Gazdaság

Új elszámolási rendszer a Tescónál

Új beszállítói elszámolási rendszert vezetett be a Tesco. A társaság az áru értékesítése előtt számítja fel azokat a költségeket, amelyeket korábban többnyire csak az értékesítés után számlázott ki.

Polcrendszer 

A Tescótól nem áll távol az üzlet-szervezés egyszerűsítése, legutóbb a polcrendezési szolgáltatást igyekezett saját áruházaiban megreformálni, amely komoly vitákat váltott ki a polcszervizes szakmában. Az új polcrendezési szabályokat a beszállítók sem akarták elfogadni, az első időszakban több gyártó nem volt hajlandó a Tesco által kijelölt vállalkozással szerződést kötni.

A beszállítói számára új elszámolási rendszert vezetett be a Tesco-Global Áruházak Rt. Danks Emese, a cég szóvivője szerint a cél az volt, hogy a korábbinál egyszerűbb protokollt alakítsanak ki, átláthatóbbá téve a beszállítók által fizetett, az üzletekbe kerülő áru után számolt kedvezményeket, illetve anyagi kötelezettségeket. Ennél többet azonban nem kívánt elárulni az új rendszerről.


A beszállítói szerződések megkötésekor a hipermarketek általában több tucat, az értékesítést közvetve elősegítő szolgáltatást számolnak fel a gyártóknak. Ezek egy részét a termék leszállítása előtt, egy részét pedig az értékesítést követően kell kifizetni.


Front-back


Az értékesítés előtti kondíciókat a szakmában front-, az értékesítést követőt pedig back marginnak nevezik. Egyes számítások szerint a beszállítók rendszeresen csaknem 50 címszó alatt – például a belistázási, a hálózatfejlesztési hozzájárulás vagy a polcpénz – fizetnek valamilyen szolgáltatásért a hipermarketnek vagy a beszerzési láncnak. Mindez pedig a beszállított áru beszerzési árában jelenik meg. Vagyis ennyivel kevesebbet fizetnek ki a gyártónak.


A helyzet azonban nem ennyire egyszerű, ugyanis vannak láncok, amelyek a front margint részesítik előnyben, és vannak, amelyek a back margint. Magyarországon a hipermarketek a back margint használják szívesebben, ezt a beszállítók is preferálják, ugyanis kedvezőbb pozíciót kínál számukra, mint a front margin.


Álláspontjuk szerint ugyanis, amíg ők vannak adós státusban, biztosak lehetnek benne, hogy a kereskedő mindent elkövet azért, hogy azt a szolgáltatást vagy marketingmunkát, amely után pénzt számít fel, minél magasabb minőségben teljesítse.


Front


Információink szerint a Tesco új elszámolási rendszere a front margint részesíti előnyben, vagyis már az áru beszállításának pillanatában realizálódnak a gyártók költségei, ugyanakkor a tiszta üzlet elve alapján a leszállított áru beszerzési árához is előbb juthatnak hozzá. Úgy tudni, a beszállítók kissé tartanak az új rendszertől, bár egyáltalán nem ismeretlen számukra ez a fajta kultúra, hiszen az angolszász országokban ez jellemző.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik