Gazdaság

A magyar hálózatok további piacvesztése várható

A kiskereskedelmi piac további koncentrációja, a láncok vidéki lefedettségének növekedése, a hazai tulajdonú társaságok folytatódó lassú térvesztése és a regionális beszerző hálózatok terjeszkedése várható a magyarországi kiskereskedelmi piacon.

Kozma András, az Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Rt. kockázatkezelésért felelős igazgatósági tagja a legfrissebb elemzésének megállapításait szerdán ismertetve elmondta: két éven belül a kiskereskedelmi piac szereplőinek száma érezhetően csökken, a piac koncentrációja annak ellenére növekszik, hogy az már majdnem elérte a nyugat-európai arányokat. Nyugat-Európában – és Magyarországon is – az ágazat árbevételének közel 75-85 százaléka összpontosul már a tíz legnagyobb piaci szereplőnél. A számuk mégis csökkenhet: a már megtelepedett kereskedelmi láncok egy része távozik majd, mivel a szükséges üzemméretet el nem érő cégek veszteséget termelnek, a helyi tulajdonú láncoknak pedig nem áll rendelkezésére a növekedéshez szükséges tőke, s a cégek ezért kényszerülnek kivonulásra vagy összeolvadásra.

Magyarországon is hasonló folyamat játszódik le: a Billa után a Kaiser’s is távozott és a német Tengelmann csoport is kiszállt magyarországi érdekeltségei egy részéből. A hitelbiztosítónál a folyamat erősödésére számítanak.

A magyar piacon a kivonulási trendet a Lidl megjelenése törte meg, amely hálózatvásárlás helyett zöldmezős beruházással jelent meg. A Lidlt agresszív árpolitika és a vidéki, kevésbé ellátott területekre való koncentrálás jellemzi, ami a nemzetközi láncok mellett leginkább a CBA és a COOP piacait veszélyeztetheti.

Kérdés, mely cégek lesznek a kivonulók. Az Euler Hermes előrejelzése szerint nagy valószínűséggel a kiskereskedelmi lista középső-alsó harmadából kerülnek majd ki ezek a – nyilvánvalóan – pénzügyileg kevésbé sikeres cégcsoportok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik