Gazdaság

Súgómobil

Intelligens autót fejleszt az IBM. A Cbox nevű rendszer sokoldalú, ám beárulhatja a szabálytalankodó autóst.

Amikor a Dubaiban dolgozó Ahmed Talaat kocsijával átlépte az Internet City városrészben a megengedett sebességet, a hófehér Volkswagenjébe épített Cbox nevű „feketedoboz” hangjelzéssel figyelmeztette. Ahmed lassított, a kütyü elhallgatott, a VW bevett egy kanyart, és ráfordult egy főutcára, amelyen már nem 40, hanem 60 kilométeres óránkénti sebességgel lehetett hajtani. A Cbox is pontosan tudta ezt, s ennek megfelelően akkor szólalt meg ismét, amikor a jármű immár a magasabb küszöbbel összevetve követett el megint szabálysértést.


Súgómobil 1

Ahmed az IBM helyi irodájának munkatársa, és – szerencséjére – egyelőre csak teszteli a Cboxot. Éles üzemben ugyanis nem úszta volna meg ilyen könnyen ezt a sorozatos közlekedési kihágást. A rendszer annyira „intelligens”, hogy tetszőlegesen beállított mértékű és gyakoriságú gyorshajtás esetén akár automatikusan értesíti a rendőrséget, a büntetés összegét pedig kiküldeti a postával. Ahmednek esélye sincs letagadni a szabálysértést, vagy arra kérni az intézkedő rendőrt, hogy a büntetést „beszéljék meg”.

A Cbox kisméretű szerkezet, de a Nagy Testvér minden tulajdonságával rendelkezik. Amikor a vezető beszáll az autóba, rádiófrekvenciás azonosítással (RFID) meghatározza a személyt, és a műholdas helymeghatározás (GPS) egy speciális, az IBM mérnökei által finomított változatát használva egészen pontosan követi az eseményeket. Minden adatot rögzít, van saját SIM kártyája, bizonyos időközönként pedig mobiltelefonos adatátvitellel (GPRS) „jelent” a háttérben meghúzódó informatikai rendszernek. Ahmed európai szemmel nézve kissé furcsán reagált, amikor a Figyelő nekiszegezte a kérdést: nem okoz-e számára lelki vívódást az a tény, hogy egy újabb mobiltelefon-előfizetést kénytelen kifizetni annak a szerkezetnek, amely esetleg „bemószerolja”. A kulturális különbségek okán Ahmed nem is igazán értette, miért volna baj, ha őróla jelentést kap a helyi rendőrség. A többletköltség pedig nem számít: „csak hetente néhány sms-t kell fizetni, ez nem összeg” – mondta az olajon meggazdagodott sivatagi város lakója.

A fent említett technológiák egybegyúrásával, és az állami adatbázisok összekapcsolásával elképesztő távlatok nyílhatnak meg (az alkalmazási lehetőségek példáit lásd külön). Figyelemre méltó például a Cbox piros „pánikgombja”, amelyet veszély esetén tanácsos megnyomni. Ekkor nem csak azonnali riasztást kapnak a mentők, de egy adatsort is arról, hogy kik, hol szenvedtek balesetet, milyen a vércsoportjuk és a komplett egészségügyi „előéletük”. Nincs többé tiltott zónába behajtó kamion, vagy a megengedett zónából kilépő bérelt kocsi – pontosabban lehet, de ezeket a következő sarkon már a rendőrautó meszeli le.

Az IBM hangsúlyozza, hogy az autós telematikai (azaz a közlekedési szolgáltatások területén a telekommunikációt és az informatikát összekapcsoló) rendszer modulokból épül fel, vagyis az egyes alkalmazások közül a megrendelők szabadon válogathatnak. Értelemszerű az is, hogy nem az informatikai cég bírságol, csak azt vállalja, hogy az adott ország vagy város megfelelő hivatalával kompatibilis szisztémát épít ki. Persze a teszt helyszínének megválasztása nem véletlen: a dubai emír szeret rendet tartani a városban, és nem fog a – gyakorlatban nemigen létező – civil szervezetek ellenállásába ütközni, ha minden modulra rendelést ad, és kötelezővé teszi a használatot. Viszont azon sem lepődik meg senki, hogy Stockholmban egyelőre kizárólag az útdíj beszedésénél alkalmaznak hasonló elven működő megoldást: az e fizetési kötelezettséget nemrég bevezető svéd főváros meghatározott részeibe behajtók napszaktól és útvonaltól függően kapják meg a havi számlájukat.

Példák a CBOX használatára

BIZTOSÍTÁS. A brit Norwich Union az egyéni autózási szokásokhoz igazodó biztosítást kínál. Vidékre sokat utazó ügynöknek olcsóbb biztosítást adhat, mintha csak a lakhelyét venné figyelembe. A cégnél kizárólag választható csomagként kezelik az ajánlatot, senkit sem köteleznek a Cbox használatára.
FORGALOMKORLÁTOZÁS. Intelligens térképpel zónákat lehet kijelölni, és a ki-, illetve behajtást korlátozni. Ha egy kamion behajt a városközpontba, a sofőrnek a Cbox jelez, és ha nem hagyja el a területet, bírságolhat, vagy értesítheti a hatóságokat. Meg lehet akadályozni, hogy egy zónát bizonyos járművek elhagyjanak.
FLOTTAMENEDZSMENT. Ha a rendszert egy város vagy ország alkalmazza, érdemes lehet a hivatali, állami szervek flottájának menedzselését így megoldani.
PÁNIKGOMB. Baleset esetén meghatározza a helyet, és a teljes egészségügyi kartont elküldheti a kiérkező orvosnak.
DÍJBESZEDÉS. Rögzíti a jármű mozgását, meghatározható, mennyit ment fizetős útszakaszokon, és hány percet állt fizetős parkolóhelyen. Így kiváltja az autópálya-matricát és a parkolási őrök munkáját is.
SEBESSÉGKORLÁTOZÁS. A rendszer sebességtúllépés esetén figyelmeztethet és jelenthet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik