Gazdaság

Galambos Tibor

A 4-5 százalékos autópiaci visszaesés korrigálása végett a szakma alacsonyabb árrés alkalmazására kényszerül - mutat rá a CIB Lízing Rt. vezérigazgatója.


Galambos Tibor 1

– Van Mol-részvénye? Esetleg félretesz az év végi bónuszából azt követően, hogy az állam bejelentette: csaknem teljes olajpakett-jét értékesíti?

– Nincs, de volt még az 1998-as nagy válság előtt. Két-három évig voltam részvénytulajdonos, majd rájöttem, annak érdemes ilyesmivel foglalkoznia, aki ráér arra, hogy folyamatosan figyelje a tőzsdén zajló eseményeket. Aki hobbiból vásárol, készüljön fel a legrosszabbra: a dologgal járó folyamatos idegeskedésre és gyomorbajra. Én ebből nem kértem, ezért kiszálltam, sőt, most is tartózkodnék a részvényvásárlástól.

– A magyar kormány viszont attól tartózkodik, hogy elfogadja a realitásokat: a konvergencia-program legutolsó verziója szerint a túlzott deficit megszüntetéséhez 2006-tól a kormányzati szektor hiányából évente átlagosan 1,4 százalékpontot kellene lefaragni. Mit gondol, fog ez menni?

– Ezt a választások előtt nehéz megítélni. Nem tudni,
lesz-e elegendő bátorság vagy kormánytöbbség a terv véghezviteléhez. A megvalósítás egyelőre az ígéretek szintjén létezik, de arról nem szól a fáma, hogy milyen áron lehet majd ezt levezényelni. Annyi mindenesetre sejthető, hogy bár össztársadalmi szinten mindez valószínűleg fájdalmas intézkedéseket von maga után, a deficit mérséklése nem kerülhető el.

– Mennyire árnyalhatja a képet, hogy az unió legfőbb monetáris intézménye kamatot emelt?

– Mindenképp gátolja a jegybanki kamatcsökkentést, sőt, kismértékben az emelés lehetőségét is magában hordozza. Akár 25-50 bázispontos visszarendeződés is előfordulhat.

– Amerre a szem ellát, egymást érik a karácsonyi akciók. A lízingcégek is tesznek valamit a fa alá? Gondolom, abban nincs vita köztünk, hogy az autópiacra ráférne valamiféle csoda.

36 éves, nős, 1 gyermek apja
Végzettség: külkereskedelmi szakközgazdász (Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskola, Külkereskedelmi Főiskola)
Kedvencek
Könyv: A kis herceg
Film: A halászkirály legendája, A kísértetház
Zene: Dire Straits, Dido
Hobbi: foci, nemzeti park turizmus, fotózás

– Ebben valóban egyetértünk. A december a márkakereskedői és finanszírozási akciók jegyében telik majd. A lakosságnak most érdemes autót vennie, hiszen olyan kedvezmények adódnak, amelyekkel a kereskedők az év során eddig nem tudtak vagy nem is akartak kijönni, ám a 4-5 százalékos autópiaci visszaesés korrigálása most rákényszeríti a szakmát az alacsonyabb árrés alkalmazására.

– Januártól 40 ezer forintos rajtpénzzel indulnak a magyar csecsemők. Pénzügyi szakemberként hogyan látja, mire lehet elég a bébikötvény a lejáratkor? Esetleg indulótőkének valamiféle robogólízinghez?

– Az összeg vásárlói értéke az évek folyamán nem nő jelentősen; talán a kamatos kamat javíthat a helyzeten, de nagy tervek nem szőhetők ebből a pénzből. A robogóvásárlás elképzelhető, pláne, ha a nagykorúvá lett kiskorú lízingeli a járgányt…

– Na persze, de nem véletlenül említettem a kétkerekűeket: a főpolgármester az ideinél két és félszer kiadósabb útfelújítást ígért 2006-ra. A közlekedési káosz borítékolható. Mit gondol, ez újabb csapást mér az autólízingre?

– Nem, Magyarországon még mindig az „egy család, egy gépjármű” modell a jellemző. Az autó alapvető közlekedési funkciót tölt be, amit az alacsony színvonalú tömegközlekedési eszközök nem tudnak kiváltani. Az elhíresült elővárosi vonatok, az új 4-es metró, vagy a Siemens villamos – mindezek együtt is csak tüneti kezelésként értékelhetők.

– Abban bízik-e, hogy véget ér a Real Madrid vesszőfutása, miután a legfelsőbb vezetés menesztette a brazil szakvezetőt?

– Alapvetően a játékosgarnitúrán kellene változtatni. Sok kritika éri a Real védőit, én azonban azt látom, a középpályát kellene megerősíteni, a fiatalabb, futó és labdaszerző játékosokra koncentrálva. Persze az sem ártott volna, ha a vezetőség nem hagyja elszerződni a csapat egyik legjobb játékosát, Makelelét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik