pénzügyi rugalmassága van ahhoz, hogy átvészeljen egy ideiglenes szállítási fennakadást, és a köztes időben a hozzávetőleg 90 napra elegendő magyarországi stratégiai készletekből lehet pótolni a kiesést.

Egy esetleges hosszabb leállás, amely alternatív forrásokból, például az Adria vezetéken történő beszerzést tenne szükségessé, azonban már negatív hatással járna a finomítói tevékenység profitrésére és a jövedelmezőségre, ami negatívan hathat a Mol adósi profiljára, áll a Standard & Poor’s keddi londoni közleményében, amely ugyanakkor nem tesz ennél egyértelműbb utalást a magyar cég esetleges visszaminősítésére.

Az orosz olaj leállásának besorolási hatásairól kiadott keddi S&P-elemzés előtt egy nappal a Fitch Ratings, a legnagyobb európai hitelminősítő londoni értékelésében azt írta: a Barátság vezetéken át exportált orosz olaj szállításának fennakadása azt jelzi, hogy Közép-Európa orosz nyersolaj-ellátása megbízhatatlanabbá vált.

A Fitch szerint a magyarországi szállítások leállítása meglepetés, mivel az utóbbi tíz évben nem volt jelentősebb fennakadás a magyarországi Mol és a lengyelországi PKN Orlen kőolaj-ellátásában.

A Fitch elemzése szerint azonban a ház által besorolással ellátott térségi olajipari vállalatokat egyelőre nem fenyegeti negatív minősítési lépés, mivel a közép-európai EU-országok kötelezően tartalékolnak nyersolajat és üzemanyagokat; Lengyelország esetében a tartalék 80 napi üzemanyag-fogyasztásra elegendő. Emellett a közép-európai finomítóknak vannak alternatív beszerzési útvonalaik is; a lengyel finomítók például használhatják a gdanski kikötő olajterminálját.

Mindazonáltal ha az ellátás hosszabb távon sem áll helyre, a Fitch felülvizsgálhatja a térségi finomítók adósosztályzatait, mivel a vezetékes szállítás kiesését az orosz olaj tengeri importjával kellene pótolni, ami pótlólagos szállítási költséget, illetve – északi-tengeri, vagy közel-keleti olaj vásárlása esetén – drágább olajat jelent.

Ez a forgatókönyv már jelentős hatással lenne a közép-európai finomítók profitrátáira, amelyek jelenleg a legmagasabbak között vannak Európában, az orosz olajon érvényesített jelentős – a Brent-átlaghoz képes a tavalyi első-harmadik negyedévben hordónként 4 dolláros – diszkont révén, állt a Fitch Ratings londoni elemzésében.

A Fitch a Mol-ra nem tart érvényben külön minősítést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik