– Jövőre minden autókategóriában emelkedik a regisztrációs adó. Ön is úgy látja, mint sokan, hogy ezzel a lépésével szimplán bevételnövekedést kíván generálni a kormány?
– Nem így látom. Bár én sem lelkesedem az adók százalékos növekedéséért, de elfogadom a használt és az új autók között környezetvédelmi alapon adózási megfontolásokat is érvényesítő döntést. Annál is inkább, mert tulajdonképpen lényeges árváltozást a regisztrációs adó emelkedése nem okoz. Az állam a bevételeit akarja szinten tartani, hiszen amit az áfacsökkentéssel elveszít, azt emeli vissza a kasszába ezzel az intézkedéssel.
– Mégis, ahogy figyelem, az autókereskedők aligha bontanak majd pezsgőt az év végén.
– Voltak jobb éveink is, ez tény. A hazai újautópiac az elmúlt négy évben a személyautó-értékesítések tekintetében minden képzeletet fölülmúló,11-21 százalékos növekedést produkált. Az autóvásárlási eufória 2004 második felétől a kedvezőtlenebb gazdasági környezet hatására azonban megtorpant, miközben a kereskedők hozzászoktak a folyamatos növekedéshez. Ne csodálkozzon, amiért most minden eddiginél több akciót, hangosabb reklámzajt, és ritkán látott kedvezményeket tapasztal maga körül, hiszen minden kereskedő a korábbi célokat hajszolja. Az igyekezet ellenére 2007 elejéig nem hiszem, hogy gyökeres változás következne be az új autók piacán. A választások után – nyerjen bármely párt – egy tiszta, világos gazdaságpolitika megfogalmazását várom. Ennek megvalósulása segíthetné ki ugyanis a szakmát a hullámvölgyből.
– Ismerőseim, akik autóvásárlást terveztek a közeljövőben, még az idén lebonyolítják az ügyletet, hogy ne terhelje őket a megnövekedett regisztrációs adó. Ez a kényszer szülte vásárlási kedv sem javíthat a kereskedők kedélyállapotán?
50 éves, 2 gyermek apja, különváltan él
Végzettsége: közgazdász (PécsiTudományegyetem)
Kedvencek
Könyv: történelmi regények
Film: klasszikus olasz filmek
Zene: soul és rock
Hobbi: utazás, foci, tenisz
– Szeretnék meglepődni. Mármint pozitív értelemben. Úgy, ahogy sikerült meglepniük sokakat azzal, hogy a Skoda – a Porsche Hungaria által forgalmazott márkák egyike – az újautó-eladási verseny legfrissebb adatai szerint a harmadik helyen végzett.
– Pár éve senki nem hitte volna, hogy a Suzuki és az Opel mögé fel tud majd a cseh márka is zárkózni. Ezt abszolút sikerként könyvelem el, de amiatt sem panaszkodom, hogy a Volkswagen az ötödik helyen végzett.
– Lehet oka panaszra viszont annak az athéni Citroën-kereskedőnek, akinek a szalonját néhány bevándorló – szolidaritást vállalva a franciaországi zavargókkal – felgyújtotta. Indokolja-e ez a hazai szalonok fokozottabb védelmét?
– Noha tudom, hogy az autó elérhetősége és látványossága miatt a vandalizmusnak gyakran kitett tárgy, itthon ezt a veszélyt nem tartom reálisnak, mivel nincsenek olyan mérvű társadalmi feszültségek, amelyek autógyújtogatást vagy szalonégetést indukálnának.
– Kevésbé sokkoló a hír, de beszéljük meg, hogy mit remél az újabban Gellei Imre vezette Fraditól?
– A hazai fociban nem az edzőnek kell elvinnie a balhét. A probléma nem az ő személyében, sokkal inkább az utánpótlás-nevelésben és a gazdasági feltételek hiányában keresendő. Amíg az alapvető problémát nem orvosolják, addig hiába a csodavárás.
– Várnak-e csodát az Audi Q7-től, a hamarosan bemutatkozó aszfaltszaggató terepjárójuktól?
– Ha csodát nem is, de bízunk a hazai sikerében, amit táplál, hogy az utcai terepjárók piaca egyre inkább nő Magyarországon. A brutális formavilág remélhetőleg igazolja majd a nálunk is kialakulni látszó igényes ügyfélkör elvárásait.