Jó kabalának bizonyult, hogy négy éve Schobert Norbert, azaz Norbi lapunk címlapfotója kedvéért öltönyre cserélte izompólóját. A ruhadarab tizenkilenc másik öltöny társaságában ma is ott lóg a gardróbjában. Ma már inkább ezekben feszít, semmint a trikókban. Norbi fitneszguruból végképp üzletemberré nőtte ki magát, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy nemrég Csányi Sándorral is közös üzletbe fogott. A bankvezér élelmiszer-ipari érdekeltségeivel összefogva először színezék- és cukormentes tejtermékekkel akarnak megjelenni a polcokon – közöttük gyerekjoghurtokkal, újabb „rudi-félékkel” -, de szó van csökkentett zsírtartalmú húskészítmények piacra viteléről is. A közös jövőről Norbi nem szolgált részletekkel, csak annyit tudni: Schobert a Norbi Rúd előállítása révén ismerkedett meg az OTP-vezérrel, mi több, tárgyaltak arról, hogy Csányi befektetőként társul a Norbi Update-hez. „A legnagyobb kincs számomra az üzleti szabadság – közölte a Figyelővel Schobert, megerősítve, hogy egyelőre nem áll szándékában kiszállni -, tartozom még azzal, hogy az egész önjáróvá váljon.” A közös jövőről, Csányi esetleges befektetői szerepvállalásáról sem szolgált részletekkel az ötletgazda, annyit mondott csak: jelenleg legalább 2 milliárd forintra taksálja a Norbi Update rendszer értékét, de a szakmai kontroll teljes megtartása nélkül nem adná el. Bár azt elismerte, hogy egy Csányi vagy Demján Sándor kaliberű üzletember tudna olyan ajánlatot tenni, amire nem lehet nemet mondani, ám leszögezte: vannak olyan konstrukciók, amelyek erkölcsileg is jövedelmezőbbek, mint a teljes értékesítés. Schobert a külföldi terjeszkedésben is komoly lehetőséget lát (a részletekről lásd a vele készített interjút a 36-37. oldalon). Dübörgő sikert ugyan nem vár a határon túli expanziótól, már azt is eredményként könyveli el, ha sikerül megvetnie a lábát ezeken a piacokon. Mégis kockáztat, mert úgy véli: Magyarországon a legnehezebb a dolga, hiszen külföldi próbálkozásai során gáncs nem érte, irigységet, rosszindulatot nem tapasztalt.
|
ALAPOZÁS. Mivel komoly üzletembereket is képes volt „megfűzni”, s előfordult, hogy kenyértörésig fajult a dolog, és a felek nem jó szájízzel váltak el egymástól, „tartós kapcsolataira” Norbi üzleti téren is nagy hangsúlyt fektetett. Évek óta együttműködik például a Cerbonával, s vitathatatlan szerepe van abban, hogy a székesfehérvári cég kulcsterméke piacvezetővé válhatott. Egy Norbi Update-termékeket is forgalmazó másik cég kereskedelmi igazgatója egyenesen úgy ítéli meg: a Norbi arcával ellátott árukat elég csak feltenni a polcra, azok különösebb beavatkozás nélkül eladják magukat. A Norbi-jelenséget egészében szkeptikusan figyelők közé tartozó informátorunk is elismerte, hogy a Multaben táplálékkiegészítőket gyártó, s a világpiacon jó nevűnek számító cég is kimagasló forgalombővülést ért el Magyarországon, miután Norbival közös kampányba fogott.
A szakmai körökben mégis gyakori fanyalgáshoz hozzájárulhat, hogy magát Schobertet szakmailag középszerűnek tartják, sokan legalábbis erre hivatkozva bírálják. Egyik volt oktatója a Testnevelési Főiskolán úgy emlékszik vissza rá, mint egy nem teljesen tiszta mozgású tanítványra, akinél egy átlag aerobic-edzőnek is jobb a technikája. Sokan kifogásolják Norbi kazettáit, amelyek inkább üzletileg tűnnek megalapozottaknak, ám a gyakorlatok közül nem egy okoz komoly megterhelést az ízületeknek, ráadásul egyesek számára a magas pulzusszám melletti gyakorlás is kockázatokat hordozhat magában. Minden kiadványon szerepel azonban a figyelmeztetés a felhasználás veszélyeire, nem is beszélve arról, hogy sok gátlásos, túlsúlyos ember számára ez szinte az egyetlen lehetőség a fogyásra. „A kétségbeesett, duci emberek egyetlen hazai mentsvára” – hangzik a velős definíció Schobert egyik ismerősének szájából. Ezt a vonalat maga Norbi is erősíti, aki saját bevallása szerint „kövér empátiával” rendelkezik, mivel tinédzser korában ő is tetemes, negyvenkilós súlyfelesleggel küszködött. Norbi úgy érzi, mindent a kövér embereknek köszönhet, akik csak lefogyni szeretnének, nem beledögleni a diétába.
|
Zsidek eközben azon morfondírozik, miként lehet az, hogy Norbi, aki mindig is szidta a táplálékkiegészítőket, saját termékkel rukkolt elő, s miközben sosem volt a Túró Rudi nagy barátja, most hasonlót dobott a piacra. Schobert szerint nem a táplálékkiegészítők ellen ágált, hanem a fogyasztószerek ellen emelt kifogást, a Norbi Rudat pedig az különbözteti meg a pöttyöstől és társaitól, hogy amazokkal ellentétben hozzáadott cukortól mentes. Akadt olyan informátorunk, aki szerint Norbi a kollektív amnéziára épít; arra, hogy felgyorsult, bonyolult világban élünk, ahol az emberek nem emlékeznek minden korábbi információra. Tudatos trükknek nevezte, hogy Norbi először hosszan cikizi a terméket, majd előáll a sajátjával. Schobert szerint ez nem trükk, ez módszerének lényege: megtalálni valaminek a hiányosságát, felhívni rá a figyelmet, s megpróbálni megoldani.
ÖSSZESZŰRTÉK A LEVET. Azt azonban még Schobert irigyei is kénytelenek elismerni, hogy az egykori aerobic-edző ért az üzlethez. A kazettabiznisszel és a Norbi Update-tel egyaránt igazolta, hogy remekül és az elsők között lovagolja meg az aktuális trendeket, s hogy képes eredményt elérni azzal, amivel foglalkozik. „Nem csoda, hogy megtanultam, miután 50 millió forintot fizettem ki egy sajátos tanfolyamra” – mosolyog Schobert, félreérthetetlenül utalva a Moveland aerobic, fitnesz és wellness központtal összefüggő fiaskójára.
A Mammut bevásárlóközpontba megálmodott komplexum kialakítására Norbi egy pénzügyi befektetővel közösen vállalkozott, aki végül – kihasználva Schobert tapasztalatlanságát – nemes egyszerűséggel kitúrta. „Egy életre megtanultam a leckét” – mondja ma Norbi, aki azonban jelenleg nem emiatt, hanem azért nem nyit egyelőre fitnesz-szalont, mivel a vonal szerinte leszállóágban van. Úgy látja, manapság nem divat gyúrni, a fiatalok inkább a gyorséttermekbe és bulizni járnak. „A piac folyamatosan szűkül, újabb és újabb próbálkozások dőlnek be, képtelenség nyereségesen működni” – véli Schobert, aki ennek ellenére is vágyik arra, hogy saját gymet üzemeltessen. Ez azonban egyelőre a jövő zenéje. A jelent a bő egy éve megjelent, A Norbi titok című könyvében vázolta föl: komplett élelmiszer-ipari termékcsaládot építeni olyan kulcstermékekkel, mint a cukormentes cukorból készült Norbi Rúd, vagy a szénhidrátmentes csodalisztből gyúrt karcsúság kenyér. A paletta tehát hamarosan új, színezék- és cukormentes tejkészítményekkel, illetőleg csökkentett zsírtartalmú produktumokkal is bővül (Csányi érdekeltségeinek forgalmazásában), ám Schobert tervei túlmutatnak az élelmiszerszektoron. Másfél hónapja betört a vendéglátóiparba: egészségkonyhájával a munkaebéd-piacot kóstolgatja, hamarosan pedig a Moszkva téri McDonald’s-nak tör borsot az orra alá azzal, hogy tőszomszédságában megnyitja első Norbi Update gyorséttermét. Ebből további tizenkilencet franchise formában kíván üzemeltetni, míg hamarosan induló havilapjával az egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteket tervezi elmélyíteni.