Gazdaság

Az ügynök élete

Nem fáklyásmenet a Stasi-munkatárs élete. Gerd Wiesler, az NDK állambiztonsági szervének századosa reggel egy kis kínvallatással kezdi a napját, a spiclifőiskolán oktatja a kihallgatás fortélyait, majd a Stasi-kantinban fogyasztja el ebédjét, ahol egy rossz vicc karriereket törhet ketté és mesélőjét egy életre az alagsori levélgőzölő részlegbe küldheti.

Délután egy kis lehallgatás vagy aktamunka, a nap pedig elemes bútorokkal berendezett lakótelepi lakásában zárul, a tévé előtt, egy tányér pirosarannyal ízesített tészta társaságában. A szocializmusban hívő kisember magányát az „endékás kivitelben” hozzáférhető prostituált sem oldja, sietnie kell a következő prominens kuncsafthoz.

Ekkor kapja Florian Henckel von Donnersmarck első nagyjátékfilmjének (anti)hőse, a HGW XX/7 fedőnéven is emlegetett ügynök, élete kivételes megbízását: az NDK-szerte ünnepelt és sikeres, a szocializmushoz száz százalékig hű első számú nemzeti írót kell lehallgatnia. A profi munkatárs nem lacafacázik: pillanatok alatt bedrótozza az író és barátnője lakását, majd elfoglalja a padláson berendezett megfigyelőállását és várja a fogást.


Az ügynök élete 1

Jelenet a filmből.

A Német Filmdíjon hét kategóriában kitüntetett alkotás első kérdőjele, hogy miért is a teljesen rendszerhű írót akarják kelepcébe csalni. Ellenzéki művészbarátai miatt? Egyszerűen, mert sikeres és szeretik a nők? Esetleg összefügg mindez azzal, hogy az író szép és zilált barátnője, a szintén első számú nemzeti színésznő, időnként kénytelen-kelletlen és utálkozva, de a színpadon maradása miatt mégiscsak odaadja a testét a gusztustalan kultuszminiszternek, majd utána nyugtatókat töm magába?

Das Leben der Anderen: a mások élete – hangzik a film címe. A padláson gubbasztó, saját élettel nem rendelkező spicli a mások életét hallgatja hangjátékként, a kisember betekinthet a szenvedély, a művészet és a művészek ismeretlen világába, s lassan megkedveli áldozatait. A megfigyeléssel párhuzamosan az író is elbizonytalanodik a szocialista rendszer felsőbbrendűségében. Mikor legjobb barátja, a félreállított rendező véget vet életének, rendszerkritikus írást csempész Nyugatra.

A nálunk is bemutatott Good bye, Lenin és a Sonnenalle után a Das Leben der Anderen már nem a (n)osztalgikus húrokat pengeti. Ez az első német film, amely az „ügynöktémát” és a Stasit állítja középpontba, s már nem a rendszer szerethető oldalára emlékszik vissza, hanem a diktatúra embereket, pályákat, kapcsolatokat megnyomorító működésére.

Das Leben der Anderen (A mások élete). Német, 137 perc. Rendező: Florian Henckel von Donnersmarck. Főszereplők: Ulrich Mühe, Sebastian Koch

Ajánlott videó

Olvasói sztorik