Jóval több fényképet nyomtassanak ki az emberek, mint manapság – ilyen egyszerűen fogalmazta meg a képalkotási ágazat cégeinek célját Komori Sigetaka, a Fuji Photo Film vezérigazgatója, a képalkotási eszközöket bemutató legjelentősebb amerikai fogyasztói rendezvényen, az Orlandóban rendezett Photo Marketing Association (PMA) kiállításon. Az új tendenciákat híven tükröző véleményével nincs egyedül. Vyomesh Joshi, a HP képalkotási csoportjának ügyvezető alelnöke hasonló, igaz árnyaltabb üzenetet fogalmazott meg a floridai kiállítás megnyitóján: „A fényképek segítenek minket, hogy történeteket mesélhessünk el; fel kell szabadítanunk a bennük rejlő erőt és segíteni, hogy az emberek könnyebben oszthassák meg történeteiket másokkal.”
A szavak mögül kirajzolódó tendencia egyértelmű: iparági előrejelzések szerint a világszerte elkészült fotónyomatok száma az elkövetkező öt évben több mint duplájára, mintegy 80 milliárd darabra nő. A hatalmas mennyiségben készülő digitális képek kinyomtatása pedig évekig nem volt divatban – a jobb fotókról sem minden felhasználó készített papírképet, ellentétben a hagyományos filmmel. Jelenleg viszont – érdekes módon – visszatérőben van a papírkép. Immár a digitális géppel készült képeket „hívatják elő”, azaz nyomtatják ki mind többen. Egy amerikai felmérés szerint 2005-ben 69 százalékkal több felvételből készült papírra nyomtatott változat is, mint egy évvel korábban. Az „előhívás” legnagyobb nyertese pedig a kiskereskedelmi nyomtatás lesz, amely nem csak abszolút értékben, hanem részesedésében is jelentősen nő. Míg ma a képek többségét otthon printelik, 2010-re a kinyomtatott képek több mint felét a kiskereskedelemben fogják megrendelni, ami mintegy 40 milliárd képet jelent majd.
Érthető tehát, hogy a nagy gyártók nem akarnak kimaradni ebből a hatalmas üzletből. Csak az Egyesült Államokban 35 milliárd dollárt meghaladó forgalmú ez a piac. A verseny így érezhetően élesedik. Az ottani piacvezető, a Kodak eddig 35 ezer kioszkot helyezett már ki kiskereskedelmi partnereinél, ám a cég kihívói sem tétlenkednek. A Fuji, amely pillanatnyilag a második az amerikai kioszkpiacon, új GetPix kioszkjaival a kidolgozás számos szintjét teszi lehetővé. A négy másodperc alatt kinyomtatott azonnali képkészítés mellett több opciót is felajánlanak: igazán fontos fényképeinket akár a Fuji laborjába is elküldhetjük, hogy két nap múlva extra laborminőségben kaphassuk meg azokat.
A nyomtatásban erős pozíciókkal bíró HP a PMA kiállításon rögtön két terméket is bemutatott. Az önkiszolgáló Photosmart Expression Station mellett egy nagygéppel, a Photosmart Stúdióval is előrukkolt. Az előbbi csak standard méretű fényképeket nyomtat ugyan, de azokat gyorsan; 5 másodperc alatt készen van egy nyomat, amely a cég szerint – az inkjet technológiának köszönhetően – akár 50-100 évig is megőrzi eredeti színeit. A Photosmart Studio már több mindent tud: igaz, itt már elengedhetetlen a kiszolgáló személyzet. Ez a gép naptárat, posztert, vagy éppen fényképalbumot is képes nyomtatni. A bolttulajdonosokat a HP rendszere nemcsak arra figyelmezteti, ha kifogy a papír vagy a tinta, de a vásárlói szokásokat és a megtérülési mutatókat is könnyen nyomon követhetik. A HP nyárra tervezi a kioszkok „terítését”, de már az első dobásuk is ambiciózus tervekre utal: a Wal-Marttal kötöttek szerződést, igaz egyelőre csak 50 kioszk tesztelésére.
A Sony a PictureStation nevű nyomtatóállomásaival indul harcba a vásárlókért. Leginkább fényképek mellé adagolt hátterekkel és különleges keretekkel próbálja meg rávenni a hobbifotósokat a nyomtatásra: az egyedivé tett felvételekből képeslapokat vagy üdvözlőkártyákat is készíthetünk. Az európai kioszkpiacra egyelőre azonban még csak a HP kacsingat: e terjeszkedés részleteit szeptemberben, a Photokina kiállításon hozza nyilvánosságra.