![Induljon a banzáj! 1 Induljon a banzáj! 1](cikk/00110000/113044/5.jpg) |
![Induljon a banzáj! 2 Induljon a banzáj! 2](s.gif) |
|
Egész napos eseményre hívta meg kiemelt partnereit az egyik vállalat, mégpedig reggel 5 órai kezdettel. És hogy miért e korai időpont? Mert a programnak egy vidéki disznóvágás is része volt.
Mivel rengeteg a rendezvény, a siker érdekében egyre extrémebb megoldásokat választanak az ügynökségek és ügyfeleik. Sok vállalat ma is éttermeket, rendezvénytermeket bérel ki a karácsonyi parti helyszínéül, de egyre többen választják a Hungexpo valamelyik pavilonját, és több sikeres ünnepség helyszíne volt már az Andrássy úti Kogart Ház is.
A pr- és hr-szakemberek, rendezvénymenedzserek már hónapokkal korábban elkezdik a felkészülést a karácsonyi időszakra. A legjobb helyszínekért ádáz harc dúl, a szakemberek egymásra licitálnak a kreatív ötletekkel. Vannak, akik hivatalos „állománygyűléssel” kombinálva ünnepelnek, más cégek viszont az éves nagyrendezvényt inkább függetlenné teszik az év végétől.
Az ünnepek közeledtével a cégek belső és külső pr-céljaikat szolgálva szervezik a karácsonyi partikat a dolgozóiknak, illetve ügyfeleiknek. Egy-egy ilyen rendezvényen kötetlenebb formában találkozhatnak egymással kollégák és partnerek. A hagyományos „ereszd el a hajamat”-típusú ramazurikat a kreatívabb megoldások váltják fel, bár a buli továbbra sem hiányozhat az ünnepi programból.
Elsősorban a vállalatok profilja határozza meg, hogy a kiemelt ügyfeleknek, vagy a munkatársaknak szerveznek partit, de az is gyakori, hogy egy cég „belső” és „külső” rendezvényt is tart.
PUCCOS ESTÉK. A kereskedelmi vállalatok elsősorban partnereik szórakoztatására helyeznek nagyobb hangsúlyt, míg más cégek a dolgozók kényeztetésére koncentrálnak. Orosz Pál, a HT Event rendezvényszervező divíziót is működtető Humán Telex ügyvezető igazgatója szerint a karácsonyi céges rendezvények (a vállalat nagysága és partnereinek számának függvényében) jellemzően 50 és 600 fő között mozognak. A trendek azonban a kisebb létszámú, ám exkluzív partik felé mutatnak. A magyar borkultúra fejlődésével párhuzamosan egyre gyakoribb a borkóstolóval kombinált esemény. A karácsonyi borvacsorák általában 6-8 különböző fogásból álló menüsort tartalmaznak, és minden étel mellé különböző bort választanak a sommelier-k.
Az Aegon Magyarország Általános Biztosító Rt.-nél az idén is az immáron hagyományosnak mondható „jeges” bulival búcsúztatják a naptári és az üzleti óévet. A cég a városligeti Műjégpályát bérli ki egyik decemberi estén zárás után, ahová a dolgozókat családtagjaikkal együtt várja. A hagyományos program jó hangulatú közös korcsolyázás, versenyekkel, játékokkal. „Négy-öt évvel ezelőtt tartottunk először ilyen bulit. Akkor néhány százan vettek részt, azóta már ezres nagyságú tömeg korizik együtt a jégen” – mondta el a Figyelőnek Drevenka Edit, a cég pr-igazgatója. A megszokottól eltérő, ám rendkívül hangulatos korcsolyás rendezvény ötlete azóta más vállalatok körében is népszerű lett, a Műjégpálya rendezőinek elmondása szerint az Aegon pozitív tapasztalatai nyomán már több cég is szervez hasonlót.
![Induljon a banzáj! 3 Induljon a banzáj! 3](s.gif) |
Főnöki jókívánság
Az év vége a karácsonyi prémiumok ideje. Egyes vállalatok a pénzjutalmat ajándékokkal is kiegészítik, mások inkább ezekkel helyettesítik a bónuszt. Van, ahol az iskolában megszokott névhúzásos rendszer működik. Az ajándékok kiosztása vagy átadása általában az év végi céges partikon történik. Míg a multinacionális nagyvállalatoknál a központi ajánd ékozás dívik, a kisebb cégek dolgozói inkább egymást lepik meg karácsonykor. Mivel a karácsonyi ajándékozás lapzártánkkor a cégek többségénél még nem történt meg, a meglepetés megóvása érdekében meglehetősen szűkszavúan nyilatkoztak. A magazinok kiadásával foglalkozó Marquard Media Magyarország Kft. is karácsonyi partiján osztja ki a meglepetéseket a kollégák között. Az ajándékozás sorsolás révén történik, amelyre könyvekből, CD-lemezekből, kozmetikumokból álló csomagokat állítanak össze. Emellett minden dolgozó könyvutalványban is részesül. A Saatchi & Saatchi nemzetközi reklámügynökségnél a kollégák év végi ajándékozását – a hagyományok szerint – csapatépítő feladattal teszik izgalmasabbá. December elején a Mikulásnak beöltözött kolléga segítségével kihúzzák egymás nevét, majd egy közös karácsonyi partin adják át az ajándékokat. Ezek értéke megegyezés szerint 1500 és 3000 forint között mozog. A vállalat nagyobb bejelentések, évfordulók alkalmával maga is megajándékozza a kollégákat. Az ajándéktárgyak kiválasztásánál a kreativitás és funkcionalitás arányai egyensúlyban maradnak. Például névre szóló bögre a reggelihez, hátizsák a munkatársak számára a cég által biztosított sportoláshoz. |
|
![Induljon a banzáj! 3 Induljon a banzáj! 3](s.gif) |
![Induljon a banzáj! 5 Induljon a banzáj! 5](s.gif) |
|
A Samsung Electronics minden évben az ügyfeleinek szervez partit decemberben, ahová – a cég hagyományai szerint – a legfontosabb partnereik mellett versenytársaikat is meghívják. A közel 300 fős estén a vezetői beszédek és a szórakozás mellett az ajándékozás is jelentős szerepet kap. Más multinacionális vállalatokhoz hasonlóan a Samsung életében is gyakorlattá vált, hogy drága ajándékok helyett jótékony célra fordítják a rendelkezésre álló keretet. A cég három alapítványnak adott át – előzetes egyeztetés alapján – különböző elektronikai felszereléseket (videokamera, mosógép, plazmatévé) és vendégeik bevonásával feldíszített karácsonyfákat.
KÜLÖNLEGES HELYSZÍN. A TV2-t üzemeltető MTM-SBS Rt. minden évben megrendezi hagyományos karácsonyi ügyfélpartiját, ahová kereskedelmi, üzleti és médiapartnerei kapnak meghívást. A televíziós társaság a helyszínnel is igyekszik különlegessé tenni a rendezvényt. Az idén a Vasúttörténeti Park ad otthont a karácsonyi partinak, és az eseményen Dickens Karácsonyi ének című novelláját idézik meg. A dolgozók számára decemberben immár másodjára rendezik meg a csatorna legfontosabb karácsonyi eseményét, a TV2 Napot. A tavaly életre hívott, nem titkoltan belső pr-célokat szolgáló kezdeményezés nyomán a munkatársak ilyenkor kipróbálhatják mindazt, amit egész évben a nézőközönségnek készítenek. A dolgozók például játékosként szerepelhetnek a csatorna kvízműsoraiban, a fodrászok és a sminkesek csak velük foglalkoznak.
Egyes nagyvállalatok nem ritkán az év végére időzítik konferenciájukat, amelyre az egész országból érkeznek munkatársak. „Általában a nap végén kerül sor a kötetlenebb hangulatú együttlétre” – mondja Orosz Pál. Egy-egy rendezvény költségvetése nagyobb vállalatok esetében több millió forintra rúg: az egy főre jutó kiadás 5 ezer és 40 ezer forint között alakulhat, bár a HT Event vezetője tud olyan exkluzív karácsonyi partiról is, ahol a szervezők egy meghívott vendégre 50 ezer forintot is áldoznak. Ezek az árak természetesen tartalmaznak minden költséget – a terembérlet egy főre jutó részét is.