Gazdaság

Az ajándékozó

Kreativitását csak akkor tudja kiélni a reklámajándék-vállalkozás tulajdonosa, ha saját maga kedveskedik valakinek, mert a megrendelők inkább a tömegtermékeket igénylik.

Látványos alátámasztása lehetne Martos Péter vállalkozásának születése a „minden rosszban van valami jó” közmondásnak. A cégvezető ugyanis akkor határozta el a Golding Kft. megalapítását, amikor 1991-ben tönkrement az a reklámajándékokkal foglalkozó kisszövetkezet, ahol a felesége dolgozott. A cég most 38 éves vezetője fiatalkorában igencsak távol élt ettől a világtól – elvált magyar-történelem szakos tanárnő édesanyja fizetéséből éppen hogy a legszükségesebbekre futotta. Az akkori időkben még ritkaságnak számító tárgyalási szintű angolnyelv-tudással rendelkező friss diplomás fiatalember azonban viszonylag hamar a Vegyépszer export-import igazgatóságán találta magát, ahonnan a rendszerváltás idején nyergelt át egy tanácsadó céghez. Egy jó tanácsadótól persze joggal el is volt várható, hogy a már említett 1991-es válsághelyzetben megoldást találjon: a József körúti lakásában alapított Golding Kft. tulajdonosai ettől kezdve már tudatosan készültek a vállalkozói létre.


Az ajándékozó 1

SIKERES MÁSOLÁS. Először is szakmai kirándulásokat tettek Nyugat-Európában, s egyszerűen lekopírozták a hasonló profilú vállalkozások munkamódszerét. Indításként néhány kiválasztott nagykereskedő katalógusát kezdték terjeszteni itthon, magyarán „házaltak” a frissen alakult magyar cégeknél. Számukra is meglepően gyors volt a siker: a gyakorlatilag kétszemélyes vállalkozás két év múlva már 250 milliós forgalmat produkált. A Trabantban, majd Ladában kiszállított reklámajándékok a megrendelők számára igazi minőségi ugrást testesítettek meg, hiszen e területen is érezhető volt még a hiánygazdálkodás hatása – nem beszélve arról, hogy lényegében konkurensek nélkül uralták a terepet. „Ma már azokkal a szállítási határidőkkel szóba sem állnának velünk” – ismeri el Martos Péter. A Goldingnak az elsők között bizalmat szavazó Rafay Rezső, aki akkor egy nagy gyógyszeripari cég marketingvezetője volt, úgy véli, ez máig az egyik legingatagabb piac, hiszen a cégek nadrágszíj megszorító intézkedései rendre elsősorban e termékeket sújtják. „Persze már akkoriban is elképesztő küzdelmeket vívtunk a főnökeinkkel – árulja el -, ráadásul nagy-nagy gyanakvás övezett minket, ezért Péterrel addig nem is mertünk barátkozni, amíg én le nem köszöntem a posztomról” – teszi hozzá Rafay.

Martos Péter az üzleti ajándékozás kiszolgálására specializálódott hazai cégek éves forgalmát manapság 15 milliárd forintra becsüli, igaz, a vezető három társaság ennek csaknem a felét kihasítja. Bár a magyarországi „reklámajándék-igény” úgymond elérte a maximumot, a piac dobogósai nem panaszkodnak, hiszen a termékpaletta eközben igényesebb lett. A legolcsóbb áruk kikerültek a kínálatból, ám ettől még a hazai vásárlási szokások lényegében nem formálódtak át: alacsony árfekvésű tollak, táskák, baseballsapkák adják ma is a megrendelések zömét. A Golding vezetője hozzáteszi, ezekben a kategóriákban a csúcsminőség nem is tudhat annyival többet, mint amekkora az árkülönbség, ráadásul egy ötezres tétel esetében az ajándékozót már kevéssé hatja át a személyes megszólítás vágya. A felsőbb kategóriákban – 10-20 ezer forintos tételek – manapság a bor- és a szivarkultúra finomságai, illetve a ruházati kiegészítők népszerűek.

MARTOS PÉTER

1967-ben született Budapesten. Az Ybl Miklós Műszaki Főiskolán 1988-ban szerzett magasépítői diploma után két posztgraduális képzést is begyűjtött: a Pénzügyi és Számviteli, valamint a Külkereskedelmi Főiskolán.
A Vegyépszernél kezdett dolgozni, majd némi kitérő után 1991-ben megalakította feleségével a Golding Kft.-t. Bár azóta elváltak, továbbra is egyetértésben dolgoznak a cégnél, s teljes értékű szülei két gyermeküknek. Az immár száz százalékban Martos Péter tulajdonában álló vállalkozás ma 70 embernek ad munkát.

A tíz-tizenöt évvel ezelőtti állapothoz képest egyébként még két fő tendenciát említ a szakember: az egyre szélesebb termékskálát és a mind nagyobb mérvű közvetlen távol-keleti importot – azaz a nyugat-európai nagykereskedők kihagyását a láncból, ami alacsonyabb árakat és saját raktárról történő gyorsabb kiszolgálást tesz lehetővé.

A piac fejlődésére jellemző egyébként, hogy ma már a multik is csak elvétve rendelnek üzleti ajándékot nemzetközi központjukon keresztül, ugyanis a kampányok személyes egyeztetést, rugalmasságot kívánnak, aminek a hazai szolgáltatók jobban meg tudnak felelni. „Ugyanakkor már Magyarországon is gondot okoz a túlzott Budapest-központúság” – vélekedik Martos Péter. Ezért is osztották a cégen belül kétfelé az erőiket: a Golding név alatt megmaradt a reklámajándékok közvetlen értékesítése (szinte kizárólag a budapesti kiemelt ügyfélkör részére), míg a Present Perfect márkanév országos viszonteladói hálózatukat fedi.

Hat évvel ezelőtt 2500 négyzetméteres központi épületet építettek mintegy 500 millió forintból. Aki először lép be a Fehérvári úti bázisra, joggal hiheti, hogy eltévedt, s egy outlet áruházban kötött ki. Amikor viszont felkísérik az irodákhoz, hirtelen egy grafikai kiállításba csöppen – a falakról az ismert karikaturista, Tonio munkái tekintenek le a látogatóra. „Érdekes helyzet áll elő akkor, amikor egy reklámajándékos cég szeretne ajándékot nyújtani partnereinek, vagy éppen saját dolgozóinak” – magyarázza a képeket a cég tulajdonosa. „Ekkor értelemszerűen nem a saját portfóliónkból választunk, hiszen a mi megrendelőink és a munkatársaink immunisak ezekre a termékekre. Így hát minden évben megpróbálunk reklámajándék-mentes reklámajándékot kitalálni.” Csináltak már szakácskönyvet, amelyben minden kollégájuk kedvenc étele volt benne fényképpel, fotóval, recepttel.



Az ajándékozó 2

Ezt követte egy süteményes, majd egy vicces könyv, amelynek eredeti karikatúrái felkerültek a falakra. Azt gondolhatnánk, a tulajdonos tobzódik az ajándékötletekben akkor is, amikor megrendelői igényeit szeretné kielégíteni, ám hamar lehűti a lelkesedést: ha a kínálat nem is, a magyar megrendelői kör igényei az előbb látottaknál jóval színtelenebbek.

MEGŐRZÖTT KAPCSOLATOK. Ezen igény kielégítésére ma 3500 raklapon közel egymilliárd forint értékű, zömében közvetlenül a Távol-Keletről behozott áru várja a kiszállítást. Nem szakadt meg a kapcsolat azzal a két nyugat-európai nagykereskedővel sem, amelyekkel a kezdetek óta szerződésben állnak. A hűség ebben az esetben igencsak célszerű, hiszen ezeknek a cégeknek a raktárkészlete majd százszor akkora, mint a Golding éves forgalma, ennélfogva Martos Péterben fel sem merül, hogy a jövőben kiváltsa őket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik