Igencsak meglepődött Morafcsik László, amikor egyik este hazaérve legidősebb, 6 éves fia így fogadta: „Apu, add ide a hitelkártyádat!” Gyorsan kiderült, hogy a gyerek Legót kívánt vásárolni az interneten, s ehhez szerette volna biztosítani a pénzügyi hátteret. A Fundamenta-Lakáskassza Lakás-takarékpénztár (F-L) értékesítési igazgatója gyorsan le is vonta a tanulságot: ez a generáció már nem bankfiókban intézi majd a pénzügyeit. Így pedig könnyen indokolható cége legfrissebb döntése az internetes értékesítés bevezetéséről.
Az F-L azonban nem egyszerűen a saját honlapját használja, április eleje óta az egyik leglátogatottabb hazai portálon, az Origón keresztül is köt lakás-takarékpénztári szerződést. Ennek nem elhanyagolható előnye az elért potenciális ügyfelek számának ugrásszerű bővülése, s persze az is, hogy a cég mentesül a közvetítői jutalék megfizetésétől. Hogy ez mekkora összeg, arról az igazgató sejtelmesen csak annyit árult el: a netes értékesítés „lényegesen olcsóbb”, mintha jutalékot kellene fizetniük. Ezen pedig az sem változtat, hogy így nekik kell finanszírozniuk a futárt, aki házhoz viszi és aláíratja a szerződést (a pénzmosás elleni jogszabályra tekintettel ez nem kerülhető meg), s kérésre beszedi a szerződéskötés díját is. Bár Gergely Károly, az F-L vezérigazgatója szerint a lakástakarékok jövedelemtermelése mindössze fele a bankokénak, egy 2,8 millió forintos szerződés esetében a jutalék 150 ezer forint fölött lehet.
A hajdan négy lakás-takarékpénztárból álló, ma már a fúziók nyomán kétszereplősre szűkült piac másik játékosa, az OTP Lakás-takarékpénztár. „Cégünk 32-34 ezer forintnyi, azaz 1 százalékot meghaladó kötési díjat fizet ki a közvetítőnek egy-egy szerződésért” – mondta a Figyelőnek Szobonya Csaba vezérigazgató. Ettől persze még nem ráfizetéses az üzlet, hiszen a futamidő végéig még bőven van alkalom, hogy a pénzéhez jusson a kassza. Az OTP Ltp. egyelőre nem tervezi az internetes értékesítés bevezetését, szeretnek ugyanis meggyőződni arról is, hogy a szerződő jövedelmi helyzete lehetővé teszi-e a részletek kifizetését. Az értékesítésben elsősorban az OTP 400 fiókjára építenek, önálló hálózatot így nem kellett létrehozniuk.
ÖSZTÖNZÉS. Fiókhálózatát az év végére 200 egységre hizlalja az Erste is, ám e bank már tavaly decemberben leszerződött a nagy forgalmú portállal, s elindította – a T-Online-nal közösen – az Origo Klikkbankot. A virtuális pénzintézetnél ma már közel 1200-an nyitottak számlát, elsősorban 18 és 45 év közötti, az „innovatív megoldások iránt az átlagosnál nyitottabb” ügyfelek. Az Erste-stratégia fontos eleme, hogy a bank drágábban méri a személyesen, bankfiókban megvásárolt pénzügyi szolgáltatást, ezzel is nógatva ügyfeleit, hogy inkább telefonon vagy interneten intézzék a pénzügyeket.
Kezd bejönni az internetes eladás a biztosítóknak is, pontosabban a biztosítási brókereknek. Ennek kulcsa viszont az, hogy az érdeklődők össze tudják hasonlítani az olyan könnyen átlátható, egyszerű lakossági tömegtermékek díjait, mint az utas- és casco-biztosítás, de mindenekelőtt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás. A 2005. novemberi időszakban 400 ezren váltottak kötelezőt, s minden negyedik esetben az interneten tették ezt. Haraszti Zsolt, a legnagyobb internetes alkuszcég, a Netrisk ügyvezetője szerint a következő három-négy évben is a kötelező lesz a netes slágertermék.