Gazdaság

Honlapjárás

Csaknem a nulláról indulva, nemzetközi dotcom céget épít Szőke Márton, aki az idén elnyerte Az Év Fiatal Informatikai Vezetője címet

Honlapja szerint két telefonszámon, egy amerikain és egy „európai unióson” érhetik el a leendő üzletfelek az IndexTools márkanév alatt szolgáltató szoftvercéget. Persze az utóbbi kategória hivatalosan nem létezik, a szám valójában Magyarország 36-os előhívójával kezdődik, de a társaság csak mellékesen jelzi, hogy a hívás Budapestre fut be. Lényegtelen ugyanis, hogy a kagylót Európa melyik városában emeli fel az angolul anyanyelvi szinten beszélő alkalmazottak egyike. Az ügyes megoldásnak köszönhetően nem bátortalanodnak el azok, akik esetleg ódzkodnak egy magyar szám tárcsázásától. Az IndexTools apró trükkje nem véletlen, a cég éppen annak köszönheti sikereit, hogy meg tudja mondani ügyfeleinek: miként tehetik hatékonyabbá a weboldalaik működését.


Honlapjárás 1

KORDONIMPORT. Szőke Márton, a Tensa Kft. és az amerikai bejegyzésü IndexTools Inc. ügyvezető igazgatója és többségi tulajdonosa, a Gyurós Tibor Díj idei nyertese a saját bőrén tapasztalta meg, mennyi múlik egy cég honlapjának hatékonyságán. Az ezredforduló előtti években olyan kordonok, terelőrendszerek importjával foglalkozott, amelyeket kezdetben inkább csak repülőtereken használtak, ma már azonban gyakorlatilag minden moziban vagy bankfiókban megtalálhatóak. „Láttam, hogy a kordonok Nyugat-Európában mennyire elterjedtek, miközben nálunk nem forgalmazták az irodabútor kereskedők, így kézenfekvő ötlet volt az importvállalkozás beindítása” – meséli el, hogy bécsi egyetemi hallgatóként mivel egészítette ki a zsebpénzét. Az ifjú vállalkozó vezette Tensa Kft. egy brit gyártó kizárólagos hazai viszonteladójának szerződött, a kordonok pedig egyre nagyobb számban érkeztek Magyarországra.

Az alapításhoz mintegy félmillió forintra volt csupán szükség. Mivel a gyártó mindig előre kérte az áru ellenértékét, a Tensa először felvette a megrendelést, majd hitelből kifizette a szállítót, azután itthon eladta a terméket, s végül törlesztette a tartozását. A cégnek nem volt pénze különösebb marketingre és reklámra, így a legtöbb vevő az internetes honlapon keresztül talált rájuk. A Tensa kizárólag angol nyelvű honlapja egy nemzetközi profi benyomását keltette, így különösebb gond nélkül estek be például csehországi vagy lengyelországi megrendelések is.

Szőke Márton

28 éves, a budapesti Osztrák Iskolában letett érettségi után az Universität Wien tanulója lett.
1997-ben megalapította a Tensa Kft.-t, amely kordonrendszerek importjára szakosodott, 2000-ben a társaság profilt váltott, és IndexTools márkanév alatt forgalmazni kezdte a saját fejlesztésű analitikai szoftverét, majd 2005-ben megalapította amerikai vállalatát is.
Az idén elnyerte az Informatikai Vállalkozások Szövetsége által alapított, Az Év Fiatal Informatikai Vezetőjének járó Gyurós Tibor Díjat.
Nőtlen, angolul és németül beszél, hobbija a tenisz, a wake-board, a snowboard és mindenféle vízi sportág.

ANALITIKA. „Az üzlet jól ment, de meglehetősen rapszodikusan jöttek a bevételek, emellett intellektuálisan sem volt nagy kihívás a kordonimport” – ad magyarázatot Szőke Márton arra, miért keresett más üzleti lehetőségeket is. A cégvezető mindig is szerette volna pontosan mérni, hogy a honlapnak mely elemei generálják leginkább a vásárlási szándékot, vagy esetleg melyek tántoríthatják el a potenciális vevőket az üzlettől. A saját igényből hamarosan üzleti ötlet lett, és a Tensa úgynevezett webes analitikai szoftver fejlesztésébe kezdett.

„Én egy sort se programoztam” – szögezi le a cégvezető, aki Bécsben közgazdásznak tanult. Először egyébként a Budapesti Corvinus Egyetemre adta be a jelentkezését, de egyetlen ponttal elmaradt a felvételi határtól. Mivel a budapesti Osztrák Iskolában érettségizett, a német nyelvismeretét kihasználva iratkozott be az osztrák főváros intézményébe, és bár egy évvel később a Közgázra is felvették, már nem jött haza. „Megszerettem a helyet, és úgy gondoltam, később előnynek bizonyulhat a külföldi egyetemi diploma” – magyarázza akkori döntését. A képzés első évét a szülők állták, a többit viszont már a saját vállalkozásából tudta finanszírozni.

A kordonüzletből származó cash flow kezdetben elég volt arra, hogy az IndexTools márkanév alatt futó analitikai szoftver fejlesztését finanszírozza. A programozási ismeretek hiányát egy informatikus barátjának a bevonásával pótolta, magánál tartva a cég többségi részesedését. Az IndexTools másfél év alatt jutott el oda, hogy üzletileg eltartsa magát. Az analitikai szoftver nem az úgynevezett dobozos termékek kategóriájába tartozik, nincs olyan kiszerelése, amelyet egy számítástechnikai boltban meg lehetne vásárolni. A program a vevő/előfizető internetes böngészőjébe épül be, tehát amellett, hogy szoftverről van szó, az IndexTools valójában egy szolgáltatást takar. Az előfizetők egy jelszóval védett oldalra jutva követhetik nyomon, hogy a saját honlapjuk milyen hatékonysági mutatókkal rendelkezik. Leginkább arra kapnak választ, hogy a weboldaluk mennyire segíti elő az üzlet létrejöttét, illetve mennyire felhasználóbarát.

A cégek a feldolgozott látogatottsági adatokat egészen részletesen értékelhetik ki. Kiderülhet, hogy miért nem működik egy marketing kampány, vagy például miért nem jut el egy potenciális utas a repülőjegy lefoglalásáig. „Bár magyar viszonylatban ez elég nagy piacnak számít, nemzetközi összehasonlításban ma még csekély a mérete” – válaszolja Szőke Márton arra a kérdésre, hogy erre a szegmensre miért nem mozdultak rá eddig a multik.


Honlapjárás 2

Az IndexTools ügyfelei elsősorban amerikai, angol, skandináv és német vállalatok. „Sokszor nem is tudták, hogy egy magyar társaság szoftvereit kezdik használni; ez csak akkor derült ki, amikor már meg voltak elégedve a termékkel” – mondja a cégvezető, aki ismét egy profin szerkesztett, kizárólag angol nyelven elérhető saját weboldallal szerzi az ügyfeleit. Az amerikai piaci terjeszkedést kezdetben minél olcsóbban próbálták megoldani, és viszonteladói hálózat kiépítésébe kezdtek. Egy idő után azonban a legsikeresebb amerikai disztribútor jelezte, hogy ha kizárólagos értékesítési jogot kaphat a tengerentúlon, akkor az IndexTools márka nagyobb promóciójára is vállalkozik. A szerződést megkötötték, és egészen addig életben tartották, amíg egy stratégiai váltás új helyzetet nem teremtett. Tavaly ugyanis a társaság számára egyértelművé vált, hogy a webes analitikai szolgáltatás a kis- és közepes vállalatok szintjén rövid időn belül tömegszolgáltatássá válik, és öldöklő verseny kezdődik. Ezzel szemben a nagyvállalatoknak nyújtott szolgáltatások terén az IndexTools ki tudja használni a helyzeti előnyét, amely a korai indulásából és szoftverének egyszerű kezelhetőségéből adódik, tehát ebbe az irányba kell elmozdulnia. Az új stratégia megalkotásával egy időben felbontották a San Diegó-i partnerrel kötött szerződést, az ügyfeleket kivásárolták, és New Yorkban saját céget alapítottak, így jött létre az IndexTools Inc.

TŐKEBEVONÁS. „Szőke Márton az új, internetes nemzedék ígéretes képviselője, nála teljes mértékben eltűntek az országhatárok, a cégei kizárólag az üzletre koncentrálnak” – mondja Vinnai Balázs, a banki informatikai alkalmazásokat fejlesztő IND Group Kft. ügyvezető igazgatója. A nyelvi és nemzetiségi határok a budapesti irodában valóban elmosódnak, a reggel beérkező munkatársak közül szinte minden második angolul köszön. Könnyen elképzelhető, hogy a kicsiben megvalósított multikultúra hamarosan komolyabb méreteket ölt. Szőke Márton nem titkolja, hogy a jövő valószínűleg csak egy nagyobb, globális szakmai partnerrel képzelhető el, két cégét akár fel is vásárolhatják. „Ezt egyáltalán nem tartanám kudarcnak, egyébként sem szeretnék érzelmileg túlzottan kötődni a cégeimhez, ugyanakkor büszke vagyok arra, hogy magyarként amerikai riválisokkal versenyképes vállalkozást hozott létre a csapatom” – jegyzi meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik