Gazdaság

Milyen pezsgőt iszunk?

A szokásos pezsgőmennyiség hatszorosa fogy el decemberben, ezek közül is leginkább az olcsóbb édes, fehér pezsgő a népszerű.

A GfK Hungária Piackutató Intézet 2005-ös felmérése szerint az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része az év végi szezonban talál gazdára. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa realizálódik. A Tesco Global áruházakban az éves pezsgőeladás közel 40 százaléka valósul meg ebben az időszakban. A GfK szerint a vásárlási kedvre mind az ünnepi hangulat, mind az év végi akciók ösztönző hatással vannak.


A fehér édes a nyerő


Az ACNilelsen piackutató cég 2005-ös felmérése szerint továbbra is töretlen az édes pezsgő népszerűsége, közel kétharmaddal részesül az értékesítésből. A fehér pezsgőre jut az eladások 92 százaléka mennyiségben, értékben pedig 91 százaléka. A vörös pezsgő értékben 6 százalékot tesz ki. Méretek szerint a pezsgő döntő többségét 0,75 literes palackban adják el, míg a 2 decis kiszerelésű pezsgők aránya csak 1 százalék.


Az Auchan Magyarország Kft. elsősorban magyar termékeket forgalmaz, a Tesco áruházakban is ennek nagyobb a részaránya.
Nő a hipermarketek és a kereskedelmi márkák részaránya
A hipermarketek részesedési aránya 3 százalékkal nőtt a 2004. október és 2005. szeptember közti időszakban az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű bolttípusok részesedése már 70 százalék, míg a kis boltok részesedése 25-ről 21 százalékra csökkent – áll az ACNielsen jelentésében.

Az olcsóbb a népszerűbb

Növekszik a kereskedelmi márkák részaránya is: a tavalyi 11 százalék után idén már 14 százalék jut rájuk a mennyiségi eladásokból éves szinten. Az ACNielsen szerint a növekedés oka, hogy a pezsgő-eladások nagy részét generáló szilveszter előtti csúcsforgalomban a kereskedelmi márkák aránya még jobban emelkedett, és abban az időszakban elérte a 18 százalékot. Az olcsóbb márkák térnyerése tükröződik az átlagárak stagnálásában vagy csökkenésében is. Egy palack édes pezsgő fogyasztói átlagára ugyanis idén 606 forint, míg egy évvel korábban 601 forint volt. A félszáraz 598-ra emelkedett, 594-ről. Csökkent viszont a száraz pezsgő átlagára: idén 662 forintos átlagárat mértek, míg egy évvel korábban, 677-et.

A Tesco és az Auchan tapasztalatai szerint is leginkább az alacsony, illetve közép -árkategóriás termékek fogynak, de a Tesco tapasztalatai szerint a magasabb, 10 ezer forint feletti árkategória iránt is növekszik a kereslet. Megfigyeléseik szerint az olcsóbb pezsgőből az édeset, a drágábból inkább a szárazat választják a vásárlók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik