Gazdaság

Taxi fix díj: 60-70 százalék emelés

A GVH szerint a fix taxitarifa bevezetése 60-70 százalékos díjemeléshez is vezetne. Az erről szóló javaslatot - annak ellenére, hogy akotmánysértő is lehet - leginkább a független taxisok támogatják; ők még demonstrálnának is mellette.

Az Országgyűlés az önkormányzatokat még tavaly októberben hatalmazta fel az ártörvény módosításával a taxitarifa fixálására: addig csak az alkalmazható legmagasabb árat szabhatták meg. Rusznák Imre, a Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke a jelenlegi legmagasabb tarifával megegyező fix összegek bevezetését javasolja Budapesten, amely minden személytaxi szolgáltatásra érvényes lenne. A társaságok tehát szerződéses partnereiknek a jövőben nem adhatnának árengedményt, megszűnnének például a szállodai, a repülőtéri vagy például a színházaknak és egészségügyi intézményeknek biztosított kedvezményes transzferárak. A díjszabás továbbá nem tenne különbséget a nappali és az éjszakai fuvarok között – írja a Figyelő.


Jogsértés-sorozat


A Rusznák által javasolt árképzés azonban a versenyhivatal szerint 60-70 százalékos díjemeléshez vezetne. Az átlagtarifa ugyanis most – a taxitársaságok szerződéses árait is figyelembe véve – kilométerenként 160 forint, ami a javaslat szerint 80 forinttal emelkedne, a 300 forintos kiállási díj pedig az átlagos fuvarköltséget mintegy 20 százalékkal növelné meg. A javasolt ár a hivatal szerint nem költségalapú és nem indokolt mértékű.

Torjákné Amberger Teréz vezető főtanácsos szerint két okból is alkotmánysértést lehet vélelmezni. Egyrészt az ártörvény szerint a helyi körülmények figyelembevételével lehet megállapítani az árakat, márpedig a telefonos megrendeléseknél a piaci ár 140-180 forint – a piac 80 százalékán ez érvényesül -, a szerződéses piacon pedig még ennél is kisebb, már 85 forintos kilométerenkénti árra is van példa, ezeket irreális 240 forintra felemelni. Ezzel az önkormányzat megsértené az ártörvényt.  A másik „bukta”, hogy a fix árat olyan piacra – a szerződéses és a telefonos megrendelésekre is – kiterjedően határoznák meg, amelyek esetében előzetesen áralkut lehet folytatni, illetve tájékozódni lehet az árakról, tehát működőképes versenypiacok vannak.


A versenyhivatal várhatóan megtámadja a fővárosi önkormányzat rendeletét, ha a tervezett módon vezeti be a rögzített árat, és lehet, hogy az ártörvényt is, mivel nem mondja ki, hogy mire lehet fix árat alkalmazni, s nem tartalmaz korlátozó szabályokat. A főtanácsos szerint azonban megfelelő jogi értelmezéssel, figyelembe véve a versenyjog üzeneteit, és azt, hogy a vállalkozás joga és a verseny szabadsága az alkotmányban garantált. Ezekre figyelemmel kell lenni még akkor is, ha az ártörvényben nincs erre vonatkozóan konkrét szabály.


Piaci szabályokat!



Taxi fix díj: 60-70 százalék emelés 1

Telefonos taxirendelés az utcán. Ez a jellemző!

A GVH szerint az egységes fix tarifa bevezetése helyett inkább az egyes piaci szegmensek sajátosságait kezelő szabályozásra volna szükség. A versenyhatóságnál is úgy látják, hogy a tarifák ilyen mértékű emelése, elszakítása a piaci áraktól csökkentené a keresletet, ugyanakkor várhatóan növelné a kínálatot is, aminek hatására csökkenne a taxik kihasználtsága. Ez egyértelműen rossz lenne az utasoknak, de tovább rontaná a taxisok megélhetését is.


„Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület ellenzi a tervezett változtatást, mert a fogyasztók szempontjából hátrányosnak tartja, és csak akkor fogadná el, ha nem járna áremeléssel” – mondta a Figyelőnek Pirok György, a szervezet közüzemi szakértői bizottságának vezetője. A szaktárca szerint az árat a piacnak kellene szabályoznia. A javaslat jelenlegi formájának ellenzői között a fuvarszervezőket szintén megtalálhatjuk.


Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis tagozatának vezetője a Figyelőnek hangsúlyozta: a fix árat már ők is régóta szorgalmazzák, de szerintük csak a problémák komplex rendezésével, az árnak, a drosztkérdésnek, a taxik számának és az ellenőrzésnek az együttes megoldásával lehet rendet teremteni. A fix tarifa önmagában való bevezetése tönkreteheti a szakmát, mert a jelenleginél jóval magasabb ár hatására emelkedhet a taxis piacra belépők száma, miközben a kereslet látványosan visszaeshet. Sipeki szerint a jelenleginél jóval alacsonyabb lehetne az ár, ha egyensúlyban volna a kereslet és a kínálat. A piac Sipeki szerint a mostani létszám bő felét tudná csak jól eltartani.


A független taxisok azonban oly mértékben egyetértenek a javaslattal, hogy Bakucz József, az 500-600 taxist tömörítő Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke szerint a fix tarifa bevezetése érdekében még a demonstráció ötletét sem vetnék el. A szakszervezeti vezető szerint a taxis cégek évi több milliárd forintos bevételüket féltik, amit a taxisofőröktől szednek be.


A Fővárosi Közgyűlés eredetileg április végén tárgyalta volna az előterjesztést, de végül nem tűzték napirendre. A javaslatot a szakbizottság várhatóan május végén vesz majd elő és azt követően kerülhet a közgyűlés elé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik