Ennek feltétele azonban a gazdaság növekedésének gyorsítása, az állam takarékosabbá tétele és az uniós források jó felhasználása – mondta Kóka János. A Reuters ma megjelent elemzése szerint ezzel szemben azt állítja, hogy 2012 előtt Magyarország nem tud áttérni az uniós fizetőeszközre.
Kóka szerint a gazdasági növekedés 4 százalékról 5 százalékra történő emelése 200 milliárd forint többlet nemzeti összterméket jelent, amelynek jövedelemcentralizációs hatása 80-100 milliárd forint többlet bevételt hozna egy évben az államkasszába – tette hozzá. A miniszter nem csak a kisebb, olcsóbb és dinamikusabb állam mellett érvelt, hanem fontosnak tartja az állam kivonulását azokból a vállalkozásokból, ahol szerepvállalása nem feltétlenül szükséges. A maradék privatizálható cégek piacra vitele 100 milliárd forintot hozna – tette hozzá.
Kóka az uniós támogatásokról elmondta: 2007-től háromszor-négyszer annyi fejlesztési pénzzel lehet számolni egy év alatt, mint korábban összesen. A fórumon szó volt az M1-es autópálya Mosonmagyaróvár és az országhatár közötti szakaszának díjmentesítéséről. A javaslatot Kóka nem támogatta, mondván, hogy az országhatár az egyedüli érdemi lehetőség a külföldi bliccelők megállítására, akik az összes nem fizető 30 százalékát teszik ki. Ha Mosonmagyaróvár és az országhatár között nincs autópályadíj, azzal ez az ellenőrzési esély is megszűnik – tette hozzá. A miniszter szerint a problémára az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetése ad majd megoldást, amelynek lényege, hogy a díj mértékét a pályahasználattól teszik függővé.
A gazdasági miniszter azt szeretné, hogy a tervezettnél egy évvel korábban, már 2007-től lehetővé váljon a tehergépjárműveknek és 2008-tól gépjárműveknek is az elektronikus díjfizetés. Ezen a területen a fejlesztések eredményeként néhány héten belül lehetőség nyílik arra, hogy sms-ben vásároljanak matricát az autósok – közölte a miniszter.
