Gazdaság

Kerozin nélkül







Kerozin nélkül 1

Kerozin nélkül 2
A Global Observer. Nem bocsát ki üvegházgázt.
Kerozin nélkül 3

A légi közlekedés hozzájárul a légszennyezettséghez, és egyes elméletek szerint a globális felmelegedéshez is. Ezért fejlesztenek amerikai mérnökök hidrogéngázzal meghajtott repülőgépet, amely működése során csak vizet bocsát ki. Az ENSZ klímaváltozással foglalkozó szervezete szerint az évente 6 százalékkal bővülő légi közlekedés 1999-ben nagyjából 3,5 százalékkal vette ki a részét a globális felmelegedésből. Hiába elhanyagolható ugyanis a légi járművek üzemanyag-fogyasztása az egyéb, fosszilis tüzelőt igénylő tevékenységekhez képest, a hagyományos repülőgépek hajtóműveiből kiáramló gáz éppen az atmoszféra üvegházhatás szempontjából legaktívabb rétegébe távozik. Az AeroVironment cég Global Observer ne­­vű gépe számára az energiát üzemanyagcella szolgáltatja, amely nem bocsát ki üvegházgázt. A cellában szabályozott körülmények között folyékony hidrogén egyesül az oxigénnel, miközben víz képződik. A hidrogént speciális szigetelőanyaggal bevont hűtőtartályban szállítja a gép, az oxigént pedig menet közben vonja ki a levegőből. Az egyenként 7 méteres szárnyakra szerelt 8-8 légcsavar segítségével a gép 400 kilogramm hasznos terhet képes szállítani, és – egyelőre legénység nélküli – egyetlen hidrogéntankkal akár 24 órán át is a levegőben tartózkodhat. Így elsősorban felderítő tevékenységekre, vagy telekommunikációs eszközök, bázisállomások szállítására lehet alkalmas – a pilótát, és később utast is szállítható változatok megjelenésére csak évek múlva lehet számítani.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik