Gazdaság

Ni csak, min beszél?

A szélcsatorna nem hazudik - szabadkoznak az autóiparban, ha egy új járgány szembetűnően hasonlít egy másik gyártó kocsijára. A versenytársai termékeire hajazó maroktelefonokkal előrukkoló BenQ-Siemens azonban aligha védekezhet ezzel.












Ni csak, min beszél? 1


Ni csak, min beszél? 2
Ni csak, min beszél? 3

Sűrű meghajlásokkal fogadta a BenQ-Siemens mobiltelefonokat gyártó cég tajvani formatervezője az udvarias tapsot azon a termékbemutatón, amelyen a 2005-ös őszi fúzió során alakult cég bemutatta első három, Európában debütáló mobiltelefonját. Ám a designer derekának nem volt ideje elfáradni, mivel a cég nem rukkolt elő semmi meglepővel. Sőt, úgy tűnik, a különleges és egyedi formatervezés, az innovátori szerepkör egyértelmű elutasításával a vállalat inkább a követő magatartás mellett teszi le a voksát. Ezzel a hozzáállással próbál meg a BenQ lefaragni a Siemens által az elmúlt években „felhalmozott” hátrányból (lásd a keretes írást).













Ni csak, min beszél? 1


Ni csak, min beszél? 5

Ni csak, min beszél? 2
Ni csak, min beszél? 3

HASONMÁSOK. Ezt mondatja velünk a cég EF81-es készüléke, amely az első, majd a tüzetesebb szemrevételezés után is a megszólalásig hasonlít a mobiltelefonok design-megmondója, a Motorola ikontermékéhez, a V3 jelű Razrhez. Az EF81-es esetében az igyekezet eredménye egy, a V3-mal való rokonságát letagadni képtelen, amúgy elegáns, magnéziumházba zárt, exkluzív fém billentyűkkel szerelt 3G-s telefon. A „műtárgy” 2 megapixeles kamerája és tűéles, nagyméretű, QVGA kijelzője viszont ritkán látott, profi minőséget produkál, ezzel téve vonzóvá a videotelefonálást.

A kifogástalan kijelző egyébként mindhárom bemutatott telefon közös ismérve, ami különösen annak fényében nem nagy meglepetés, hogy a BenQ a kijelzőgyártással vált ismertté. Talán ez lehet a népszerűségi versenyben a cég legkomolyabb ütőkártyája, s nem a trendek összeolvasztására való fogékonyság. Bár a kijelzők önmagukért beszélnek, és elismerésre méltó képet adnak, a cég S88-as és S78-as készülékei szintén ismerősnek tetszenek: az előbbi kísértetiesen emlékeztet a Sony Ericsson K750-esére, míg testvérkéjében az avatatlan szem is könnyen felfedezi a Motorola vérvonalat.









Ni csak, min beszél? 8

Eltűnik a Siemens név?
Húsz éve lépett a Siemens a mobilkészülékek piacára, de ez idő alatt nem tudta a vezető gyártók közé verekedni magát. Az utóbbi évek során a cég folyamatosan vesztett piaci részesedéséből. Tavaly a Siemens Mobile vesztesége elérte az 500 millió eurót. Ezen a kedvezőtlen tendencián próbálnak változtatni a BenQ-val 2005 őszén kötött megállapodással. Annak pénzügyi részletei nem ismertek, de annyi tudható, hogy javarészt részvény-cseréről van szó. A licencmegállapodás értelmében a BenQ Mobile még öt évig használhatja a Siemens márkanevét, de a tajvani vállalat nem titkolt célja, hogy a Siemens nevet minél hamarabb elhagyja a sajátja mellől.

Ni csak, min beszél? 8
Ni csak, min beszél? 3

KÖVETŐ MARAD? Távol-keleti cég nem először nyújt segítő jobbot bajba jutott európai mobiltelefon-gyártónak. Az Ericsson a Sonyval kötött szövetséget, a hálózati berendezésekre szakosodott Alcatel pedig a kínai TCL Groupnak adta el mobiltelefon-gyártó üzletágát. Hogy a BenQ-Siemens megreked-e a követők pályáján, egyelőre nem tudni. Azt mindenesetre publikálták, hogy idén 30 új modellel több mint 50 millió mobiltelefon eladását tervezik, mi több, az élbolyba szeretnének tartozni. Amennyiben az ambiciózus terv bejön, az nagyjából 6 százalékos részesedésre jogosítaná fel a világpiaci tortáért folyó versenyben a céget, ahol a piacvezető dobogósok, a Nokia, a Motorola és a Samsung 33, 19 és 13 százalékos részesedéssel bírnak.

A Motorola frissen kinevezett magyarországi vezérigazgatója, Suga János úgy véli, a régi-új szereplőnek nehéz lesz bekerülnie az élvonalba. A Siemens egymaga nem tudta beküzdeni magát az elitbe, s ha ez – a BenQ-val kiegészülve – mégis sikerül, az nem pár év alatt történhet meg. Suga szerint az ázsiai cégek kezdetben előszeretettel élnek a követő magatartással, ám aztán rájönnek, hogy az hosszú távon nem kifizetődő. A fogyasztók szemében ugyanis komolytalanná válnak, s ezen a képen csak az erős brand, az egyéni formatervezés és a sajátos arculat kialakítása javíthat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik