Gazdaság

Idegenek a kovbojok között

Ha John Ford egyik klasszikus westernjében a kovboj kinéz az ablakon, a szebb jövőt látja.

Ha ugyanez a kovboj Sergio Leone-filmben néz ki az ablakon, golyót kap a fejébe. Ha Ang Lee westernjében a kovboj kinéz az ablakon: annak nincs semmi értelme.

Mielőtt liberalizmusunk súlyos terhét cipelve, vagy elégtelen előítéleteinket gondosan titkolva betérnénk a moziba a fesztiválközönség megkülönböztetett kedvencére, a Brokeback Mountain című filmre, amelyben a forgalmazó olyannyira bízott, hogy csak alcímként használja a tökéletesen közömbös, talányosan semmitmondó Túl a barátságon címet, nem árt eloszlatni a megközelítést bonyolító néhány technikai problémát. A Brokeback Mountain sem a történetmesélés hagyományait, sem a karakterológiáját vizsgálva nem felel meg a western kritériumainak, viszont minden megoldása jó karban tartott melodrámára predesztinálja. A szereplők ugyan a karcos hatvanas években a vadnyugati tehénpásztorok autentikus viseletét hordják – a ma 200 eurós Stetson-kalapok még csak 25 dollárba kerültek, a Magnum helyett megfelelt a jól karbantartott Smith & Wesson is -, de ezek csak finom jelzések az alkotók ama szándékainak illusztrálására, hogy az összekacsintást tanácsos kultúr- és műfajtörténeti azonosítással kezdeni.


Idegenek a kovbojok között 1

Kétségtelen viszont, hogy a Brokeback Mountain szerelmesfilm, par excellence love story: provokatív leosztásban. A végtelen szabadság képzetét keltő, valószínűtlenül csodálatos tájon két férfi lovagol egymás mellett, hogy aztán – túl a barátságon – megfogalmazzák és beteljesítsék a családjukat is kikomponáló egymás iránti vonzalmukat, egy életen át dacolva az „egészséges társadalom” szörnyülködésével. Nyilvánvaló, hogy a film túlmegy a férfibüszkeség vállalásán, de egyáltalán nem igazolja azokat az előrejelzéseket, melyek szerint vakmerően merész: legfeljebb itt-ott kicsit túlhangsúlyos, amit viszont felülírnak az olyan erényei, mint a természetes lírája, a két aszfaltkovboj, Heath Ledger és Jake Gyllenhaal hatékony játéka. Ang Lee-t – nyilatkozatai szerint – „már régen foglalkoztatta” Annie Proulx Pulitzer-díjas regénye, mint mondja, kívülállóként valódi kihívást érzett egy modern western-mítosz újrafogalmazásával kapcsolatban, és persze a szépen színezett, ízléses, misztikus történetek, mint a Tigris és sárkány ihletett rendezőjeként végeredményben emlékezetes filmet készített. Még az is lehet: ezt és így Amerikában senki nem csinálhatta volna meg. Talán azért, mert ott senkinek nem jutott eszébe, talán azért, mert nem volt hozzá elég bátorsága.


Brokeback Mountain. Túl a barátságon • Amerikai, 135 perc • Rendező: Ang Lee •Főszereplők: Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Randy Quaid

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik