Gazdaság

Sportverseny

A kis szaküzletek fizetik a francia Decathlon és az osztrák Hervis sportáruház-hálózat párharcának árát.

Ha egy új Decathlon sportáruház kinyit, két szaküzlet bezár. Toldi György, az 1990-ben alapított, hajdan piacvezető Tengerszem professzionális sportszer-kereskedelmi társaság vezetője így kommentálja a francia áruházlánc hazai terjeszkedését. Nem telt el egy év a budaörsi első „sport-hipermarket” tavalyi megnyitása után, és Tengerszem-hálózat Teréz körúti üzlete előbb a Campona bevásárlóközpontba költözött, majd ott is lehúzta a redőnyt. Nincs könnyű helyzetben a hasonló profilú Guru és a Hegyi Sport sem.


Sportverseny 1

A budaörsi Decathlonban. A nagyok állnak nyerésre. Fotó: Lakos Gábor

SPRINT. Most épp a Fejér megyei sportboltosok rettegnek, mert – Budaörs, Dunakeszi, Csömör és Soroksár után – megjelenésünk másnapján nyit a székesfehérvári Decathlon áruház. S ez csak a kezdet: tíz éven belül minden nagyvárosba szak-hipermarketet tervez a francia lánc.

Bár a boltosoknak fájdalmas a Decathlon úthengerszerű nyomulása, a szakemberek számára eleve kódolt volt a siker. Lengyelországban is sorra nyílnak az áruházai, és az ottani fejlesztő csapatot is bővíteni kellett. A magyar vevő rajong a nagy alapterületű, modern áruházakért, különösen, ha olcsóbbak is a többinél. Az Auchan-csoporthoz kapcsolódó, s a hipermarket-hálózattal egyelőre közös kereskedelmi központokat alkotó Decathlon teljesíti is a hétköznapi magyar sportrajongó ebbéli igényeit.

Több mint 70-féle sportág eszköztára egy helyen, egész évben – hirdeti az üzletfilozófia -, hogy a kezdőtől a profiig, sőt a klubokig, mindenki számára elérhetővé tegye a sportolást. Bár a Decathlon egyik saját márkája, a Quechua minőségéről megoszlik a vevők véleménye, házon belül büszkék rá, s az ár-érték arány valóban nagyságrendekkel jobb, mint akár a vezető márkák termékeié, akár a kínai piaci tömegáruké. Egyébiránt a jó árakat annak köszönheti a lánc, hogy saját márkákat gyárt és forgalmaz, no meg, a 380 áruházat tömörítő nemzetközi szak-hipermarket hálózatának. Az árversenyt gerjesztő francia sportóriás receptje beválni látszik. A cég az első áruház megnyitása óta komoly harcot vív a vevőkért a nálunk nagynak számító, 9 áruházat működtető Hervisszel. A bevásárlóközpontokban terjeszkedő osztrák lánc 2006-ban, a nemzetközi Hervis irányzatot követve, még erősebb expanzióba kezdett Magyarországon.

Más pályán


Eltérő a francia és az osztrák lánc üzletpo-litikája:

MÁRKÁK. A Decath-lon a saját márkás „kék” termékekre helyezi a hangsúlyt, a Hervis világmárkákat kínál kedvező áron, folyamatosan újuló akciókkal.

SKÁLA. A Decath-lonban szinte minden sportág teljes termékskálája megtalálható, a Hervis a töme-gsportokra és a hobbisportolókra összpontosít (a fókusz a futáson, kerékpározáson, síelésen és a csapatsportokon van).


Sportverseny 2

Sportverseny 3

Az idén szeptemberben Székesfehérváron, a múlt héten az ötödik fővárosi üzletként a Camponában nyitott új sportáruházat, novemberben pedig három üzlet avatására kerül sor: Győrben, Pápán és Békéscsabán. Jantai Judit marketingvezető megerősítette, hogy a Hervis folytatja a dinamikus expanziót, főleg a vidéki városokban. Simon Bernadett, a Decathlon Magyarország sportesemény menedzsere is elismerte, hogy az árversenyben a Hervis a fő konkurens.

SZAKOSODNI. A vevők örülnek is a Decathlon gerjesztette versenynek, ezzel szemben a kis hazai konkurensek, az egy-két üzletes professzionális sportszerkereskedők megszenvedik ezt a küzdelmet. A magyar piacon a nyugat-európai országokhoz képest még sok a független kisbolt, amelyeknek kevés az esélyük a fennmaradásra. Egy módja van csak a „békés egymás mellett élésnek”, ha specializálódnak, s megőrzik a nem mindennapi igények szerint vásárló, sport-fanatikus törzsközönséget.

A Tengerszem esetében ez azt jelenti, hogy a választékban még nagyobb súlyt képvisel majd a professzionális hegymászó és siklóernyős felszerelés – olyan minőségben, amelyet máshol nem lehet itthon megszerezni. S emellett, engedve az árversenynek, már kevésbé professzionális, de olcsóbb termékeket is kínálnak. Toldi György cégvezető a törzsvevők megtartására több, jobb szolgáltatással készül a hegymászó és síutak, hegyi kerékpártúrák szervezésekor. A vevőket megtartó legerősebb mágnes pedig reményei szerint a már formálódó külön sportegyesület lesz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik