Gazdaság

Párizsi kódolat

Új fejezetet nyitott a francia könyves marketingben a jórészt Párizsban játszódó A Da Vinci-kód, s máris jön a moziőrület.












Párizsi kódolat 1


Párizsi kódolat 2

Párizsi kódolat 3
Párizsi metróállomás. Da Vinci-láz minden szinten.
Párizsi kódolat 4

Lázba hozta a francia fővárost A Da Vinci-kód. Párizst a Diadalívtől a Concorde térig elárasztották a Dan Brown bestselleréből készült film plakátjai. A sajtó ontja a cikkeket a kapcsolódó témákról: a valláshoz kötődő vitáktól kezdve egészen a filmben angolul beszélő két francia színész, Audrey Tautou és Jean Reno magánéletéig. A párizsi könyvesboltokban hegyekben állnak a könyv példányai: van francia és angol nyelvű, kemény- és puha borítású, egyszerű és különlegesen illusztrált változat.

Dacára a túlbonyolított cselekménynek és a francia fordítás gyengeségének – valamint annak, hogy a kritikusok eléggé lehúzták a cannes-i filmfesztiválon május 17-én bemutatott filmet -, a regény minden idők messze legnagyobb példányszámban eladott könyve lett Franciaországban. Eddig több mint 5 millió darab kelt el belőle, így – beszámítva azt, hogy családtagok vagy ismerősök továbbadják egymás között a regényt -, elemzői becslések szerint az olvasni tudó korú francia lakosság egynegyede „abszolválta” már a jelentős részben párizsi helyszíneken zajló regényt.









Párizsi kódolat 5


Magyar kódhullám


Dan Brown botrány-bestsellere, A Da Vinci-kód – amelynek filmváltozata május 18-án került a mozikba – nem csupán Franciaországban vagy Nagy-Britanniában, de Magyarországon is ritkán látott könyvvásárlói őrületet váltott ki. A magyar fordítás 2004 augusztusában jelent meg, s a regény azóta itthon közel 100 ezer példányban fogyott el. Az alapmű „farvizén” jól teljesített annak (szintén a Gabo Kiadó gondozásában megjelent) kiegészítő könyve – A Da Vinci-kód feltörése – is, amely 7-8 ezer példányban talált gazdára. Mi több, a szerző más regényei, így A megtévesztés foka és a Digitális erőd is profitáltak a sikerből: közel 20-20 ezer példányra akadt vevő mindkét kötet esetében. E hét hétfőn új kiadvánnyal rukkolt elő a kiadó, midőn piacra dobta a regény illusztrált forgatókönyvét is, júniusban pedig a regény külföldön már megjelent, speciálisan illusztrált változata kerül itthon is a könyvesboltokba. A Ron Howard rendezésében, Tom Hanks és Audrey Tautou főszereplésével készült filmet nem csupán külföldön, hanem itthon is fölöttébb fanyalogva fogadta a kritika. A Cannes-i Filmfesz-tiválon egyenesen kifütyülték az alkotást. Ez azonban valószínűleg itthon sem veszi el a moziba járók kedvét, ahogyan a tengerentúlon sem számított a film hivatalos fogadta-tása: az Egyesült Államokban az első hétvégén 77 millió dollárt zsebelt be a forgalmazó, ezzel A Da Vinci-kód messze maga mögött hagyta az idei év egyik nagy durranásaként beharangozott Mis-sion Impossible III-at. Magyarországon az első hétvégén 150 ezren látták a filmet.

Párizsi kódolat 5
Párizsi kódolat 4

A Da Vinci-kód körül támadt hisztéria azonban messze túlmutat a könyveladásokon: más területeken is megmozgatta a vállalkozói szellemet. Vannak a történethez kötődő városnézések, külföldi utak, kártyák, ceruzakészletek, zenei CD-k, sőt már egy videójáték is. „A francia könyves szakmában most először fordul elő, hogy származékos termékek születnek. Teljesen új jelenséggel állunk szemben: ez is a globalizáció hatása” – mondja Isabelle Laffont, a regény keményfedeles változatát kiadó JC Lattés elnöke.

A Sony Pictures stúdió által készített, Ron Howard rendezésében és Tom Hanks, illetve Audrey Tautou főszereplésével leforgatott film újabb lendületet adhat az üzletnek. A Lattés a premierre időzítve kétszázezer példányban megjelentetett egy különleges kiadást, borítóján a filmből vett jelenetekkel. Rengetegen veszik a Marie-France Etchegoin és Frédéric Lenoir által a regényhez írott, A Da Vinci-kód nyomában című kalauzt, amelyet ugyancsak a Lattés hozott ki. De nem panaszkodhat a könyv papírfedeles változatát kiadó Pocket Books sem: tavalyi árbevételének bő 10 százaléka származott A Da Vinci-kód eladásaiból.

A könyv az utazási kedvet is fellendítette. Miután cselekménye nagyrészt Párizsban és Londonban játszódik, a Csatorna-alagút vasúti járatait üzemeltető Eurostar arról számol be, hogy A Da Vinci-kód hatására egyre többen zarándokolnak az egyik fővárosból a másikba. „Észrevettük, hogy a talált tárgyak osztályán Brown könyvét adják le a leggyakrabban” – árulja el Greg Nugent, a Eurostar marketingigazgatója. A vállalat azonban nem éri be ennyivel. Nagyszabású marketingkampányt indított, amelynek címe: „Csatlakozz a nyomozáshoz!”. A játék résztvevőinek a regénybeliekhez hasonló kódokat és feladványokat kell megfejteniük. Eddig félmillióan keresték fel a kampány honlapját, amely képi világában természetesen a filmet idézi. A győztes nem jár rosszul: életre szóló tiszteletjegyet kap a Eurostar-járatokra, öt éven át ingyen vakációzhat a brit és a francia fővárosban, elvásárolhat 20 ezer dollárt a londoni Harrods és a párizsi Galeries Lafayette áruházakban, és még 258 ezer dollár készpénz is üti a markát.

Még a Louvre konok vezetése is engedett a kor szellemének. A múzeum éveken át elhatárolódott a regénytől és annak kultuszától, ám most már hajlandó közösködni a popkultúrával. Látogatóinak száma tavaly közel 20 százalékkal, 7,5 milliós rekordszintre emelkedett, s ebben nem kis szerepe volt A Da Vinci-kódnak. Május 18-án a Louvre beindította új szolgáltatását, a „Lépj be a Da Vinci-kódba” című audio tárlatvezetést, amelynek hanganyaga nemcsak a helyszínen vásárolható meg, hanem a múzeum honlapjáról és az Apple iTunes boltjaiból is letölthető 13 dollárért.

Pezseg az üzlet annál a több tucatnyi idegenforgalmi vállalkozásnál is, amely idegenvezetéseket szervez a Louvre-ba, továbbá a St. Sulpice templomba és a regényben szereplő többi helyszínre. A jelek szerint nem számít sem a gyenge dollár, sem az, hogy az iraki háború megindításakor az Egyesült Államokban lábra kapott a franciaellenes érzület. Amerikaiak és franciák közös lelkesedéssel erednek a Da Vinci-rejtély nyomába. A regény sikeréből hasznot húzó vállalkozók pedig azért imádkoznak, hogy a filmmel szembeni cannes-i fanyalgás – amit a mozijegy-eladási adatok amúgy egyelőre jócskán ellensúlyoznak – ne csillapítsa a lázat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik