Az árverseny szilveszterkor is eléggé kiélezett, ám ezúttal nem biztos, hogy az olcsóság lesz az elsődleges. Az lehet az kényelmi szempont, de – főleg így télvíz idején – akár az időjárás által támasztott hóakadály is – amit egyébként szerkesztőségünk munkatársának is sikerült megtapasztalnia – ami miatt esetleg nem a legolcsóbb, hanem a legközelebbi üzletet választjuk a bevásárlásra.
Valószínűleg nem okoz senkinek nagy meglepetést az a megállapítás, hogy a hipermarketekben olcsóbban lehet vásárolni és ezúttal (is), szorosan, fej fej mellett haladva a Cora nyerte az árversenyt. A hipermarketek között a legdrágább Interspar és a legolcsóbb Cora bevásárlókosara között ezúttal alig 4 százalékos volt a különbség.
Ha viszont a kisebb boltokat is bevesszük az összehasonlításba, kiderül, hogy az általunk meglátogatott üzletek közül a legdrágább Match bevásárlókosara 3156 forinttal, azaz közel 33 százalékkal kerül többet, mint a Coráé. Igaz ugyan, hogy a Matchban tapasztaltuk a legtöbbször, hogy a kiszemelt terméket egy másik, hasonló árkategóriájú termékkel kellett helyettesíteni, a végeredményt azonban ez nem nagyon befolyásolta.
Üres polcok
A körképünk elkészítésekor néhány üzletben – főleg a budaörsi hármasnál – azt tapasztaltuk, hogy nem minden általunk kiszemelt termékből tudtunk vásárolni, ugyanis csak a hűlt helyét találtuk. (A cikkünk mellett szereplő táblázatba azonban, az összehasonlítás kedvéért ugyanazon termékek árát írtuk be.) Úgy láttuk, hogy főleg a legolcsóbb termékek fogytak leginkább és sok volt az üres polc. Ez az állapot azonban még változhat, hiszen szilveszterig még van egy pár nap.
A gazdaságos ketchup és mustár
Bevásárlásaink közben néhány érdekes dologra is figyelmesek lettünk. A Tescóban úgy láttuk, hogy a szilveszteri bevásárlási rohamban a hangsúlyt leginkább a sajátmárkás termékekre helyezték, ezek ugyanis általában jóval olcsóbbak voltak, mint a többi termék ugyan abban a kategóriában. A ketchup esetében például arra figyeltünk fel, hogy míg az Auchanban és a Corában egyaránt 299 forintért lehetett a 480 gramm kiszerelésűt megvenni, addig ez a Tescóban 349 forint volt, de a sajátmárkás, 950 grammos ketchup viszont csak 179 forintba került.
A mustár esetében is hasonló volt a tapasztalat: a Cora és az Auchan 199 forintos árával szemben, a Tesco ugyan azt a terméket 239 forintért adta, míg a sajátmárkás mustár csak 119 forintba került. Ez azért is érdekes, mert mint azt általában tapasztalni lehet, a budaörsi hármasnál sok terméket nagyon hasonló – sokszor ugyan azon – az áron kaphatunk meg.
Virsli roham
Nincs szilveszter virsli nélkül, nem meglepő hát, ha az üzletek is készülnek a nagy virsli rohamra. A virslivásárlást – kimérve – az üzletek többségében 200 forint alatti kilónkénti áron megúszhatjuk. A CBA-ban és az Intersparban került a legtöbbe a virsli – mondhatni kimagaslóan drága volt: 329 illetve 429 forintba került szemben a többi üzletben lévő 129-199 forintos árakkal.
Az Intersparban úgy tűnt felkészültek a nagy rohamra: a nagy sorban állásokat úgy tűnt úgy próbálják elhárítani, hogy egy külön mélyhűtőládában egységcsomagokba tettek ki kimért virslit. Ezek a termékek azonban nem az alsó árkategóriába tartoztak. Az ott kapható legolcsóbb virslit a pultnál kell kérni, amelynek ára jóval magasabb, mint a konkurencia bármelyikénél.
Szeszes italok – a kicsik megkérik az árát
A szeszes italok szintén a nagy szilveszteri bulizás sarkalatos pontjai. E termékek árát – úgy láttuk – inkább a kisebb üzletek kérik meg: itt ugyanis több száz forintos különbségek is mutatkoztak a hipermarketek és a kisebb boltok árai között. A sör esetében például ezt a különbséget az adta, hogy a CBA-ban illetve a Matchban nincs hatos kiszerelés. Ezt a CBA-ban árleszállítással mérsékelték, így a megvásárolt hat üveg sör ára nagyjából a hipermarketek árához közelített.
Nem mindenhol a 12 százalékos a legolcsóbb
Az általunk meglátogatott üzletekben a legolcsóbb narancslé általában a 12 százalékos gyümölcstartalmú volt, kivéve a Tescót. Itt ugyanis meglepődve tapasztaltuk, hogy 12 százalékos gyümölcstartalmút nem találtunk, ellenben a sajátmárkás narancslé, amely egyben az ott kapható legolcsóbb is, 50 százalék gyümölcstartalommal rendelkezett.
