Gazdaság

A navigátor

Nyírségi teherautósofőrből lett 15 milliárd forintos nettó árbevétellel rendelkező logisztikai nagyvállalat tulajdonosává Révész Bálint.

Jóllehet, az egykoron Németországból Szíriába fuvarozó szerződéses kamionsofőr csak nemrég hagyott fel a cége tulajdonában lévő nyergesvontatók vezetésével, az eredetileg karosszérialakatos szakmájú vállalkozó élete azóta is – tehát immár huszonöt éve – változatlan: állandóan úton van. Cégvezetőként immáron Franciaország, Hollandia, Belgium, Németország, Románia, Ukrajna az állandó állomásai utazásainak, de itthon is hol Nyíregyházán, hol Szorgalmatoson, hol Tiszaújvárosban, vagy pedig a cég új budapesti központjában találkozhatunk vele.


A navigátor 1

REFORMGALOPP. Révész Bálint 1981-ben magánfuvarozóként kezdte az ipart, pontosan abban az évben, amikor a magyar párt- és állami vezetés az ellenreformok miatt megroggyant gazdaság megmentésére engedélyezte a kisiparosok, kiskereskedők és gazdasági munkaközösségek működését. A kötelező tervutasítást felszámoló új mechanizmus Révész Bálintnak is lehetőséget teremtett a kiugrásra. „Egy másfél tonnás, platós UAZ-zal kezdtem a szakmát. Miközben a BKV-nál dolgoztam buszsofőrként, munkaidő után magánfuvarozóként szállítottam fát, szenet, fűtőolajat a Pest környéki településekre” – mondja a jelenleg 800 gépjárművel rendelkező, 51 éves cégvezető. Egy év után azonban kénytelen volt belépni egy gmk-ba, mivel akkoriban „nem nézték jó szemmel a fusizást”. Így került a pesti Képzőművészeti Kivitelező Vállalathoz, amely három évig folyamatos és legális munkát adott neki: szobrokat, szoboralapanyagokat szállítottak a művészeknek országszerte.

Két év múlva már a nyírbátori Újbarázda Mgtsz-hez csatlakozott, amely új pályára állította. „Az mgtsz-en belül több kollégával együtt megalapítottuk a nemzetközi részleget. Átalányt fizettünk a vállalatnak a bér- és közterheink, valamint a rezsi fejében, de egyebekben szabadon dolgozhattunk a vállalat bélyegzőjével. Az első külföldi fuvarom 1986. március 16-án volt Nyugat-Németországba” – mondja Révész. „Három darab 24 tonnás nyergesvontatóval kezdtük a külföldi ipart. Olyan megrendelőink voltak, mint a Biogal, az Alkaloida, az Éptek. Jártunk Szíriába, Líbiába, Irakba. Akkoriban nagyon jó volt külföldre járó kamionsofőrnek lenni” – teszi hozzá.

A rendszerváltás különösebben nem bolygatta meg a magánfuvarozó életét: a folyamatos fejlődés eredményeképpen 1991-re Révész Bálint kamionparkja már 34 darab saját tulajdonú gépjárműből állt. A későbbi gyarapodás szempontjából ugyanakkor döntő jelentőségű volt, hogy abban az évben tulajdonrészt vásárolt az Eurotrans Nemzetközi Fuvarozói Kft.-ben. A cégcsoport életében az igazi fordulópontot 1995 hozta, amikor is az Újbarázdánál megismert pénzügyi befektető társ kilépett a közös üzletből, és ezzel teljesen a Révész család tulajdonába került az Eurotrans, amelynek akkor változtatták meg a nevét Révész Eurotrans Kft.-re.

„Más elképzeléseink voltak a cég jövőjét illetően. Végül abban maradtunk, hogy kivásárolom a társam tulajdonrészét, amire egy év haladékot kaptam tőle” – idézi fel a cégvezető az elválás körülményeit. A kivásárlásban a szerencse is Révész Bálint mellé állt, ugyanis 1996-ban sikerült megvennie a kecskeméti bejegyzésű Szamoil Kft.-t, amelynek 16 új szerelvényét – akkoriban az elsők egyikeként – lízingbe adta. Végül a lízingelt gépjárművek hasznából vásárolta ki a társát, hitel igénybe vétele nélkül.

NAGYOBB FORDULATSZÁM. A pénzügyi és stratégiai önállóság lehetőséget teremtett Révész Bálintnak arra, hogy egyre intenzívebb módon fejlessze a cégcsoportot. 1998-ban megalapította a tiszaújvárosi Révész Trans Kft.-t, amelynek feladata a TVK áruszállítási és járműjavítási igényeinek a kielégítése volt. A közel száz darab speciális közúti silós pótkocsiból álló részleg ma is Magyarország legnagyobb silós flottájával rendelkezik.

Habár a cégcsoport 1995-től kezdődően kiváló eredményeket ért el, a naponta 10-12 órát dolgozó cégvezetőnek hamarosan új típusú kihívásokkal kellett szembenéznie: 1999 karácsonyán meghalt példaképnek tekintett édesapja, és három év múlva felbomlott a házassága is. „Édesapám süketnéma volt, akitől a legfontosabbat tanultam meg: hogyan kell becsületesen élni és dolgozni.” A szomorú események hatására Révész Bálintban többször is felmerült, hogy eladja a cégét. Ám 2002-ben a Michelintől olyan ajánlatot kapott, amit nem lehetett visszautasítania: a francia cég az egész európai fuvarozását felölelő hosszú távú szerződést kínált neki. Elfogadta az ajánlatot, és ezzel tartós növekedési pályára állította logisztikai vállalkozását: tavaly csak a Michelin-üzletből 15 millió eurós bevétele származott a csoportnak.

A cégvezető három évvel ezelőtt újult erővel vágott bele a további terjeszkedésbe, kifejezetten az európai szállítási piacot megcélozva. Ekkor került a cégcsoport tulajdonába a Kapos Kamion Rt., a Skoglund Rt., valamint a győri Arrabona Frigó Kft., amely a fagyasztott termékek piacán nyújt teljes körű logisztikai és disztribúciós szolgáltatásokat. E cégek integrálásával nemcsak a kamionpark bővült, hanem – a Skoglund révén – egy országos speditőr hálózat is a csoport tagjává vált. Ugyanebben az évben hozták létre a Révész Logisztikát 40 ezer négyzetméteren megvalósuló beruházással Nyíregyházán. A logisztikai raktárbázison önálló vámügynökség keretén belül vállalják a teljes körű vámkezelések intézését és a vámgaranciák biztosítását. „A megnövekedett gépjárműpark kiszolgálása szükségessé tette egy e célra szakosodott cég létrehozását” – indokolja az új cég alapítását Révész Bálint.

Révész Bálint

51 éves, Tiszavasváron született, munkás családban nevelkedett. Eredeti foglalkozása karosszérialakatos. Cégcsoportja az idén ünnepli 25 éves fennállását.
Négy gyermeke van. Az első házasságából származó 25 éves Tamás a Révész Cégcsoport résztulajdonosaként a vállalat irányításában vesz részt. A 18 éves Nikolett most érettségizik. Révész Bálint 2002-ben elvált és új családot alapított: párja pr szakember. Új kapcsolatából származik kétéves kislánya, Regina, és két és fél hónapos kisfia, Levente.
Révész Bálint hobbija a technikai sportok világa, azon belül is a rali cross. Tamás fiával együtt versenyeznek, aki volt magyar bajnok, illetve 8. helyezett Európa Bajnok. A cégnek saját helikoptere van.

A sor folytatódott: 2002 őszén megalakult a Révész Autó Kft., amely a cégcsoport számára szerezte be a különböző engedélyeket, s kötötte meg a szükséges biztosításokat; 2003 nyarán vásárolták meg az R-T Camion Kft.-t, amely közel 170 darabos gépjárműparkjával az ország egyik legnagyobb fuvarozó cége lett, illetve megalakult a Bogáncs Center Kft., amely napjainkban Magyarország egyik legmodernebb és legnagyobb gépjármű kiszolgáló bázisává nőtte ki magát. A csoport hamarosan elindította a külföldi terjeszkedést is. A határok sem jelentettek akadályt: 2003-ban Romániában, 2004-ben pedig Ukrajnában és Németországban alapított önálló céget.

A Révész-csoport legújabb dobása a múlt hét csütörtökön átadott új logisztikai központ volt a Nyíregyházi Ipari Parkban. Az 1,5 milliárd forint értékű beruházás keretében már elkészült vámudvar épületét, valamint a két, egyenként 10 ezer négyzetméter alapterületű raktárcsarnokot Veres János pénzügyminiszter és Nagy János vezérőrnagy, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának vezetője jelenlétében adták át. „Az új létesítmények az év hátralévő öt hónapjában hozzájárulnak ahhoz, hogy a cégcsoport tavalyi 16 milliárd forintos árbevétele az idén 20 milliárdra emelkedjen, a közel ezerfős dolgozói létszám pedig további 120 alkalmazottal nőhessen” – tervezget Révész Bálint.

VISSZAIGAZOLT STRATÉGIA. A gyors terjeszkedés üzleti indoka Révész Bálint szerint az volt, hogy a megbízóknak ma már komplex, ugyanakkor differenciált szolgáltatást kell nyújtani, amibe a raktározás, vámügyintézés, egységes informatikai szolgáltatás is éppúgy beletartozik, mint a műholdas követőrendszerrel felszerelt járműpark. „Végeredményben egyszerűbb megvásárolni egy speciális szállítási tevékenységet végző céget, mint önálló forrásokból középtávon kifejleszteni egy szolgáltatást. Ezt a stratégiánkat az uniós csatlakozásunk is visszaigazolta, hiszen május elseje után hallatlanul felgyorsult az élet a logisztikában” – mutat rá a cégvezető, aki jövőre további 10-15 százalékos növekedéssel számol.

Sikerének titkát Révész abban látja, hogy megfelelő munkatársakkal vette körül magát, akiket igyekszik megfelelő módon meg is becsülni. „Egykori kamionsofőrként mondhatom, hogy a fuvarozás színvonala a gépkocsivezetőkön múlik. Ha nem érzik, hogy fontos a munkájuk, akkor megette a fene az egészet” – mondja a cégvezető. A megbecsülés kölcsönös, hiszen mint Gál Ákos, a gyermekcipők gyártásával foglalkozó Ricosta Kft. ügyvezetője mondja, a kamionsofőrök Révész Bálint előtt „sepregetik az utat, annyira tisztelik őt”. Gál Ákos egyébként 1997-ben került vele üzleti kapcsolatba. Szóban állapodtak meg a több millió forintos fuvardíjról, s azóta sem merült fel vita közöttük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik