A Boeing és az Airbus közötti verseny eddig majdnem egyenlőnek mutatkozó állása tavaly év végére fordulatot hozott. Az elemzők szerint az Airbus problémái negatívan hathatnak az Európai Unió egész gazdaságára is.
Az Európa és az Egyesült Államok közti gazdasági verseny egyik fontos területén, az utasszállító óriásgépek piacán kontinensünk éveken át nyerésre állt, az Airbus gépcsalád népszerűsödésének köszönhetően. A mostani döntő csapást az okozta, hogy az ausztrál Qantas inkább amerikai Boeing-okkal frissíti gépparkját.
Az ausztrál társaság összesen 65, s opcióval még további félszáz, Boeing 777-es és 787-es típusú gépére ad tízmilliárd dolláros rendelést. A december 14-i döntéssel alaposan módosult a két nagy repülőgép-gyártó cég közötti verseny eddig majdnem egyenlőnek mutatkozó állása. A rendelés aláírásáig ugyanis 2005-ben a Boeing 847, az Airbus pedig 876 nagy utasszállítóra kapott rendelést, a Qantas friss megrendelésével azonban a Boeing jutott óriási előnyhöz. Holott az előző négy évben mindig az Airbus nyerte a rendelési versenyt.
A Qantas döntését csak részben indokolja, hogy évtizedek óta jó a kapcsolatuk a Boeinggel. Az elemzők szerint inkább az áll a háttérben, hogy az Airbus nem vette figyelembe: a vevők a gazdaságosság, vagyis az ár, a sebesség, a szállítható utasok száma, a repülési távolság és az egy utasra jutó költség alapján választanak.
