Gazdaság

Furcsa akciók a CBA-nál

Akciósnak hirdeti kedvezményes árú termékeit a CBA üzlete. A vezetőség nem örül a jelenségnek.


A törvény szava

Különleges ajánlatra – ideértve a különleges árajánlatot is – vonatkozó reklámot akkor lehet közzétenni, ha az egyértelműen és közérthetően jelzi, hogy a különleges ajánlat mely árura, mely időponttól és mely időpontig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat csak a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes.

Egy áruháznak, élelmiszerboltnak több lehetősége is kínálkozik arra, hogy informálja a vásárlót egy termék áráról. Az egyik megoldás a termék alatt, a polc élén, kis cédulára írni az árat, géppel vagy kézzel. A másik közvetlenül, mondjuk, a konzervre, csokoládéra ragasztani a címkét. Kis üzletekben, éjjelnappali közértekben tapasztalhatjuk olykor, hogy semmin nincs ár, és ezen joggal lehet felháborodni. Akárcsak azon az eljáráson, melyre Budapesten a Bakács téri CBA üzletben lett figyelmes a FigyelőNet. A termékek egy nagy csoportján, tejen, vajon, sajton a jól ismert, rikító narancssárga címke világított akció! felirattal, alatta pedig az akciós ár. A felirat felett még egy ferde vonal is látható, ami az eredeti, már nem aktuális, magasabb ár áthúzására szolgálna. Ha lenne mit áthúzni. De nincs. Csak az akció felirat világít félrevezetően.


„Attól tartok ez a cselekmény nem törvényes. Az akció mindenképpen valami kedvezményre kell, hogy vonatkozzon.” – jelentette ki Megyer Örs, az Önszabályozó Reklámtestület elnöke.
Az is kissé unfair, amikor – hogy egy aktuális példát hozzunk – a nyári 20-30-50 százalékos leértékelést hirdető, tényleg csábító színes kirakat mögött fogason lógó ruhák nagy része 20 százalékos árengedménnyel kapható, és a féláras pólókat úgy kell vadászni, de ha az eredeti árat is akciósnak tüntetik fel, az mindenképpen megtévesztő. A FigyelőNet értelmezése szerint az akció azt jelenti, hogy egy termékhez eredeti fogyasztói árához képest most olcsóbban juthatunk hozzá. Nyelvtanilag sincs értelme a dolognak, a mindig akciós termék igazából nem akciós, egyszerűen csak olcsó.


Ezt a sajátos logikát követi a bolt vezetősége is. Ugyanis az akció felírat a CBA saját termékein látható, melyeken nagyon alacsony a haszonkulcs – mondta el a FigyelőNetnek a Bakács téri CBA üzletvezető-helyettese.


A CBA Kereskedelmi Kft. kötelékében több, mint 2500 franchise-jellegű bolt működik. A több tekintetben autonómiát élvező üzletekben a saját márkás – cébéás – termékek szabott árasak, vagyis például a málna ízű szénsavas üdítő mindenütt kilencvenkilenc forintba kerül.


„Nem központi kezdeményezésről van szó, és nem értek egyet a dologgal. Akciós címkét ebben az esetben nem lenne szabad feltenni az árura” – reagált a jelenségre Vass Szilvia, a CBA Kereskedelmi Kft. marketing menedzsere.


A vásárló nem sokat tehet. Csinálhat botrányt – perelni nyilván nem fog –, visszakérheti a pénzét, elkerülheti a boltot, de akárhogy is, a rossz szájíz megmarad. Annál is inkább, mivel a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ügyfélszolgálatától a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) irányítottak, a GVH-tól pedig a Fogyasztóvédelemhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik