Gazdaság

Gurufrissítés

Mostanában nem egyszer látni együtt Schobert Norbertet és Csányi Sándort. Összejöveteleiket nem az OTP-vezér fogyási szándéka motiválja, hanem az eddigieknél szorosabb együttműködés Norbi és a bankár élelmiszer-ipari érdekeltségei között.



Gurufrissítés 1
Gurufrissítés 2

Jó kabalának bizonyult, hogy négy éve Schobert Norbert, azaz Norbi lapunk címlapfotója kedvéért öltönyre cserélte izompólóját. A ruhadarab tizenkilenc másik öltöny társaságában ma is ott lóg a gardróbjában. Ma már inkább ezekben feszít, semmint a trikókban. Norbi fitneszguruból végképp üzletemberré nőtte ki magát, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy nemrég Csányi Sándorral is közös üzletbe fogott. A bankvezér élelmiszer-ipari érdekeltségeivel összefogva először színezék- és cukormentes tejtermékekkel akarnak megjelenni a polcokon – közöttük gyerekjoghurtokkal, újabb „rudi-félékkel” -, de szó van csökkentett zsírtartalmú húskészítmények piacra viteléről is. A közös jövőről Norbi nem szolgált részletekkel, csak annyit tudni: Schobert a Norbi Rúd előállítása révén ismerkedett meg az OTP-vezérrel, mi több, tárgyaltak arról, hogy Csányi befektetőként társul a Norbi Update-hez. „A legnagyobb kincs számomra az üzleti szabadság – közölte a Figyelővel Schobert, megerősítve, hogy egyelőre nem áll szándékában kiszállni -, tartozom még azzal, hogy az egész önjáróvá váljon.” A közös jövőről, Csányi esetleges befektetői szerepvállalásáról sem szolgált részletekkel az ötletgazda, annyit mondott csak: jelenleg legalább 2 milliárd forintra taksálja a Norbi Update rendszer értékét, de a szakmai kontroll teljes megtartása nélkül nem adná el. Bár azt elismerte, hogy egy Csányi vagy Demján Sándor kaliberű üzletember tudna olyan ajánlatot tenni, amire nem lehet nemet mondani, ám leszögezte: vannak olyan konstrukciók, amelyek erkölcsileg is jövedelmezőbbek, mint a teljes értékesítés. Schobert a külföldi terjeszkedésben is komoly lehetőséget lát (a részletekről lásd a vele készített interjút a 36-37. oldalon). Dübörgő sikert ugyan nem vár a határon túli expanziótól, már azt is eredményként könyveli el, ha sikerül megvetnie a lábát ezeken a piacokon. Mégis kockáztat, mert úgy véli: Magyarországon a legnehezebb a dolga, hiszen külföldi próbálkozásai során gáncs nem érte, irigységet, rosszindulatot nem tapasztalt.




Gurufrissítés 3

Bevezetés a módszertanba


Informatikai ihletésű a Norbi módszer neve, az Update: ha egy számítógép valamelyik programja már nem működik megfelelően, nem kell feltétlenül letörölni és újrainstallálni az egészet. Elég, ha ráeresztünk egy kódfrissítő programot, ami nem alapjaiban változtatja meg a működést, hanem csupán a téves elemeket módosítja. Norbi az elhízás okozta súlyfelesleget igyekszik korrigálni és a kívánt súlyt megtartani azzal, hogy közben nem alkalmaz tiltásokat, csupán azt mondja meg, mikor, mit egyen az ember. Az 1-es kóddal ellátott ételek 6 és 22 óra között korlátlanul, a 2-es kódúak 6 és 15 óra között mértékkel fogyaszthatóak, a 3-as kóddal ellátottak pedig csak végszük-ség esetén, s akkor is csupán 6 és 12 óra között ehetők.

Gurufrissítés 3
Gurufrissítés 5

JÓBAN, ROSSZBAN. Kétségtelen, hogy amióta Schobert váltott a fitneszvonalról, és saját életmód rendszer kifejlesztésébe, a Norbi Update-be kezdett, (lásd Bevezetés a módszer-tanba című keretes írásunkat), több egykori híve, illetve üzlettársa eltávolodott tőle. Akik közül nem egyet – önbizalomhiányukra alapozva – leggyengébb pontjukon, hiúságuknál vett be. Azaz ugyanazt a taktikát alkalmazta velük szemben, mint a tömegeknél (lásd Az orvos válaszol című keretes írásunkat), ám itt egyénre szabottan. Zsidek László, az ebédszállítási piacon vezető Food Express Kft. vezérigazgatójának keze annak ellenére sem szorul ökölbe, hogy úgy érzi, a Norbival való üzletelésből és barátkozásból nem a várt „megtérüléssel” jött ki. Noha Norbinak sikerült megszerettetnie Zsidekkel a mozgást, válásuk emlékezetes marad, pláne, miután Schobert a Food Expresstől a nagy ellenlábas Gastroyalhoz igazolt át. Zsidek úgy rekonstruálja közös múltjukat, hogy amikor cége arcot keresett fitnesz menüjéhez, és a guruban találta meg a megfelelő embert, túl magas összeget ajánlott neki. Bár sokáig hitt ebben a projektben, egy idő után letett róla, amikor kiderült: a fitnesz menü reklámozásába fektetett összeg nem hozza az előirányzott számokat. „Bár nyertünk vele, ő járt igazán jól” – állítja Zsidek. Aláhúzza viszont, hogy Norbi sikeréhez nagyban hozzájárultak azok a cégek, amelyekkel a korai időkben szerződött. „Arca lett e cégek termékeinek, mígnem maga rukkolt elő sajátokkal” – mutat rá Zsidek, akinek még meg kell emésztenie, hogy Norbi a tőle és a Gastroyaltól eltanult know-how-t immár saját munkaebéd-szállító cégében – a Norbi Egészségkonyhában – kamatoztatja. Schobert ezt nem is tagadja. „Tanultam tőlük, majd hozzátettem a magam ötleteit” – fogalmaz. Annyit azonban kiegészítésül elmond: tudomása szerint a nevével fémjelzett menüből a kezdeti 500 után rövid idő alatt napi 10 ezer fogyott, ráadásul a Norbi Update-et a fitnesz menü helyett hiába ajánlotta fel Zsidekéknek, nem voltak rá vevők – Zsidek szerint azért, mert tudományosan nem látták megalapozottnak. Schobert állítja: itt is fix százalékot kért a forgalomból, ráadásul a marketingköltségeket ő maga fedezte.




Gurufrissítés 6
Gurufrissítés 2

ALAPOZÁS. Mivel komoly üzletembereket is képes volt „megfűzni”, s előfordult, hogy kenyértörésig fajult a dolog, és a felek nem jó szájízzel váltak el egymástól, „tartós kapcsolataira” Norbi üzleti téren is nagy hangsúlyt fektetett. Évek óta együttműködik például a Cerbonával, s vitathatatlan szerepe van abban, hogy a székesfehérvári cég kulcsterméke piacvezetővé válhatott. Egy Norbi Update-termékeket is forgalmazó másik cég kereskedelmi igazgatója egyenesen úgy ítéli meg: a Norbi arcával ellátott árukat elég csak feltenni a polcra, azok különösebb beavatkozás nélkül eladják magukat. A Norbi-jelenséget egészében szkeptikusan figyelők közé tartozó informátorunk is elismerte, hogy a Multaben táplálékkiegészítőket gyártó, s a világpiacon jó nevűnek számító cég is kimagasló forgalombővülést ért el Magyarországon, miután Norbival közös kampányba fogott.

A szakmai körökben mégis gyakori fanyalgáshoz hozzájárulhat, hogy magát Schobertet szakmailag középszerűnek tartják, sokan legalábbis erre hivatkozva bírálják. Egyik volt oktatója a Testnevelési Főiskolán úgy emlékszik vissza rá, mint egy nem teljesen tiszta mozgású tanítványra, akinél egy átlag aerobic-edzőnek is jobb a technikája. Sokan kifogásolják Norbi kazettáit, amelyek inkább üzletileg tűnnek megalapozottaknak, ám a gyakorlatok közül nem egy okoz komoly megterhelést az ízületeknek, ráadásul egyesek számára a magas pulzusszám melletti gyakorlás is kockázatokat hordozhat magában. Minden kiadványon szerepel azonban a figyelmeztetés a felhasználás veszélyeire, nem is beszélve arról, hogy sok gátlásos, túlsúlyos ember számára ez szinte az egyetlen lehetőség a fogyásra. „A kétségbeesett, duci emberek egyetlen hazai mentsvára” – hangzik a velős definíció Schobert egyik ismerősének szájából. Ezt a vonalat maga Norbi is erősíti, aki saját bevallása szerint „kövér empátiával” rendelkezik, mivel tinédzser korában ő is tetemes, negyvenkilós súlyfelesleggel küszködött. Norbi úgy érzi, mindent a kövér embereknek köszönhet, akik csak lefogyni szeretnének, nem beledögleni a diétába.




Gurufrissítés 3

Az orvos válaszol


Népbetegség ugyan az elhízás, de alapvetően járulékos sztori – nyilatkozta lapunknak Csernus Imre pszichiáter, aki szerint az általa kezelteknél jellemzően másodlagos problémaként lép fel súlyfelesleg, gyakran párkapcsolati feszültségek kíséretében. Éppen ezért a fogyókúra gyakorta vezet az úgynevezett jojó-effektushoz: mivel a feszültség enyhítésének eszköze (az evés) visszaszorul, a páciens hirtelen szembe találja magát a korábban az evés gyönyörűségével elfeledni vélt problémával. Így amit három-négy hónap szenvedéssel sikerült leadnia, azt pillanatok alatt visszahízhatja. Csernus szerint az Update módszer csak fizikális értelemben hoz eredményt ideig-óráig, miközben mentális tréning nincs mögötte. Márpedig sokak számára okozhat traumát, hogy a diéta végén sem néznek ki olyan jól, amennyire szeretnének – emiatt tartja a pszichiáter károsnak azokat a módszereket, amelyek azt sugallják, hogy fogyással egyenes út vezet a boldogsághoz. Szerinte aláássa a hitelességet a könnyű, szenvedés nélküli fogyás ígérete, mivel vélhetően az egykor ugyancsak duci Norbinak sem ment könnyen, hogy átlépjen a saját árnyékán. Csernus úgy véli, Norbi azért képes tömegeket megmozgatni, mert sokan küszködnek önbizalomhiánnyal, ráadásul többek számára néhány kilótól megszabadulni a sikerélmény egyetlen forrása. Ugyanakkor furcsállja, hogy az Update módszer atyja, aki egyéniségnek tartja magát, egyendolgot hirdet, amely mindenkire adaptálható.

Gurufrissítés 3
Gurufrissítés 5

Magát a Norbi Update-et éppen amiatt éri több kritika, hogy sok szakember egyszerűen képtelenségnek tartja a szenvedésmentes fogyást. „A normális diéta lényege nem az ízletes és változatos étkezés” – véli Tóth „Tozó” Zoltán, aki számos hazai és nemzetközi testépítő verseny győzteseként maga is aktív fogyózó. Szerinte a Norbi Update megfelel ugyan az egészséges táplálkozás elveinek, de a lefogyáshoz nem biztos, hogy jó, ahhoz túl sok benne a zsír és a szénhidrát. Bár Tozó szerint Norbi szakmai megítélését nagyban rontja, hogy nincsenek komoly sporteredményei, a Norbi Update erényeit elfogadók szerint a versenyzői múlt nem feltétlenül szükséges a hitelességhez. „Amíg ő folyik a csapból is, szavahihetősége aligha megkérdőjelezhető. Tetszik vagy nem: ő lesz a megmondóember” – fogalmaz lapunk egyik informátora.

Zsidek eközben azon morfondírozik, miként lehet az, hogy Norbi, aki mindig is szidta a táplálékkiegészítőket, saját termékkel rukkolt elő, s miközben sosem volt a Túró Rudi nagy barátja, most hasonlót dobott a piacra. Schobert szerint nem a táplálékkiegészítők ellen ágált, hanem a fogyasztószerek ellen emelt kifogást, a Norbi Rudat pedig az különbözteti meg a pöttyöstől és társaitól, hogy amazokkal ellentétben hozzáadott cukortól mentes. Akadt olyan informátorunk, aki szerint Norbi a kollektív amnéziára épít; arra, hogy felgyorsult, bonyolult világban élünk, ahol az emberek nem emlékeznek minden korábbi információra. Tudatos trükknek nevezte, hogy Norbi először hosszan cikizi a terméket, majd előáll a sajátjával. Schobert szerint ez nem trükk, ez módszerének lényege: megtalálni valaminek a hiányosságát, felhívni rá a figyelmet, s megpróbálni megoldani.

ÖSSZESZŰRTÉK A LEVET. Azt azonban még Schobert irigyei is kénytelenek elismerni, hogy az egykori aerobic-edző ért az üzlethez. A kazettabiznisszel és a Norbi Update-tel egyaránt igazolta, hogy remekül és az elsők között lovagolja meg az aktuális trendeket, s hogy képes eredményt elérni azzal, amivel foglalkozik. „Nem csoda, hogy megtanultam, miután 50 millió forintot fizettem ki egy sajátos tanfolyamra” – mosolyog Schobert, félreérthetetlenül utalva a Moveland aerobic, fitnesz és wellness központtal összefüggő fiaskójára.




Gurufrissítés 11

A Mammut bevásárlóközpontba megálmodott komplexum kialakítására Norbi egy pénzügyi befektetővel közösen vállalkozott, aki végül – kihasználva Schobert tapasztalatlanságát – nemes egyszerűséggel kitúrta. „Egy életre megtanultam a leckét” – mondja ma Norbi, aki azonban jelenleg nem emiatt, hanem azért nem nyit egyelőre fitnesz-szalont, mivel a vonal szerinte leszállóágban van. Úgy látja, manapság nem divat gyúrni, a fiatalok inkább a gyorséttermekbe és bulizni járnak. „A piac folyamatosan szűkül, újabb és újabb próbálkozások dőlnek be, képtelenség nyereségesen működni” – véli Schobert, aki ennek ellenére is vágyik arra, hogy saját gymet üzemeltessen. Ez azonban egyelőre a jövő zenéje. A jelent a bő egy éve megjelent, A Norbi titok című könyvében vázolta föl: komplett élelmiszer-ipari termékcsaládot építeni olyan kulcstermékekkel, mint a cukormentes cukorból készült Norbi Rúd, vagy a szénhidrátmentes csodalisztből gyúrt karcsúság kenyér. A paletta tehát hamarosan új, színezék- és cukormentes tejkészítményekkel, illetőleg csökkentett zsírtartalmú produktumokkal is bővül (Csányi érdekeltségeinek forgalmazásában), ám Schobert tervei túlmutatnak az élelmiszerszektoron. Másfél hónapja betört a vendéglátóiparba: egészségkonyhájával a munkaebéd-piacot kóstolgatja, hamarosan pedig a Moszkva téri McDonald’s-nak tör borsot az orra alá azzal, hogy tőszomszédságában megnyitja első Norbi Update gyorséttermét. Ebből további tizenkilencet franchise formában kíván üzemeltetni, míg hamarosan induló havilapjával az egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteket tervezi elmélyíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik