A folyamatosan szűkülő piac és a szigorodó európai uniós előírások, valamint a gyártók egyre magasabb követelményei alaposan megrostálták a kontinens hálózatát. 2002-ben még harmincezer, egy évvel később már csak 18 ezer márkaszerviz maradt talpon. Az előrejelzések további csökkenéssel számolnak: 2010-re a szakműhelyek száma tízezerre olvad.
Magyarországon még nem ennyire radikális a tempó, de a sorsukat a műhelyek itt sem kerülhetik el. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a magyar autópiac telítődött, ennek megfelelően csökkenni fog a szalonok és szervizek száma. 2005-ben az új autók piacának 10 százalékos esésével lehet számolni, ami 200 ezer személyautót és kis-haszonjárművet jelent.
A GÉMOSZ elnöke nem tart a külföldi vetélytársaktól, hiszen nagyjából annyian járnak át Szlovákiába autót javíttatni, mint ahány osztrák dolgoztat nálunk. Az olcsóbb munkaerő és az alkatrészek magyarországinál 6 százalékkal alacsonyabb áfája inkább csak a határ mentén lakókat vonzza a szlovákiai autószerelőkhöz, azok közül is csak a számla nélkül működőkhöz. Jellemzőek a rezsiórabérek: Magyarországon és Szlovákiában is 24-28 euróval számolnak, miközben Ausztriában 70-80, Németországban 90-110 eurós tételeket alkalmaznak.