Gazdaság

Hivatásos levelező

Telefonszerelőnek tanult, majd a Shell marketingvezetői pozíciójáig jutott Orbán Csaba, aki hét éve alapított saját céget.



Hivatásos levelező 1
Hivatásos levelező 2
Hivatásos levelező 1

Két évvel a direkt marketinggel foglalkozó M. C. Direct 100 Kft. indulása után Orbán Csaba úgy döntött, hogy beruház egy komolyabb borítékológépbe. Sokáig azonban úgy tűnt, átok lengi körül a masinát. A lízingcégek nem hitték el, hogy valaha is behozza az árát egy ilyen szerkezet, ezért sorban mutattak ajtót a kisvállalkozásnak. Végül mégis sikerült találni egy bátor finanszírozót, sőt egy nagyobb előzetes megrendelést is nyélbe tudtak ütni. A gyártó ezután le is szállította a borítékológépet, egy mérnök pedig annak rendje és módja szerint összerakta, a szerkezet azonban nem működött. Ekkor megjelent Amerikából a kudarcot vallott mérnök főnöke, hogy elhárítsa a problémát: tíz napig küzdött, mindhiába. Időközben a működésképtelen gépezet mellett éjszakákat eltöltő ügyvezető kénytelen volt alvállalkozónak kiadni a határidőre vállalt munkát. Végül a helyszínre érkező főkonstruktőr találta meg a problémát. Mint kiderült, a gyártásnál véletlenül egy másik típushoz tartozó részegységet szereltek a masinába; a megfelelő kütyüt Hollandiából sikerült beszerezni, s végre indulhatott a borítékolás.

Orbán Csaba már fiatalon kapcsolatba került a műszaki területtel, az általános iskola után ugyanis telefonszerelő szakmunkásként folytatta tanulmányait szülővárosában, Szegeden. Egy év után úgy érezte, a szakmunkásképző nem elégíti ki szellemileg, ezért jelentkezett a szegedi Radnóti Gimnázium esti tagozatára, így két iskolába járt párhuzamosan.

TANULÁS ÉJJELIŐRKÉNT. Az időközben megszerzett szakmájával a szegedi postánál helyezkedett el, ahol telefonhálózatok tervezésével foglalkozott, azonban a munka és az esti iskola mellett nem lett volna ideje az egyetemi felvételire is tanulni. Ezért a gimnázium utolsó évében éjjeliőrnek állt. Az átvirrasztott éjszakákon olyan jól ment a tanulás, hogy felvették a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolára, ahol a kötelezően abszolvált egyéves katonaság után egyszerre mindjárt két szakon – híradásipari üzemmérnökin és műszaki tanárin – kezdhette meg tanulmányait. „Elsőben majdnem kivágtak, mert nem voltam elég jó műszaki rajzból, és a nyomtatott áramkörök világa sem kötött le túlzottan” – jelzi Orbán Csaba, miért is kedvelte jobban a második, műszaki tanári szakot. A gyakorlatok során rendkívül jó kapcsolatot sikerült kialakítania a diákokkal, az azonban némileg frusztrálta, hogy – az iskola után otthon is bütykölő – lelkes televízió-szerelő tanulók többet tudtak az elektronikáról, mint ő.




Hivatásos levelező 4

ORBÁN CSABA


39 éves, Szegeden született. Telefonszerelő szakmun-kásnak tanult, első munkahelye a szegedi posta volt, időközben esti tagozaton a gimnáziumot is elvégezte, majd felvették a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolára. 1989-ben még elvégzett egy marketingkurzust, a diplomázást követően pedig előbb a MOM Globius Kft.-nél, majd a Sämling Kft.-nél helyezkedett el. A Külkereskedelmi Főiskola nemzetközi marketing szakának elvégzése után a McCann Ericksonnál állt munkába.

Egy évet Angliában töltött ösztöndíjjal, majd – egy rövid pénztárgép-dealeri kitérő után – a Shell Hungary Rt. marketing- és pr vezetőjének állt. A direkt marketinggel foglalkozó M.C. Direct Kft.-t két üzlettársával 1998-ban alapította, a cég jelenleg 25 főállású alkalmazottat foglalkoztat, a múlt évet 634 milliós forgalommal zárta.

Nős, van egy 6 éves kisfia. Hobbija a fallabdázás, de érdeklődik a „Gyémánt Út” buddhizmus iránt is. Kedvenc zenekara a Blga, valamint a Kispál és a Borz.

Hivatásos levelező 4
Hivatásos levelező 1

A műszaki szakterületből kiábrándulva 1989-ben – egy évvel a diplomázás előtt – beiratkozott egy marketing kurzusra. Az ott látottak-hallottak már inkább a kedvére valók voltak. Az egyetem után a MOM Globius Kft. informatikai osztályán helyezkedett el, a céget azonban három hónap után otthagyta, miután többször is „ciki” helyzetbe került a saját hibáján kívül. Volt, hogy a megvásárolt számítógépükre mindhiába várakozó vevők panaszai zúdultak rá, máskor egy japán nagyvállalattól, kecsegtető üzleti lehetőséggel érkező tárgyalódelegációt nem ért rá fogadni senki a vezetők közül. „A második munkanapomon a velem szemben lévő asztalnál kapott helyet a jelenlegi feleségem” – ad bepillantást Orbán Csaba a cégnél töltött három hónap szebb pillanataiba is.

A Sämling Kft.-hez vette az irányt, ahol tanfolyamszervezőként dolgozott. Ott került először kapcsolatba a direkt marketinggel, dm-leveleket kellett írnia, a jelentkezőket regisztrálta, kiküldte a számlákat, gyakorlatilag neki kellett kitalálni és eladni a cég tanfolyamait. Ezzel párhuzamosan a Külkereskedelmi Főiskola nemzetközi marketing szakán mélyítette el szakmai ismereteit, majd frissen megszerzett vörös diplomájával a McCann Erickson reklámügynökségnél állt munkába. Másfél évnyi médiamenedzserkedés után egyszer hazafele menet meglátott egy angliai ösztöndíjat hirdető plakátot az ügynökséggel szemközt lévő British Councilnál. Feleségével úgy döntöttek, hogy megpályázzák az ösztöndíjat, amit mindketten meg is nyertek, így egy évet Angliában tölthettek.

A szigetországból reklámdiplomával a zsebében visszatérve egy barátjával az akkoriban kötelezővé tett pénztárgépek árusításába fogott, amiből három hónap alatt 16 milliós bevételük volt. A korábbi, McCann-nél töltött idő után szerette volna kipróbálni magát az ügyféloldalon is, ezért miután véget ért a pénztárgép-biznisz, a Shell Hungary Rt. marketing- és pr vezetőjeként helyezkedett el. Két év után, 1998-ban újra váltott, mert úgy érezte, már nem tartogat számára kihívásokat ez a pozíció, a nemzetközi karriertől pedig a sok utazás miatt ódzkodott.

Néhány hónapig még tanácsadóként kapcsolatban maradt korábbi munkahelyével, utána viszont két üzlettársával önálló direkt marketing céget alapított, ez lett az M. C. Direct Kft. Az ötlet onnan jött, hogy a társainak volt egy diákmunkával foglalkozó cége, amely különféle dm-munkákat is elvállalt, Orbán Csaba pedig angliai tanulmányai során szembesült azzal, hogy kint a direkt marketinggel leghatékonyabban a külön erre szakosodott vállalkozások tudnak foglalkozni. A frissen alakult cég első ügyfele mindjárt a Shell lett; a munka olyan jól sikerült, hogy az olajipari társaság azóta is megrendelője az M. C. Directnek. „Csabáék cége a saját gépparkjuknak köszönhetően igen gyorsan és rugalmasan old meg bármilyen direkt marketing feladatot, így a pontgyűjtő akciónk, a Smart program fennállása óta már több millió levelet gyártattunk velük” – mondja Béres Katalin, a Shell Hungary Rt. Smart programigazgatója.


Hivatásos levelező 1
Hivatásos levelező 8

Az egy szem mobiltelefonnal, és egy saját autóval induló vállalkozás minden bevételét fejlesztésbe forgatta vissza, így mára a digitális nyomtatástól kezdve az adatrögzítésen és a telemarketinges munkákon át komplett promóciók lebonyolításáig minden dm-feladatot el tudnak végezni. A cég megrendelői között csak mutatóban találhatók kisebb vállalkozások, a partnerek körét szinte kizárólag a multinacionális ügyfelek teszik ki. „Néhány ezer levél elkészítését házon belül is el tudják intézni a cégek, dm-ügynökségeket megbízni a nagyobb ügyfélkörrel rendelkező vállalkozásoknak lehet igazán hatékony” – ad magyarázatot a jelenségre.

Az első év után a tulajdonostársak úgy döntöttek, hogy különválnak útjaik. Ezt úgy oldották meg, hogy egy korábbról meglévő közös – patikai hirdetési felületek értékesítésével foglalkozó – cégükben elcserélték egymással a részesedésüket, így a továbbiakban mindenki kizárólag a saját vállalkozására koncentrálhatott.

ÉBREDEZŐ PIAC. Az M. C. Direct vezetője szerint a cégek itthon még csak most kezdik felismerni a dm-ben rejlő lehetőségeket, az amerikai és nyugat-európai trendeket figyelve pedig óriási fejlődési lehetőség előtt áll a piac. A lemaradásunkra jó példa, hogy pár éve egy promóció kapcsán 2,5 millió söröskupak érkezett be hozzájuk. Jelezték a megrendelőnek, hogy érdemes lenne a beküldők adatait rögzíteni, hiszen a későbbiekben ez a címlista még sokat érhet. Az ügyfél azonban nem szánt erre pénzt, így söröskupakostul bezúzták a több százezer címet.

A cégvezető elmondása szerint az uniós csatlakozás után sem jelent meg a nyomuló konkurencia a dm-piacon – viszont uniós pályázaton már sikerült pénzt nyerniük -, amiben valószínűleg az játszhat szerepet, hogy a recesszió miatt a nyugat-európai versenytársaik nagy része nehézségekkel küszködik, így kénytelenek a helyi piacra koncentrálni. Orbán Csaba hosszú távon a legnagyobb problémának azt tartja, hogy egyre több multi hirdet globális tendereket a dm-feladatokra. Már az M. C. Directtel is előfordult az: a megrendelőjük teljesen elégedett volt ugyan a munkájukkal, de a nemzetközi központból a fejükre koppintottak, hogy a hálózati partnernek kell adni a megbízásokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik