Hatásos pr-fogásnak is beillik a január elején indított új sportcsatorna, a Sport Klub reklámja, amelyben azt ígérik, csak ők sugározzák a Barcelona, az Arsenal és a Liverpool összes bajnoki mérkőzését. A bökkenő csak az, hogy a szlogenből kihagyták az „élőben” szót. Válaszul a Sport1 ellenreklámot készített, amelyben hangsúlyozta, élőben csak ők adhatják a fent említett meccseket. Horvát János, a Sport1 és Sport2 csatornákat üzemeltető cég elnöke a Figyelőnek elmondta: érti, hogy az új csatornának még a múlt év végén fel kellett magára hívnia a figyelmet, hogy bekerülhessen a UPC idei kínálatába, de szerinte ezt nem hazugsággal kellett volna elérniük. Bár volt idő, hogy a konkurens csatornák együttműködtek (lásd keretes írásunkat), mára elillant a barátság. Horvát János egyébként nem aggódik, szerinte az új adó nem vesz el tőlük nézőket, ráadásul egyelőre nincs is nagyon mivel. „Egyedül a foci vb-vel tudnak előjönni, de az még odébb van, és egyelőre az sem tiszta, milyen meccseket is ad majd a kábelcsatorna” – fejtette ki Horvát János.
Arsenal gólöröm. Élőben vagy felvétrelről?
REPERTOÁR. Lelkes viszont a Sport Klubot üzemeltető IKO Kábeltévé Kft. ügyvezető igazgatója. Kökény Tamás szerint amellett, hogy az Arsenal, a Liverpool és a Barcelona összes bajnoki és Bajnokok Ligája mérkőzését adják majd, élőben látható a brazil bajnokság és a Copa Sudaméricana, valamint a Borsodi Liga heti négy találkozója. Emellett a csatorna a műsoridejét régebbi sportesemények ismétlésével dúsítják fel. A legnagyobb skalp mégis a 2006-os foci-vb mind a 64 mérkőzésének közvetítési joga, ezen azonban a Sport Klub osztozik majd az RTL Klubbal, amelynek az IKO kisebbségi tulajdonosa.
Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója kérdésünkre így fogalmazott: amit az RTL Klub nem közvetít élőben, azt a Sport Klub biztosan élőben fogja adni, a többit pedig felvételről. Azt, hogy az osztozásért fizet-e a sportcsatorna, mindkét fél üzleti titoknak minősítette, miként egyelőre azt sem árulták el, melyik meccs hol lesz majd látható. És bár nem kerültek be a UPC 2006-os magyarországi kínálatába, Kökény Tamás elmondása szerint más szolgáltatókon keresztül közel 600 ezer háztartásban jelen vannak már.
Befolyásoló részesedés
Országos műsorszolgáltatásra jogosult és ilyen csatornában befolyásoló (vagyis 25 százalék fölötti) részesedéssel rendelkező cég a médiatörvény értelmében nem szerezhet befolyásoló részesedést más műsorszolgáltatást, vagy műsorelosztást végző vállalkozásban. Bár az IKO–Magyar Telekom Médiaholding Rt. 31 százalékban tulajdonosa a Magyar RTL Televízió Rt.-nek, mivel két társaság van a holdingban, az IKO szerint nekik nincs befolyásoló részesedésük. A magyar médiahatóságnak erről még soha nem kellett állást foglalnia, mert az IKO csatornáit Romániából közvetítik.
Az IKO Kábeltévé székhelye 2003-tól Romániában van, de 2006-tól a cég összes tevékenységét – beleértve a sugárzást és a szerkesztési munkákat is – onnan irányítják. Mivel az IKO-csoportnak nincs befolyásoló tulajdonrésze a magyar RTL Klub csatornában, a médiatörvény nem tiltja számára, hogy kábeltelevíziót indítson Magyarországon (lásd külön írásunkat), az uniós szabályok viszont kikötik, hogy egy médiavállalkozás nem lehet több országban bejelentve. Az IKO Kábeltévének így döntenie kellett: innen vagy Romániából sugároz.
A lényegesen olcsóbb licencdíjak, a kedvezőbb adózási szabályok és az olcsóbb munkaerő okán a cégvezetés Románia mellett döntött. „Nem volt mellékes az sem, hogy a román médiahatóság sokkal rugalmasabb a hazainál” – világította meg döntésük hátterét Kökény Tamás.
A kábeltársaság azonban nem szakad el hazai társcégétől, az RTL Klubtól. A Sport Klubhoz több RTL-es arc is elszerződött. Így a csatorna kommunikációjában a médiasztárrá vált profi bokszbajnok, Kovács István (Kokó) vállal szerepet, míg a program kialakításában Gyulai Balázs és Szujó Zoltán sportriporter segíti az alapvetően Bukarestben működő szerkesztőség munkáját.
REKLÁMPARTNER. Lapinformációk szerint az új csatorna értékesítése is „házon belül”’ marad, és azt az RTL reklámidejét is árusító R-Time végzi majd. Kökény Tamás azonban azt mondta, erről egyelőre nincs döntés: még keresik az értékesítő partnert, bár természetesen az R-Time-mal is tárgyalnak. A dolog érdekessége, hogy ez a cég adja el a Sport1 és a Sport2 reklámidejének egy részét is, Kökény szerint azonban ez nem akadálya az esetleges megegyezésnek.
Mindeközben a tavaly októberben Bayer József, az Axel Springer lapkiadó vezérigazgatójának érdekeltségi köréből a Great Investment Ltd. többségi tulajdonába került konkurens sporttévé sem tétlenkedik. A UPC kisebbségi tulajdonrészével működő Sport1 és Sport2 csatornák bekerültek a szolgáltató csehországi és szlovákiai kínálatába, így az év eleje számukra is bővüléssel kezdődött. Mindennek ellenére az IKO Kábeltévé vezetője nem tartja reménytelennek, hogy a Sport Klub előbb-utóbb bekerüljön a UPC csomagjába. Kökény Tamás szerint ezt úgyis a piac dönti el.
Az IKO-csoport
IKO PRODUCTION KFT. Műsorokat gyárt az RTL Klubnak (például Reggeli, Delelő, ValóVilág, Kölyök Klub, Találkozások).
IKO–MAGYAR TELEKOM MÉDIAHOLDING RT. Az IKO Production Kft. és a Magyar Telekom Rt. (akkor még Matáv Rt.) alapította 2004 májusában, fele-fele arányban. A Magyar RTL Televízió Rt.-ben 31 százalékos tulajdonrésze van, s 100 százalékban tulajdonolja az IKO New Media Kft.-t és az IKO Content and Rights Kft.-t.
IKO NEW MEDIA KFT. Feladata call tv-műsorok gyártása, előkészítése (interaktív televíziós műsorok, leginkább játékok), továbbá sms-szolgáltatások nyújtása televíziós műsorokban.
VIDEOVOX STÚDIÓ KFT. Az IKO Production Kft. leányvállalata, az RTL Klub beszállítója (például Mónika Show, Balázs Show, Fear Factor, Survivor).
IKO KÁBELTÉVÉ KFT. Kábelcsatornák technikai szolgáltatása, struktúrájának tervezése és szerkesztése, marketing, értékesítés.
IKO SALES HOUSE KFT. Az IKO Production és a Videovox értékesítési feladatait végzi.
IKO CONTENT AND RIGHTS KFT. Nemzetközi és saját formátumok, kapcsolódó mobiltartalmak regionális jogainak kezelése.
IKO ROMÁNIA. Kábelcsatornák üzemeltetése: Cool Tv (Magyarország, Románia), Film+ (Magyarország, Románia, Csehország, Szlovákia, Szerbia), SportKlub (Magyarország, Románia, Szerbia).
Piaci rangadó
Nem mindig volt ilyen feszült a viszony a két sporttévé, illetve azok üzemeltetői között. Amikor 2003-ban az IKO Kábeltévé Kft. elindította M+ elnevezésű csatornáját az akkor már működő (és a Sport1 tulajdonában lévő) Humor1 vezetői úgy döntöttek, inkább szövetséget kötnek a konkurenciával, és a két stáb együtt, Cool Tv néven folytatta tovább. Kökény Tamás, az IKO Kábeltévé Kft. ügyvezető igazgatója szerint 2003 végén az ő ötletük volt, hogy még egy sportcsatornát kell indítani a már működő Sport1 mellett. A két csapat megint összefogott, és elkezdték megtervezni a Sport2 indulását (2005 júniusáig az IKO-csoport 50 százalékos tulajdonos is volt a Sport2-ben), a tervezgetés során azonban kiderült: mások a két cég elképzelései, ezért külön-külön folytatták tovább. A Sport1 így maga indította el a Sport2-t, az IKO-nál pedig a Cool Tv maradt. Mindeközben azonban az IKO-csoport fő partnere, az RTL Klub megszerezte a 2006-os foci-világbajnokság közvetítésének jogát, és ez új lendületet adott az IKO Kábeltévének, hogy megvalósítsa régi ötletét, egy új sportcsatorna indítását. A szétválás ellenére maradt kapcsolat a két sporttévés vállalkozás között. A Sport1 és a Sport2 számára az IKO-csoport tagja, az R-Time végzi a reklámértékesítést, míg az IKO New Média Kft. az interaktív szolgáltatásokat szállítja a konkurenciának.