Gazdaság

10 ötlet az elektronikus kereskedelemhez

Miért az interneten?

A világháló új üzleti lehetőségeket teremt a vállalkozások számára. A technológia hatékonyan segíti a vállalatok egymás közötti üzleti tranzakcióinak lebonyolítását, időt spórolva és járulékos költségeket csökkentve. Egy jól megtervezett elektronikus kereskedelmi üzlet hatékonyan támogathatja a vállalatot nemcsak virtuális, hanem hagyományos piacain is, sikeresen hozzájárulhat a lojális vásárlói magatartás fenntartásához, és növeli a vállalat eredményességét. Széles körű internetes kutatások eredményei szerint mind több fogyasztó tájékozódik a világhálón vásárlás előtt. Az internetes értékesítés előnyei között tartják számon azt is, hogy az online shopok az ügyfelek igényeihez maximálisan igazodva, a nap 24 órájában állnak rendelkezésre.

Ha egy vállalkozás saját e-commerce megoldást épít, csak attól a látogatók még nem fognak tömegesen érkezni – de támogathatja az ügyfelek megnyerését a vásárlók széles körű tájékoztatása, a termékek és szolgáltatások bemutatása. A barátságos kezelőfelület, a különleges egyedi felhasználói élmény visszatérésre ösztönözhet. A sikeres tranzakciók pedig megerősítik a cég iránti bizalmat, és terjesztik jó hírnevét.

Logikus kategóriák

Az oldalak egyszerű áttekinthetősége, könnyű kezelhetősége alapkövetelmény. De még multinacionális cégek hatalmas beruházással megvalósított elektronikus kereskedelmi megoldásai között is bőven találunk olyanokat, ahol komoly gond megtalálni egy-egy terméket. Nemzetközi kutatások szerint a többség legfeljebb hét kategóriát tud könnyen kezelni.

Több fizetési lehetőség

Tegyen lehetővé minél több fizetési módot. Sokan nem tartják biztonságosnak az online bankkártyás fizetést, ezért ódzkodnak tőle. A banki átutalással, PayPallal, utólagos készpénzes fizetési lehetőség kialakításával őket is el lehet érni. A világhálón potenciális ügyfél az egész világ. Mellékeljen tehát napi valutaváltó programot is!

Egyszerű belépés

Senki sem szereti a hosszú, bonyodalmas beléptetési procedúrákat. Egyszerűsítse a regisztrációs és beléptetési műveletet! Csak a legszükségesebb kérdéseket tegye fel a regisztrálóknak, az űrlapok hosszadalmas kitöltése kutatások szerint a pontosság rovására megy.

Egyszerű megjelenítés

Az egyszerűen felépített, könnyen és jól áttekinthető honlap megkülönböztetheti szolgáltatását a versenytársakétól. Ne bízza a teljes honlapstruktúra kialakítását kizárólag programozókra és technikai szakemberekre! Ami az ő számukra logikus, az az átlagos felhasználó számára túl bonyolult lehet. Az egyszerű, csillogó-villogó extráktól mentes, egységes szerkezetű oldal könnyebb kezelhetőséget ígér. Ne tegyen hatalmas képeket, animációkat, videókat a nyitóoldalra, mert ez lassítja az oldalletöltést.

Átlátható szabályozás

Tegye adatvédelmi szabályozását könnyen elérhetővé! Az ügyfelek korrekt tájékoztatása adataik további felhasználásáról (későbbi elektronikus hírlevelek küldése, adataik másokkal való megosztása) tiszta képet ad. Mindenképpen ajánlott lehetővé tenni az elektronikus levélben való automatikus fel- és leiratkozást. Soha ne értékesítse ügyfelei adatait harmadik személynek, ezzel saját hitelét ássa alá. Ha azt tervezi, hogy ügyfeleiről személyes információkat is gyűjt, érdemes különleges biztonsági megoldásokat kiépíteni. Az üzletszabályzat (terms and conditions) tiszta és egyértelmű, könnyen áttekinthető közzététele szintén növeli a felhasználók biztonságérzetét.

Megbízható háttérszolgáltató

Megbízható, stabil infrastruktúra-szolgáltató kiválasztása elősegítheti és hatékonyan támogathatja a világhálón kulcsfontosságú folyamatos üzemidő (24/7/365) fenntartását. Egy jó webhosting-szolgáltatónak megéri akár többet fizetni azért, hogy a cég oldalai mindig gyorsan elérhetők legyenek. Ha a szolgáltatás sokszor elérhetetlen technikai problémák miatt, vagy lassú az oldalletöltés, az ügyfél feladja a próbálkozást.

Hírlevelek

A meglévő ügyfelek megtartása fajlagosan mindig olcsóbb, mint új ügyfeleket szerezni. Az elégedett ügyfél minden cég álma, a legjobb márkaépítő. Az elektronikus hírlevelek segíthetik a szolgáltatása iránti lojalitás kialakítását. Fontos azonban, hogy ne terhelje túl ügyfeleit hírlevelekkel, mert az kéretlen reklámnak fog tűnni, ami inkább visszatetsző. A hitelességet erősíti, ha rendszeresen küldi a hírlevelet. Hírlevelei legyenek tömörek, könnyen áttekinthetőek. Felesleges információkkal ne terhelje ügyfeleit! Hatékony megoldás lehet különleges termékakciók ajánlása a hírlevél olvasói számára: egyfelől növelheti az elektronikus kereskedelmi forgalmát, másfelől forgalomösztönző hatása van.

Mindennap hirdetés

Az erős marketing az elektronikus kereskedelem sikerességének egyik meghatározó pontja. A legjobb elektronikus kereskedelmi megoldás is kevés lehet ott, ahol nincs elég látogatói érdeklődés. Hirdessen akciókat, és próbálja folyamatosan megszólítani ügyfeleit az internetes és hagyományos csatornákon!

Folyamatos megújítás

Legfőbb versenytársai a világhálón pontosan egy klikkelésnyi távolságra vannak üzletétől. Ez folyamatos éles versenyhelyzetet teremt, elengedhetetlen a technológiai érzékenység és a folyamatos megújulás. A hagyományos kampányokkal szemben a promóciók sikeressége pontosan mérhető. Az oldalakat látogató felhasználói aktivitás vizsgálata (többnyire honnan, milyen oldalakról érkeznek a látogatók, mely oldalakat látogatják gyakrabban, melyeket kevésbé) segít kidolgozni a felhasználókat leginkább kiszolgáló megoldás kialakítását. Ez lehet az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy lemérhesse online reklámköltéseinek pontos hatékonyságát, s ez új megoldásokra sarkallja.

Felugró ablakot ne!

Mind többen vonják kétségbe a felugró reklámok (pop-up) hasznosságát. Ha egy felhasználó túl sok felugró ablakkal találkozik egy oldalon, az az oldal látogatottságának rovására mehet. Kerülje az ilyen agresszív megoldások alkalmazását! Mutassa meg inkább cége professzionalizmusát és az oldalra látogató ügyfelek jogai iránti tiszteletét.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik