Gazdaság

Helyszíni szemle

Versenyelőnyt eredményezhet a konkurensekkel szemben a még csak szűk körben ismert térinformatikai rendszerek használata.

Helyhez kötött adatok vizuális megjelenítése, azaz a térinformatikai alkalmazás a mobil eszközök elterjedésével a logisztika területén is kihasználható. Egy ilyen szolgáltatásra példa az InterMap Kft. Kolibri TransControl rendszere, amely az országot járó futároktól egy mobiltelefon és egy vonalkód leolvasó segítségével begyűjti egy központi szerverre, hogy éppen hol és mit adtak át. „Egy műholdas helymeghatározó rendszerrel (GPS-szel) kombinálva az átadás pontos helyét is meg tudjuk határozni; a rendszer ellenőrzi, jó címen adták-e át a csomagot, és ha hibát észlel, akkor azt még a helyszínen jelezni tudja a futárnak” – magyarázza Nikl István, az InterMap Kft. ügyvezető igazgatója. A rendszer mobil atlaszt is tartalmaz, amelynek segítségével a szállítási útvonal megtervezhető, illetve a járművek valós időben nyomon követhetőek.

Helyszíni szemle 1


Helyszíni szemle 2

Helyszíni szemle 3

Földrengés-térkép: egy példa a térinformatikai megjelenítésre. Az üzleti döntésekhez is segítséget nyújthat.

Helyszíni szemle 4

A térinformatika számos egyéb területen is használható, ahol térképhez kötődő információkkal dolgoznak. E rendszerek egyik legfontosabb része az úgynevezett geokódoló modul, amely bármely postai címhez hozzárendeli a pontos földrajzi helyzetét a térképen. Az üzleti térinformatikában így lehet például felhasználói címadatbázisokat a térképhez kapcsolni. Furcsának tűnhet, de a térinformatika még a működőtőke-befektetőknek is nagy segítséget nyújthat a döntések meghozatalában, megmutatván, hol vannak a potenciális ügyfeleik, illetve hol helyezkednek el a versenytársaik. Ezért például a Think London ügynökség, amely minél több külföldi befektetőt igyekszik az angol fővárosba csábítani ágazatonkénti tanácsaival és marketingtevékenységével, döntéstámogató térinformatikai rendszer kifejlesztésén dolgozik a University College Londonnal (UCL) közösen. A Londonba tevékenységüket áthelyezni szándékozó cégek így képet kaphatnak a kiszemelt területen lévő potenciális vevőkről, a munkaerő-megoszlásról és a tömegközlekedési lehetőségekről is. Például, ha egy vállalkozó a gyógyszeriparba szeretne befektetni, akkor a döntését elősegítheti egy olyan térkép, amely egyszerre megmutatja a gyógyszeriparban dolgozók területi megoszlását és a legnagyobb gyógyszercégek elhelyezkedését.

A térinformatikai rendszerek legkritikusabb része a megfelelő és hiteles adatok beszerzése. „A nemzeti adatbázisok egy része nem elég részletes erre a célra . Nekünk azonban az a szerencsénk, hogy a Think London meg tud venni kereskedelmi adatbázisokat is, és a két adathalmaz együtt nyújt igazán gazdag elemzési lehetőségeket” – magyarázza David Chapman, a UCL vállalkozási és innováció-irányítási központjának igazgatóhelyettese.

Hasonló problémával itthon is szembesülhetünk. „A megfelelő adatokhoz való hozzáférés gyakran nehézségekbe ütközik, illetve ha van adat, akkor nem a megfelelő formában vagy drágán” – mondja Szabó György, a BME fotogrammetria és térinformatika tanszékének laborvezetője. A szakértő szerint a technológiai megoldások már rendelkezésünkre állnak, mégis csak a töredékét használjuk ki a térinformatika által nyújtott lehetőségeknek. Éppen ezért sok cég húz hasznot abból, hogy már használ ilyen rendszereket, míg a konkurencia még nem hallott róla – ezért inkább titkolják ennek az eszköznek a létét.

A térinformatika számos egyéb területen is hasznosítható, a bankoktól az ingatlanügynökségeken át a benzinkutakat működtető olajtársaságokig. „A cégek jókora hányadát 10-30 százalékos gazdasági előnyhöz juttathatja a térinformatika használata, azáltal, hogy például jobban be tudják határolni az értékesítési körzeteiket” – állítja Nikl István.

Geomarketing

Miért kérik el az irányítószámomat egy bevásárlóközpont pénztáránál? A válasz a geomarketing, vagyis a térinformatika alkalmazása a marketingben. Ha egy üzletben tudják, hogy honnan jön a vásárlók többsége, akkor sokkal hatékonyabban lehet a szórólapokat terjeszteni és meghatározni az üzlet vonzáskörzetét. Ezt segítheti elő például a GfK Hungária Piackutató Intézet által a múlt év végén piacra dobott – kifejezetten az üzleti szféra számára kialakított, Windows alapú – szoftver. „A program segítségével pillanatok alatt lehet ábrázolni egy piaci szegmensnek vagy ügyfeleknek az adatait lényegre törő tematikus térképek formájában” – mondja Orbán Teodóra, a GfK RegioGraph projekt vezetője. Az alkalmazás számos analízislehetőségével hatékonyabbá teheti a marketinget. Ezenkívül a GfK területi tervezőprogramjával az ország területe felosztható megadott kritériumok – például vásárlóerő, üzletek száma, értékesítési adatok – alapján, amire támaszkodva regionális összefüggéseket, vagy rejtett piaci potenciálokat lehet felismerni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik