A pezsgőforgalom stagnálására, illetve egy-két százalékos csökkenésére számít az idén a piacvezető Törley csoport – közölte Vass Gábor, a Törley Pezsgőpincészet (TP) Kft. kommunikációs igazgatója. Pontos értékesítési adatok csak januárban lesznek, mivel az utolsó pillanatokban derül csak ki, hogy a fogyasztók a decemberi „szezonban”, főként szilveszterre ténylegesen mennyi pezsgőt vesznek.
A tapasztalatok szerint a gyártók és a kereskedők decemberben bonyolítják le az éves forgalom negyven százalékát. A hazai pezsgőpiac ma 24-26 millió palackra tehető, ennek 65 százalékát a Törley-csoport adja. Mintegy 10 százalék jut a kisebb márkákra, 25 pedig az importárukra és a multinacionális élelmiszerláncok saját márkás termékeire.
A német Henkel-Söhnlein tulajdonában lévő Törley-csoport az exporttal együtt várhatóan 13,9 milliárd forintos árbevételt ér el 2005-ben, ez nagyságrendileg megegyezik a tavalyival.
A csoport az idén jelentős termékfejlesztést hajtott végre: új kiszerelést alakított ki a Törley és a BB pezsgőknek, piacra dobta a Törley-Tokaji pezsgőt, és beindította a Grand Cinzano forgalmazását is. Ezenkívül a technológia átalakításával a pezsgőgyártást az európai uniós előírásokhoz igazította.
További változtatásként a csoport december elsejétől átállt az úgynevezett egyutas pezsgőgyártásra, vagyis az italokat nem visszaváltható palackokban hozza forgalomba. Vass Gábor tájékoztatása szerint az új rendszer bevezetése nem járt áremeléssel, vagyis a váltás költségeit az idén a Törley-cégek finanszírozzák. Jövőre viszont már elkerülhetetlen lesz a drágítás.
Az ágazati tapasztalatok szerint Magyarországon elsősorban a palackonként 300 forint alatti és a 800 forint feletti – prémium kategóriába tartozó – pezsgők fogyasztása növekszik.
